
Üzletünk kínálatában nem régen bukkantak fel a Dema Cross kerékpárjai és bár nagyon sok éve ismerem a márkát, személyes tapasztalatom ez idáig nem volt a márka egyetlen típusával sem. Az első darabok érkezése után bevallom nagyon meglepődtem. Sok gyártó bringájával foglalkoztam már itt az üzletben, hiszen az elmúlt években a kínálatunkban szerepelt már Kellys, Rock Machine, Cyclision, Superior, Trek, Marin, Haibike, Winora, Hercules és még más egyéb is. Több ezek közül a mai napig szerves részét képezi a cross kerékpár kínálatunknak. Mégis akkor mivel tudott meglepni a Dema? Gyári fotókról és specifikációk böngészéséből nem jön át egy kerékpár minősége, vagy a tényleges ár/érték aránya. Azt valójában látni kell, sőt még jobb, ha tapasztalhatja is az ember.
Nos, a Dema Averio 7 dobozból való kiemelése után egyből szemet szúrt a váz igényes festése, hegesztése és a rászerelt alkatrészek kiemelkedő minősége. Spórolásnak semmi jele. A gyártó még az olyan alkatrészek esetében sem fukarkodott, mint a váltókarok, teleszkóp, vagy a hidraulikus tárcsafékek. Pedig sok más sokkal nagyobb márka is megteszi azt, hogy a felsorolt alkatrészek valamelyikét (esetenként többet is), csúnyán elgagyizza. Miután összeállítottam és üzembe helyeztem, az Averio 7 immár a kerekein állt, így jobban szemügyre lehetett venni.
Megjelenése a klasszikus cross kerékpárokra jellemző sémát követi. A felső vázcső enyhén ejtett a nyereg irányába, ahogy az manapság divatos. Ennek köszönhetően dinamikusabb, sportosabb benyomást kelt a bringa. Körbejárva, még mindig nagyon meggyőző volt, ezért egyre jobban érdekelt, hogy milyen vele suhanni. Az elmúlt években sok cross kerékpárt teszteltem, így volt bőven mihez hasonlítani, érthető hát, hogy egyre jobban érdekelt, mi rejlik a szemtelen árcédula mögött.
Lendületbe hozva a Demát az első nap, nagyjából 20 km-es távot tettem meg vele. Ez volt az ismerkedés időszaka. Ez idő alatt nem hagytam el az aszfaltozott utat, ami nem jelenti azt, hogy makulátlan minőségű felületen bringáztam volna. Az első dolgok, amikre felfigyeltem a nap végére, hogy a Dema is követi az aktuális trendeket, így a kormány számomra meglehetősen széles benne. Egy 18”-os vázmérethez nem restelltek 720mm-es rudat tenni. Az én komoly 172cm-es testmagasságomhoz ez egy picit sok és ebből adódóan kényelmetlen is. Tudom ez nem olyan nagy hiba, hiszen utólag is orvosolható és egyénre igazítható a kormány mérete.
A másik, ami nagyon szembetűnő volt már az első nap végére, hogy a Sr Suntour NVX HLO teleszkóp milyen jól teszi a dolgát. Általánosságban elmondható, hogy a cross kerékpárokban rendszerint alkalmazott rugós teleszkópok nem sokat érnek, rövid rugóút mellett, ami jellemzően 50-63mm még dög nehezek is. Az Aveiro 7 ezzel ellentétben egy 75mm mozgásra képes szerkezet, ami ráadásul a kormányról kikapcsolható (lockout). Ez a különbség bizony már érezhető is a konkurensekhez képest. Lényegesen jobban csillapította a nagyobb úthibákat, padkára való felhajtáskor pedig szépen kisimította a szintkülönbséget. Engem meggyőzött. Ebben a formában már van értelme a teleszkópnak egy cross kerékpárban, máskülönben viszont jobb a Trek, vagy a Marin megoldása.
Számomra volt még egy hatalmas meglepetés a Dema viselkedésében. Ez pedig az, ahogyan gurult. Véleményem szerint a gyártó a bringa árához képest, igen komoly kerekekkel látta el azt, nem úgy, ahogy másoktól megszoktuk. A kerekek nem csak szépen futnak, de meglehetősen ízlésesek is. A fekete felnik mellett a küllők és az agyak is szép fekete színben pompáznak. Sok más gyártóval ellentétben nem spóroltak a küllőkön sem. A rajta lévő 700x40c méretű Freedom köpenyek nem tartoznak a felső kategóriába, de panasz ennek ellenére nem érheti őket. Nem ütnek, simán gurulnak és koszos, poros aszfaltfelületen se éreztem bizonytalannak a tapadásukat. A kerékpár jól irányítható és a fordulékonyságával sincs baj. Sűrű városi forgalomban is jól manőverezhető maradt.
A váltó és a hajtás elemei az old school példát követik, ami jelen esetben azt jelenti, hogy szuper! A Shimano újkori CUES U4000 szarság helyett, itt még szépen működő 3x9 sebességes Shimano Alivio váltót kapunk. A váltások pontosak, csendesek és korrekt sebességűek. Ugye, így is lehetett ezt csinálni, de kellett az újítás. Na, mindegy! Örüljünk, hogy itt még a jól bevált rendszer dolgozik és élvezzük, amíg még lehet! A hajtás áttételére senkinek nem lesz panasza, mert jöjjön emelkedő, vagy hosszú sík szakasz ez a klasszikus kiosztás mindent lefed.
Az Extend nyeregtől először tartottam, pedig nem vagyok egy nagydarab, de ránézésre picit keskenynek tűnt. Menet közben azonban ebből semmi nem igazolódott be. A középen vágott kivitelű nyereg nem nyomta a lágyrészeket és a feneket is szuperül tartotta. Biztos nem cserélném le, ha Dema Aveirot vásárolnék. A Shimano gyártmányú markolat hagyományos hordó formájával nem volt rossz, de én szívesebben láttam volna a bringán egy rögzíthető, tenyértámaszos kivitelt. Szerintem az jobban illene hozzá. Ezzel együtt sem volt kényelmetlen a dolog, mivel az üléspozíció ügyesen van megtervezve. Jó a vázgeometria. Semmi esetlen testtartásra nem kényszeríti a használóját. Valahol félúton helyezkedik el a komfort és az MTB kategória között, ami nagyon rendben van.
A buzgóság nem hagyott, így próbára tettem a Dema cross bringáját erdei utakon is. A teleszkóp itt is hozta a formáját és neki köszönhetően igazán élvezetes MTB szerű volt az élmény. Igaz a nagyobb vaduláshoz itt már a gumik szélessége kevésnek bizonyult. Persze nem is ez a felhasználási mód az ő területe. A fékek viszont mindvégig a helyzet magaslatán voltak. A Shimano MT200 jó ismerősünk. Nagyon sok kerékpáron visszaköszön, még azokon is, amelyek kétszer annyiba kerülnek, mit ez a kis Dema Aveiro 7. Személy szerint nagyon szeretem, pláne ha jó betéttel szállítja a Shimano. Ilyenkor csendes, jól adagolható és határozott a fékereje. A fékkar használat közben igazán jó minőségérzetet nyújt. Az én súlyomhoz az elöl/hátul 160mm-es tárcsaátmérő elégnek bizonyult, minden körülmény mellett, de egy nagyobb emberkének, nagyobb vázzal, nagyobb súllyal már tud kevés lenni. Ilyenkor érdemes egy nagyobb féktárcsát felpattintani. Ez nem egy nagy beruházás, viszont annál nagyobb a különbség.
Néhány együtt töltött nap után többféle gondolat is kavargott a fejemben a Dema Aveiro 7 kapcsán. Egyrészt bántott a dolog, hogy miért csak most kezdtünk bele ennek a márkának a forgalmazásába, másrészt meg azon gondolkodtam, hogy ha valaki nem abszolút márkabuzi és nem kapaszkodik görcsösen egy adott gyártó termékéhez, annak nincs is értelme tovább keresgélni ebben a kategóriában. Na, de végül is ezt majd a vásárlók eldöntik.
Természetesen a váz rendelkezik minden kiegészítő fogadására való előkészítéssel, így akinek arra van igénye az sárvédőt, csomagtartót és kitámasztót is szerelhet rá. Ez által akár napi ingázásról, akár hosszabb túrákról legyen szó a Dema Aveiro 7 nem fog csalódást okozni. Mivel sok kompromisszumot nem követel a használójától, így nyugodt szívvel tudom ajánlani minden olyan cross kerékpárra vágyónak, akik nem márkaelfogultak, de szeretik a minőséget, szeretik, ha egy kerékpár jó alkatrészekből van összeállítva és kimondottan szeretik, ha mindezt egy olyan reális áron vásárolhatják meg, mint amilyen a Dema Aveiro 7 árcéduláján szerepel.
2025.10.17. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba
Kapcsolat
Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57.
Telefon: +36 30 233 4808
E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com