2024.07.11.
A nyár ezen időszakában sokan az éves és jól megérdemelt szabadságukat töltik. A nagyobb kerékpárgyártók viszont ilyenkor szokták megszellőztetni a következő modellévre szánt újdonságaikat, vagy legalábbis azok egy részét. Mert vannak olyanok is, akik nem szeretik egyszerre ellőni az érdekességekkel teli hordójukat. Inkább csepegtetik az információkat, ezzel is fenntartva a folyamatos érdeklődést a rajongók irányába. Az időzítés persze nem véletlen. Európa legnagyobb és legrangosabb kerékpár kiállítása a EUROBIKE is ekkortájt kerül megrendezésre a gyártók pedig szeretik erre időzíteni a nagy bemutatókat. Nincs ezzel másképp az amerikai óriás sem, ezért most összegyűjtöttük a legfontosabb és legjelentősebb változtatásokat a Trek 2025-ös palettájáról.
Mivel is kezdhetnénk a sort, mint azzal az országúti szériával, amely nemcsak engem, de az egész szakmát ámulatba ejtette a Trek Madone Gen 8-as sorozatával. A Trek egyik legpatinásabb típus családjáról van szó, amely a rangos országúti kerékpár versenyeken sikert-sikerre halmozott az elmúlt évtizedekben. A jelenlegi formájában ismert 7-ik generáció alig két évet élt meg és már nyugdíjba is küldi az amerikai óriás. Ez azért több mint meglepő, hiszen egy ilyen kaliberű kerékpárt, még egy olyan nagy, innovatív és tőkeerős gyártó, mint amilyen a Trek sem szokott ilyen rövid idő után kispadra küldeni. Tény, hogy az országúti kerékpárok fejlesztésének irányát mindig a versenysport tapasztalatai határozzák meg. A Trek-nek pedig sok évtizedes múltja és nagyon szép pedigréje van az országúti versenyek történelemkönyvében. Mivel a dicső múltra nem szabad szégyent hozni, így nem is tehetnek mást, mint fejlesztenek.
A kitartó mérnöki munkának köszönhetően sikerült az eddig használt legjobb 800-as OCLV karbonnál 20%-al erősebbet alkotniuk úgy, hogy közben még a súlya is kisebb lett. Az új karbon emiatt az eddig még soha nem használt 900-as OCLV jelölést kapta, ezzel is jelezve, hogy új csúcskategória született. Egy ilyen anyagból csak és kizárólag könnyed, gyors és robbanékony bringát szabad csak alkotni, ehhez pedig a Madone Gen 7 vázgeometriája egyértelműen túl robusztus volt. Újat kellett tervezni úgy, hogy a legjobb dolgokat megtartották belőle a többit meg átemelték más típusból. Az Émonda sorozat kerékpárjai rendelkeznek mindazokkal a jellemzőkkel, amikre szüksége volt a mérnök csapatnak. Így kézenfekvő megoldásnak tűnt a két sikerszéria legjobb tulajdonságait egyesítve átemelni a Madone Gen 8 bringáiba. A Gen 7 szélcsatornában eltöltött sok-sok óra alatt tökéletesített hátsó vázkialakítását egy az egyben áthozták az újdonságra, de a váz többi részéhez a már említett Émonda SLR típusok megoldásait használták. Az Émonda és a Madone legjobb részeinek egyesítésével tehát megszületett a Trek Madone Gen 8. A valaha volt legjobb aerodinamikával rendelkező és legerősebb karbonból gyártott országúti bringája az amerikai mamutnak.
Ezek után viszont nem tudni, hogy mi lesz az Émonda kerékpárok sorsa, mivel arról a Trek egyelőre mélyen hallgat. Ellenben a Domane sorozat bringáival, ahol az idén debütált 4-ik generációt viszik tovább valódi változtatások nélkül. Egy-két új festés felbukkan majd egyes típusoknál, de alapjaiban nem változnak a Domane kerékpárok 2025-re.
Maradva az aszfalton beszéljünk egy kicsit most a méltán kedvelt Fitness kerékpárokról. Azt is mondhatnám, hogy itt volt az ideje egy kiadós frissítésnek, de akkor egy kicsit igazságtalan lennék, hiszen a jelenleg futó aluvázas FX sorozat a Trek kínálatában nem egy elavult konstrukció. Mindegyik típusa a mai kor színvonalán áll és az utolsó csavarig átgondolt és stílusos, tehát maradéktalanul teljesíti a fitness kerékpárokkal szemben támasztott követelményeket. Az új karbonvázas kivitelek bemutatása után mégis várta az ember, hogy az alumíniumból készült modellekkel is történjen már valami. Hát, történt!
Trek FX 3 Gen 4
Az innovációiról híres gyártó leleplezte az új FX 2 és FX 3 modelleket, amelyek finoman szólva is egy óriási maflást jelentenek házon belül a tavaly bemutatott és újragondolt Dual Sport Gen 5 sorozat bringáinak. A koncepció ugyanis erősen emlékeztet a Cross kategóriás társéra, ami nem kellene, hogy meglepjen bárkit is, hiszen a karbon Fitness sorozat is ezt a robusztus Gravel stílust testesíti meg. Az egyetlen különbség, a DS szériához képest, hogy itt a kerékátmérő maradt a bevált 28” és a gumi szélességét sem tolták túl, így gyárilag 35-ös abroncsokon gurul be majd az újdonság az üzletekbe, ezzel hangsúlyozva a Fitness kerékpár jellegét. A vázkialakítás egyébként minden részletében a már említett Dual Sport Gen 5-höz hasonlít és roppant igényes. A bowdenek és a fékhez tartozó hidraulikacső is a kormánycsapágy felől (fejcső) került bevezetésre a vázba, így az egész bringa nagyon letisztult és sallangmentes. A minőségérzet kiváló, a megjelenés az erősen ejtett felső vázcsőnek köszönhetően masszívabb benyomást, mint a jelenleg futó FX 2 és FX 3 típusok.
Most pedig, ha már ennyiszer szóba került, akkor folytassuk a Dual Sport kerékpárok 2025-ös programjával. Az 5-ik generáció marad a kínálatban, de a három típusból álló sorozat letisztultabb lesz. Kivezetik a Deore váltóval szerelt Dual Sport 3 verziót, helyette most már kizárólag a CUES U 6000-es váltóval szerelt kivitelű típus lesz kapható. A Dual Sport 2-es esetében is hasonló a helyzet. Itt a már igen korszerűtlen 2x9 sebességes Shimano Altus váltórendszer kerül nyugdíjazásra, helyébe pedig az 1x9 sebességes Shimano CUES U4000-es lép. Ezzel még egyszerűbb, még letisztultabb megjelenésű lett a bringa.
Ezek után mi másról is beszélhetnénk, mint a Trek legnépszerűbb és legnagyobb darabszámban értékesített családjába tartozó Marlin kerékpárokról. Ez a sorozat az egyik főpillére a Mountain Bike-ok szerteágazó kínálatának a Trek-nél, így nagyon fontos az amerikai gyártó számára. A 2025-ös szezonra a Dual Sport kategóriához hasonlóan itt is a modellkínálat egyszerűsítése volt a cél, hiszen a 3-ik generációs Marlin bringák technikailag újak, csak a Shimano által idén piacra dobott új CUES váltók bevezetése kavarta meg a dolgokat. Míg ebben az évben párhuzamosan futottak a Deore és a CUES váltóval szerelt típusok (amiből a Trek Marlin 5 Gen 3 már teszten is járt nálunk), eztán már csak az utóbbiak lesznek kínálatban. Ezen a ponton fontos megemlíteni, hogy akinek a Deore váltós verzió tetszik, akár a színe miatt, akár a váltó miatt, annak nem sok ideje maradt egy ilyen példány beszerzésére. A Trek Marlin MTB bringák két nyitódarabja jövőre a mostani formájában ismert 4-es és 5-ös típus lesz. Őket követi a sorban a vadiúj Marlin 6 CUES U6000-es (1x10 sebességes) váltóval készült verziója, amely már RockShox teleszkópot kap. Vagyis ez váltja ki a korábbi Marlin 7-et. A széria csúcsán pedig a szintén új formában megjelenő Marlin 7-es modell áll. Új színekkel és technikával, hiszen a korábbi Marlin 8-as műszaki tartalma köszön vissza az újdonságon, melynek köszönhetően a Marlin 8-as modellnév eltűnik hisz, aki ettől többre vágyik, annak ott van a Procaliber-ek.
Ott bizony és milyen jól döntött a Trek csapata, amikor a karbon Procaliber modellek mellé az idén behozta újdonságként az alumínium verziókat. Mondhatom óriásit mentek, mind a Procaliber 6, mind a Procaliber 8-as Mountain Bike-ok. Mivel volt szerencsém tesztelni is egy példányt belőlük, így azt kell mondanom érthető a típus népszerűsége. Nem véletlen, hogy 2025-re mindenféle változtatás nélkül gurítja át a Trek ezeket a bringákat. A karbon kivitelek ellenben teljesen megújúlnak. A vázba integrált csillapítást egy új IsoBow rendszer végzi ezen túl amellett, hogy az egész geometriát megváltoztatták. Az újítások nem merültek ki ennyiben, hiszen az alkatrészek is a 2025-ös szezonnak megfelelően alakulnak. Jobb teleszkópok, szélesebb gumiköpenyek és számtalan finom módosítás jellemzi a Trek Procaliber Gen 3 családját
Ahogy látszik lesz bőven újdonság a 2025-ös szezonban az amerikai gyártó kínálatában, pedig még csak végig sem mentünk a termékpalettán. Nem véletlenül, hiszen első körben csak azokkal a modellekkel szerettem volna foglalkozni, amelyekről teljes tájékoztatást kaptunk a márka irányából. Ami késik, persze nem múlik, így hamarosan folytatjuk az újdonságok részletezését, kiegészítve a többi általunk forgalmazott márka 2025-ös újdonságaival, mert bizony ők sem ülnek a babérjaikon…
2024.07.11. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba
Kapcsolat
Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57.
Telefon: +36 30 233 4808
E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com