Tesztek     Blog     Kapcsolat     Vásárlás     Szerviz     

KRESZ Változások 2025

2025.04.01.

Kresz változások 2025Azok, akik már hosszabb ideje közlekednek, valószínűleg mind érzik, hogy a jelenleg érvényben lévő KRESZ szabályok bizony megérettek a frissítésére. Attól függetlenül, hogy valaki autóval, kerékpárral, rollerrel, vagy éppen gyalogosan halad, bizony szükségessé vált a szabályok módosítása. A változás több szempontból is sürgetővé vált, hiszen a közlekedésben olyan új szereplők is megjelentek, mint az elektromos rollerek, vagy az elektromos rásegítésű kerékpárok. A mobiltelefon használatát az autósok körében már sok-sok évvel ezelőtt korlátozták, napjainkban viszont egyre égetőbbé vált ennek az eszköznek a használati korlátozása más területeken is a közlekedésben. Naponta lehet találkozni az utcákon olyan emberekkel (fiatallal és idősebbel egyaránt), akik a telefonkészülékükkel oly módon vannak elfoglalva, hogy a körülöttük zajló eseményekről gyakorlatilag tudomást sem vesznek.

A városi közlekedésem leginkább kerékpáron és gyalogosan zajlik, így erről a két területről rengeteg konkrét személyes „élményem” van. Hetente legalább egyszer előfordul, hogy a kerékpárút közepén bandukol a szerencsétlen úgy, hogy a nyamvatt telefonjának a képernyőjéből fel sem néz. Legutóbb már állóra fékeztem a bringát és vártam, hogy mi lesz, de az ember egyenesen nekem jött. Van nekem pedig csengőm is a városi bringámon, sőt használtam is buzgón, de semmit nem ért, mert emberünk füle be volt dugva és gondolom annyira elvonta a zenehallgatás a figyelmét, hogy abból kizökkenteni már nem lehetett. Amikor nekem sétált, akkor egy pillanatra felébredt a „kómából”, de ha ezt az úttestre sétálva teszi, akkor már nem biztos, hogy ilyen jól jön ki a helyzetből. Ezzel a témával már réges-régen foglalkoztunk, de most már végre azok is foglalkoznak vele, akik tenni is tudnak az ügy érdekében. 

A gyalogosokra vonatkozó szabálytervezetben tilos lenne az úttesten, illetve vasúti átjáróban mobiltelefont használni, illetve olyan tevékenységet végezni, amely elvonja a gyalogos figyelmét.

Közösségi közlekedési eszközön 3 év alatti gyermekkel lakot területen kívül csak ülve lehetne utazni. Az óvodák és iskolák közelébe suli/ovi övezeteket jelölnének ki, és tanítási időben csak fokozott óvatossággal lehetne járművekkel közlekedni, a sebesség határ 30 kilométer/óra lenne.

Mindig érdekes kérdés volt a kerékpárosok viselkedése a dugóban. Most már végre ezt is tisztáznák. A KRESZ-tervezet szerint a feltorlódott kocsisorok nem tartanák fel többé a kerékpárosokat és a motorosokat sem. Az álló vagy lassan haladó járművek mellett a kerékpárosok jobbról, a segédmotorosok a sorok közt vagy szintén jobbról, a motorosok balról, vagy a sorok közt előre mehetnének. Ez a lehetőség az útkereszteződésig, illetve a kötelező megállás vonaláig engedi meg az előre jutást, max. 25 kilométer/óra sebességig.

KRESZ-módosítás egyik számunkra fontos pontja a kerékpáros védősisakról szól. Az új KRESZ-változtatásban tervben van, hogy előírják a kerékpárosoknak bukósisak, védősisak viselését 14 éves kor alatt. Véleményem szerint az ötlet jó. A tervezésnél szó volt az általános védősisak-használat bevezetéséről, de úgy vélik, ha ezt bevezették volna, sokan emiatt nem ültek volna bringára. Mivel ha korábban ezzel jártak dolgozni, és ezután sisakot kell viselni, mi lesz a frizurával, és így inkább autóba ül. Ugyanakkor, ha már gyermekkorban megszokja a sisakot, felnőttként automatikusan felveszi majd, mert az lesz az alapértelmezett viselet bringázás esetén. Jó példa erre Ausztria, Németország, Csehország, stb. Ezekben az országokban sem kötelező mindenhol, de már gyerekkorban erre nevelték őket, így ha valaki arra téved, az látni fogja, hogy már a felnőtt lakosság jelentős része is csak ennek a védőfelszerelésnek a használatával ül nyeregbe.

A kerékpárosok járdán és gyalogos övezetben legfeljebb 10 km/h-val, gyalogosokkal közös szakaszokon 25 km/h-val haladhatnának. Új fogalomként bevezetnék a vegyes használatú sávrészt, amely az úttest jobb szélétől számított egy méter széles sávot jelölné. Az autók így nem lennének kötelesek jobbra húzódni, a kerékpárosokat viszont záróvonal átlépésével is meg lehetne előzni, de csak csökkentett sebességgel és fokozott óvatossággal. Kötelezővé válhat az oldaltávolság tartása: 50 km/h-s sebességig legalább egy métert, e fölött másfél métert kellene hagyni a kerékpárosok mellett. Ha ez nem megoldható, akkor legfeljebb 15 km/h-s sebességkülönbséggel lehetne elhaladni mellettük. Az előzés fogalma is változhat: megszűnne a párhuzamos közlekedés kategóriája, helyette a mellette elhaladás fogalmát vezetnék be, amely fokozott óvatossággal jobbról is történhet.

Az autósokra vonatkozóan még számos módosítás van napirenden, de minket most a változások kerékpáros oldalról érdekeltek leginkább. Várjuk tehát az új szabályok érvénybe lépését és reméljük, hogy javul majd általuk a közlekedési morál.

 

2025.04.01. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba

 

Kapcsolat

 

Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57. 

 

Telefon: +36 30 233 4808 

 

E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com

 

 

Instagram      TikTok      Google cégem

 
 
 
 
 
 
 

Közösségi oldalak