A sport kerékpárok területén az amerikai gyártókat nem igen lehet lepipálni. A versenysportágak mindegyik területén jeleskednek, az ott szerzett tapasztalataikat felhasználva következetesen fejlesztik a vázaikat a még jobb eredmény érdekében, így nem csoda, hogy elhúztak a többiek elől.
Na de mi a helyzet a trekking kerékpárok világában? Nos, ezen a területen lenne még mit tanulniuk, mert ebben a kategóriában vitathatatlanul még mindig a németek a legjobbak, ami nem csoda, ha jobban megnézzük a kerékpáros kultúrájukat. A németek korcsoporttól függetlenül imádják a hosszú távú (sokszor több napos) kerékpártúrákat, erre a célra pedig valóban a legjobb választás egy jó trekking kerékpár. Az általunk forgalmazott kerékpár márkák közül most a patinás Hercules, azon belül pedig a legnépszerűbb modelljük a Tourer Sport került vallatásra. Ez az a modell, amelyről ódákat zengnek a márka rajongói, és amelyet már nekem is volt szerencsém kipróbálni. Most azonban kivételesen mégsem az én tapasztalataim következnek.
Rendhagyó módon a megtiszteltetés egy olyan emberé lett, aki a németek kerékpározási szokásait preferálja, azaz a hosszú távú kerékpártúrák nagy szerelmese, és mint ilyen ő maga is trekking kerékpár rajongó, sőt a saját kétkerekűje is ebből a kategóriából származik, így ha valaki, akkor ő korrekt véleménnyel szolgálhat a Hercules Tourer Sportról. Jöjjön hát akkor Bánházy Gyula tesztje!
Bevallom kissé meglepett a felkérés, hogy teszteljem le az egyik kerékpárjukat, már csak azért is, mert aki ismer, az jól tudja, hogy elkötelezett vagyok egy adott gyártó felé, ha bicikliről van szó, így az elején aggodalommal töltött el, hogy hogyan tudok majd objektív maradni. Na de kezdjük az elején.
Matt fekete-vörös festésével az aktuális Hercules Tourer Sport hamar elvarázsolja a szíveket, legyen akár nő, akár férfi a szemlélő. Nem véletlen tehát, hogy ezt a színt alkalmazza a gyártó a női vázak esetében is, így aki ara vágyik, hogy párjával azonos megjelenésű kerékpáron rója a kilométereket, hát itt azt is megteheti. A matt fekete szín miatt kevésbé volt zavaró, de kicsit furcsa, hogy egy ilyen nagynevű gyár még vázon kívül vezeti el a bowdeneket. Mivel meglehetősen nagyra nőttem, így számomra az 56-os vázméret adta ki az ideális üléspozíciót, de mint megtudtam nálam még nagyobb emberek számára is van méret a Herculesnél… Az ideális pozíció itt szó szerint értendő, nagyon meglepő volt számomra, hogy semmi trükk, alkatrészcsere (kormányszár, kormány stb.), vagy nyeregcsúszkáltatás nem kellett ahhoz, hogy tökéletesen üljek a nyeregben.
A kerékpárt olyan utakra vittem elsősorban, ahová a Hercules is szánja, vagyis nekivágtam 2-3 hosszabb túrának vele. Az első utam a Tisza-tó környékére vezetett, ahol nem lehetett kihagyni annak megkerülését sem. A hideg időjárás miatt a szokásosnál nagyobb pakkal kellett indulni, így a túratáska, kormánytáska és a telefontartó is felkerült a „kis” Herculesre. A pakolás nagyon könnyű volt, mivel a csomagtartó már i-pack rendszerű, így a táskámat egy kattintással lehet is rögzíteni, nincs tépőzár, kötözgetés stb. Így kell ezt csinálni 2022-ben! Az első piros pontot már be is írtuk.
Az első óra után tűnt csak fel, hogy a gyári zselés nyereg milyen jól tart, nem zsibbadt rajta a fenekem és az ülőgumókat sem nyomta el. A markolat a másik kapcsolódási pont a biciklivel, ami tud érzékeny dolog lenni és bár kesztyűben voltam mindvégig, a csuklótámaszos kialakítás rendkívül kényelmesnek bizonyult. A kormányszár magassága és dőlése is állítható, így az abszolút egyenes háttal való tekerés is könnyedén kivitelezhető általa, ha valakinek az jelentené a nagy betűs komfortot kerékpározás közben.
A hajtás áttétele minden igényt kielégítő, bár én főleg sík domborzati viszonyok között használtam a Herules kerékpárt a klasszikus trekking iskolát követvő 48/38/28-as első lánckerekek és a 11-32-es hátsó fogaskeréksor minden más körülmények között is biztosan megállja a helyét. A Shimano Deore hátsó váltó nagyon szépen működik, csendes, pontos és gyors, de hát ezt el is várhatjuk egy 300 ezer forint feletti árkategóriában játszó bringától. Az első váltót sokszor nem használtam a már említett terepviszony miatt, de amikor kellett tette a láncot oda ahová kértem tőle és olyan tempóban, ahogy azt illik.
Nem csak haladtam a Tourer Sporttal, hanem meg is álltam, amikor szükség volt rá, és nem is akárhogy! A Hercules ugyanis nem spórolta el az első féktárcsa méretét, ahogy azt sok más gyártó teszi, jegyzem meg a saját tulajdonú szeretett kerékpáromon is csak 160 mm-es tárcsa van, amit ez után már biztosan le is cserélek. A megpakolt bringa az én nem csekély súlyommal együtt is olyan magabiztossággal lassított (állt meg), hogy kívánni sem lehetne jobbat egy trekking kerékpártól. Az adagolhatóság tökéletes volt, és ami külön említést érdemel manapság, az-az, hogy a Tektro fékrendszer mindvégig csendesen működött. Semmi visítás, nyekergés nem hallatszott működés közben.
A korai sötétedés nem okozott problémát, hiszen a Hercules Tourer Sport is, mint a kategória összes résztvevője általában, el van látva gyárilag egy Shimano agydinamó által táplált ledes világítással. A hátsó lámpa állófénnyel is meg van spékelve, így a megállást követően bő 5, de inkább 8 percnyi folyamatos fényt biztosít, mielőtt pihenni menne, ezzel biztosítva a láthatóságunkat és fokozva a biztonságunkat. Az első lámpa fénye és csóvája igen meggyőző, szépen terítette a fényt, így nem csak egy pontot, hanem az előttünk álló utat egy sávban bevilágítva biztosította a haladásunkat. Nagyon tetszett, hogy nem kell külön kapcsolni a világítást a kerékpáron, erre lehetőség sincs, hiszen mindig üzemel, amikor haladunk. Furcsa volt eleinte, hogy nappal sok szembe jövő bringás jelezte nekem, hogy működik a világítás, és hogy kapcsoljam ki. De miért is kellene? Sokkal jobb a láthatóság legyen nappal, vagy szürkület. A németek nem hiába hagyták el a kapcsolás lehetőségét, ők már ott tartanak, hogy a kerékpáros éjjel-nappal legyen kivilágítva. Szerintem nagyon jó gondolat! Itt érdemes még megjegyezni azt, hogy bár sokan hiszik az agydinamóról, hogy egy iszonyatos ellenállást fejt ki, ami által nehezebb lesz a kerékpár tekerése, illetve annak gurulási képessége számottevően romlik. Nos, ez egy nagy tévhit. A mai Shimano agydinamók jelenlétéből haladás közben szó szerint semmit nem lehet érzékelni, azon túl, hogy árammal látják el a hozzájuk társított világító berendezéseket, ha pedig már a gurulás szóba került, akkor beszéljünk arról is egy kicsit.
A Hercules Tourer Sport kerekei, duplafalú alumíniumból készültek, melyek igen robusztusra sikerültek. A gyár által megadott terhelhetőség 125 kilogramm, ami nem kevés, a hozzájuk társított agyak pedig kiváltképp szépen forognak. A gyárilag szerelt defektvédelemmel ellátott külső gumikkal, pedig valószínűsíthető a gondtalan kerékpározás. A 74 kilométeres távot szó szerint fáradtság nélkül teljesítettem a bringával.
Bevallom a tavi túrámat még másik kettő követte, de ezek csak tovább nehezítették a pillanatot, amikor vissza kellett adnom a tesztelésre kapott kis Herculest. Először azt éreztem, hogy egy kicsit túl van árazva egyes konkurens márkához képest, viszont amikor az ember végigmegy a felhasznált alkatrészek listáján, netán ki is próbál egy példányt, akkor már másképp kezdi látni a dolgokat, ahogy most én is…
Köszönöm a lehetőséget, hogy kipróbálhattam ezt a különleges trekking kerékpárt.
Mi köszönjük a véleményedet Gyula! Valamit nagyon tud a Hercules az biztos, mert ránézel a kerékpárra és elhiszed, hogy az örökkévalóságnak készült. Van még egy nagy előnye a Hercules trekking sorozatának, mégpedig az, hogy mindegyik típus 3 vázkialakítással készül. Hagyományos férfi, alacsony átlépésű és klasszikus trapézvázas női kivitelben, hogy mindenki megtalálhassa a számára legideálisabbat.
2022.01.18. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Gyula és Csaba
Kapcsolat
Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57.
Telefon: +36 30 233 4808
E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com