Egy csúcsmodell tesztelése mindig izgalmas feladat. Egyrészről felemelő érzés minden megtett kilométer ezekkel a bringákkal, másrészről ilyenkor nagyobb nyomást érzek magamon és a tesztalanyon egyaránt. A kerékpáron azért, mert egy felső kategóriás géppel szemben sokkal magasabbak az elvárások, így ilyenkor kritikusabb szemmel figyelem a viselkedésüket. Magam részéről pedig arra kell figyelnem, hogy a próba során tapasztaltakat megfelelően adjam át és ne menjen félre egy üzenet se. A Trek Dual Sport 3-as típusa épp egy ilyen bringa, hiszen a gyártó cross kerékpár kínálatának a csúcsán álló legmagasabb műszaki tartalmú tagja.
Az elmúlt években több alkalommal is volt már szerencsém Dual Sport kerékpárhoz. Legutóbb épp az aktuális 2-es típust nyúzhattam egy ideig, de korábban a sorozat belépő modelljéhez a Dual Sport 1-hez is volt már szerencsém, viszont a csúcsverzió ez idáig olyan hiánycikk volt a piacon, hogy eladásra szánt példány sem volt belőle, nemhogy tesztdarab. Az aktuális 2023-as modellévű Trek Dual Sport 3-as gyakorlatilag megegyezik a tavaly bemutatott 4-ik generációval, sőt itt érdemes megjegyezni, hogy a gyártó az egész sorozatot változtatás nélkül engedte neki az új modellévnek. Aki úgy gondolja, hogy az amerikai óriás elkényelmesedett és fejlesztések helyett csak ücsörög a babérjain, az olvassa el a következő bekezdést. Aki inkább már a teszten tapasztaltakra kíváncsi az görgessen eggyel lejjebb.
A kerékpár gyártók folyamatosan keresik azokat a piaci réseket, melyeket még esetlegesen be lehetne tömni egy-egy új fejlesztéssel. Általában az igények hívják életre az új kategóriát. Sok jó bringát köszönhetünk így a figyelmes és innovatív gyártóknak, hiszen nélkülük nem lenne ma Fitness, Gravel, de talán még Cross kategória sem a kerékpárok világában. Nos, a Trek éppen ez utóbbit szeretné megreformálni az idei szezonban. Gondoltak egy nagyot Amerikában és a pokolian népszerű Dual Sport sorozatot teljesen újratervezték, mondhatni alapjaitól. A legszembetűnőbb változás az eddig megszokotthoz képest, hogy elhagyták a kategóriánál egyébként alapértelmezettnek tekinthető teleszkópot, és ahogy azt a Fitness sorozatnál már megszokhattuk, típustól függően acél, alumínium és karbon merevvillára cserélték azt. A váz megjelenése és a geometria is vadonatúj lett, gyönyörűen kialakított bowden és hidraulikacső bevezetéssel. Ha ezek az újítások még önmagukban nem lennének elég ütősek, akkor érdemes egy pillantást vetni az 5-ik generációs Dual Sport kerekeire! A Trek dobta a cross kerékpárok szabványos 28”-os kerekeit és helyettük egy ballonosabb gumival szerelt 27,5”-os méretűt alkalmaz. A végeredmény egy nagyon kívánatos, dögös és igényes bringa lett, de hazánk konzervatív vásárlói mellett ezzel együtt is erősen megkérdőjelezhető a létjogosultsága. Felmerül a kérdés, hogy ez az egész mivel több egy átgumizott Fitness kerékpárnál? A válasz pedig az, hogy sok mindenben. Ahogy az lenni szokott a lényeg a részletekben rejlik. Azonban lehet, hogy a Trek emberei is csak egyfajta kísérletként tekintenek az 5-ik generációra, mivel 2023-ban párhuzamosan futtatják a kínálatban az újdonságot az előző generációval. Lehet, úgy akarják tesztelni a piac reakcióját, hogy közben a biztos és hosszú évek alatt megszerzett részesedésüket ne veszítsék el, de az is elképzelhető, hogy a 4-ik generációt szépen csendben megszüntetik a szezon közepén. Egyelőre nem adtak ki információt erre vonatkozóan, így se a hazai képviselet, se az európai distributorok nem tudnak biztosat mondani. Az idő mindenesetre megválaszolja majd nekünk, hogy jó irányban gondolkodtak-e a Trek mérnökei és sikerült nekik megint valami korszakalkotót létrehozni, vagy az egész megy majd a süllyesztőbe. Mindenestre, amint lehetőség adódik rá, úgy az újdonság is be lesz fogva egy kiadós próbára, hogy a most még megválaszolatlan kérdésekre megkapjuk a válaszokat!
Az ember azt hihetné, hogy ha már próbált egy Trek Dual Sport kerékpárt, akkor azzal mindet kipróbálta. Nos, hogy ez mennyire nem így van az már az 1-es típusról a 2-re átülve kiderült. Most pedig a 3-al töltött napok után ez az érzés még erősebbé vált bennem, de kezdjük inkább az elején, a külsőségekkel.
A Trek Dual Sport 3-as (pláne ebben a matt fekete színben) egy roppant letisztult és masszív kerékpár benyomását kelti. Semmi sallang, semmi felesleges csicsa. A bowdenek és a hidraulika cső szépen elvezetve a vázon belül futnak, ahogy az már magától értetődő egy minőségi kerékpár gyártóesetében. Elöl, a mai trendeknek megfelelően már nem találunk váltót és az ahhoz szükséges több lánckerekes hajtóművet is hiába keressük. Ez még tovább erősíti az emberben az elpusztíthatatlanság ígéretét.
A végén már napi ingázásomhoz is ezt a bringát használtam és nem is akárhogy, mert még egy gyermekülést is felpattintottam rá, hogy a nagyobbik lányomat vihessem vele az óvodába. Ezzel talán mindent el is mondtam. A Dual Sport 3-as is hozza a Trek-től megszokott pokolian jó vázgeometriát. A nyeregben helyet foglalva, azonnal tökéletes üléspozícióban találja magát az ember. A kormány szuper magasságban helyezkedik el, nem kell fárasztó testtartásban tekerni. Úgy kényelmes a bringa, hogy közben nem lesz öreguras. Ebben nagyon jó a Trek!
Azért a sima közlekedés mellett volt vele bőven sportélményem is. A ragaszkodásom a végén a bringa irányába épp a sokszínűségéből és sokrétű használhatóságából adódott.
A Dual Sport 3-as hihetetlen jól kezelhető, fordulékonysága a legjobbak között van és emiatt eszméletlen élmény vele a városban közlekedni, de nem csak ott. Nagyon elemében volt ez a „fekete ördög” a szűkebb erdei ösvényeken is, ahol meglepő kigyorsításokat és még meglepőbb tempót lehetett vele tekerni. Komolyan mondom, bármilyen hobbi kategóriába tartozó MTB bringát megszégyenítő a viselkedése.
Épített úton szépen gurulnak a Bontrager GR1-es külső gumik, nem zúgnak, nem ráznak, és kellő tapadást biztosítanak még poros aszfaltfelületen is. Zavarba, pedig még akkor sem jönnek, amikor elhagyjuk a bringával a városi környezetet és a kerékpárutak helyett a természetet választva erdei, vagy földutakat kezdünk el szelni. A 700x40-es méret ideális választás volt a gyártó részéről, mert elég ballonosak ahhoz, hogy komfortosak legyenek, viszont lehet velük komoly tempót is menni. Optikailag azonban a valós méretnél nagyobbnak látszanak, ami szintén hozzájárul a Dual Sport 3-as robusztus összképéhez.
A sok MTB kerékpár után, melyeken mostanság igen túlzó méretű a kormány, jó volt végre egy olyan biciklin ülni, melynek jól eltalált, gyárilag már kényelmes szélességű ez az alkatrésze. Még arra is figyeltek az amerikaiak, hogy a vázméret növekedésével arányosan növeljék ennek méretét is. Így például a számomra megfelelő M-es vázmérethez egy mai szemmel kicsi, csinos darab lett társítva. Ez azért sem mindegy, mert a Trek már csak egy Dual Sport szériát gyárt. Nincs megkülönböztetve női, vagy férfi modell, mint a korábbi években és hát a gömbölyded női vállak nincsenek olyan távol egymástól, mint a szögletes férfi vállak. Számukra eleve nagyon kényelmetlen a túl széles kormány, aminek hangot is adnak bármely 29-es MTB kerékpár próbája után. Ez annyit tesz, hogy egy 164-174 cm közti testmagassággal rendelkező hölgy számára éppolyan kényelmes lesz ennek a bringának a terelgetése, mint amilyen nekem is volt.
A dinamikus haladáshoz kell egy jó hajtás is. Elöl egy 40-es fogszámmal rendelkező integrált csapágyas, csőtengelyes hajtómű teljesít szolgálatot, míg hátul egy 10 sebességes fogaskoszorú. A váltást a Shimano Deore M5120-as típusa végzi nagyon gyorsan, csendesen és iszonyatosan pontosan. Még erőltetett menetben sem jött zavarba, simán elváltott nagyobb terhelés mellett is. Szerintem erre a rendszerre aztán senkinek nem lesz panasza. A hajtómű kellően merev, csavarodásnak még a nyeregből kiállva sem mutatta jeleit. Hátul 11-46 között zongorázhatunk a fokozatok között, ami arra is elég, hogy egy siratófalat megmásszon az ember. Végsebesség tekintetében, azonban elmarad a kisebb tesóktól a Dual Sport 3-as, hiszen azokon elöl, jóval nagyobb fogszámú lánckerék van. Így aki száguldozni vágyik, folyamatosan egy ilyen bringával az jobban teszi, ha az olcsóbb modellt választja házon belül. Nyilván ez csak elmélet, mert gyakorlatban higgyétek el nekem, így is elég emberes tartani végáttételen a bringát a tempó pedig egy pillanatra sem volt kevés.
A teleszkóp tekintetében vegyesek az érzéseim. Ne értsétek félre nem működött rosszul a Sr Suntour NEX. A 63-mm-es rugóúttal bíró szerkezet állítható csillapítással és kikapcsolhatósággal is rendelkezik. A tesztút alatt mindvégig szépen tette a dolgát, nagyobb kátyúk, vagy úthibák sem hozták zavarba. Valójában nem is lenne vele semmi bajom, ha egy olcsóbb bringába lenne szerelve. Lehet, hogy pusztán pszichés a dolog, mégis úgy gondolom, hogy egy olyan árszinten, ahol a Trek Dual Sport 3-as mozog, már kijárna egy levegős rendszerű teleszkóp. Az merevebb, könnyebb és még szebben csillapít. Kár, hogy nem fért bele. Ez a kerékpár megérdemelt volna egy olyat, de ahogy mondtam menet közben nem éreztem egy pillanatig sem rossznak ezt a NEX kivitelt sem.
A Shimano MT 200-as hidraulikus fékrendszer régi ismerős, hiszen a kerékpárgyártók előszeretettel alkalmazzák ezt a típust a bringáikon. A pár napos összekopás (betét és tárcsa között) után a fékerő jól adagolható volt. Az átmenet nagyon jól érezhető a lassítás és az állóra fékezés között. A működés csendes volt. Gyanús, hogy ebben a szériában is már az újabb fékbetét teljesített szolgálatot, ami a legutóbb próbált Cyclision MTB kerékpárban volt. A zajmentes működés egyértelműen az ő számlájára írható. Véleményem szerint a Trek Dual Sport 3-as felhasználási területét figyelembe véve ez a fék bőven rendben van és semmilyen kompromisszumra nem készteti a használóját. Egy kicsit sajnálatos, hogy ennél a kerékpár kategóriánál nem tartották meg azt a jó szokásukat, amit az MTB bringáknál már egy ideje használnak. Történetesen azt, hogy a nagyobb vázméret mellé automatikusan jár előre a nagyobb átmérőjű féktárcsa, amivel a magasabb és nehezebb bringások ugyanazt a fékerőt kapják, mint a kisebb súllyal és magassággal rendelkezők. Ezt tehát külön kell orvosolnia annak, aki elégedetlen a szériában kapott fékerővel. Ennyi tuningot mindenképp megér a dolog, mert a biztonság és a fékerő okozta élmény nagyot ugrik vele.
A nyereg hosszú távon sem volt rossz, de számomra a Dual Sport 2-es típuson használt Bontrager Sport nagyságrendekkel jobb, mint az itt használt Bontrager Nebula. Bár ez szubjektív vélemény, de szerintem a kényelme mellett még jobban is néz ki, még úgy is, hogy tudom, ez utóbbi van feljebb pozícionálva. A markolatra viszont nem lehet panasz. Igazi komfortot nyújt és természetesen rögzíthető, ezért a nagy melegben sem fog csúszkálni, elfordulni. Jó a fogása és a formázása ideáliasan megtámasztja a tenyeret.
Összességében tehát arra kellett rájönnöm a pár hetes használat során, hogy a Trek Dual Sport 3-as valóban méltó arra, hogy a cross kerékpárkínálat csúcsán álljon (házon belül). Valódi hiányossága nincsen, javítani persze még ezen a bringán isl ehet, de ezek inkább csak apró finomítások és egyéne válogatja, hogy egyáltalán szükség van-e rájuk.
Minden olyan bringavásárlónak a figyelmébe tudom ajánlani, aki egy minőségi, kényelmes, kifinomult technikával szerelt, kompromisszummentes cross bringára vágyik.
2023.02.10. Q1KERÉKPÁRSZALON, Csaba
Kapcsolat
Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57.
Telefon: +36 30 233 4808
E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com