Tesztek     Blog     Kapcsolat     Vásárlás     Szerviz     

Trek FX 1 Teszt

Trek FX 1 teszt

Korábban volt szerencsém a kínálat magasabb részén álló FX 3 Disc kerékpárt kóstolgatni, ami emlékeim szerint igen megnyerő volt. A vásárlói igények viszont az utóbbi időben annyira megugrottak a belépő modell irányába, hogy azt már az én kíváncsiságom sem hagyhatta annyiban. A cseresznyét a habra az tette rá, hogy eljutott hozzám egy tesztre fogható példány ami ezekben az ínséges időkben (a COVID okozta kerékpárhiányra gondolok) maga az égi jel! Így hát nem is tököltem sokat, nyeregbe pattantam és figyeltem, ámde mielőtt belemennék a kilométerek során szerzett tapasztaltak leírásába, érdemes megnézni, hogy mivel is állunk szemben és, hogy mi lehet az oka a Trek FX 1-es utóbbi években szerzett népszerűségének?

Aki csak megáll egy pillanatra ez előtt a fitness bringa előtt, azonnal egy igazi old school kerékpárépítéssel találja szembe magát. Kecses vékony csövekből hegesztett alumínium váz, Hi-Ten acél villa, hagyományos V’ fékekkel és egy 21 sebességes Shimano hajtással ellátott technika adja a zamatát az FX 1-nek. Kétség nem fér hozzá időtálló kombináció ez. Ha hiszitek, ha nem a típus vásárlói pont ezt szeretik benne. Semmi sallang, semmi technikai bravúr, csak a megbízható technika és a vele járó nagyon gazdaságos üzem. Jobban belegondolok akkor igazuk lehet, hiszen nem is nagyon emlékszem arra, hogy mikor szervizeltem utoljára Trek FX 1-et, pedig az elmúlt években szép számmal talált gazdára ez a modell.

Na de elég az elméletből és jöjjön az, hogy néhány napi együttlét után milyen kép rajzolódott ki számomra erről a kerékpárról. Eleinte szimplán csak közlekedésre használtam a kis FX 1-et, konkrétan bejártam vele az üzletbe és haza, nos ez nem egy nagy táv, de mivel ezt a modellt sokan szó szerint „csak” erre használják, így meg akartam győződni arról, hogy tényleg jobb választás lehet-e ez a gép, mint egy trekking kerékpár. Lehet, hogy sokakat meglep majd a válasz, de igen.

A Trek FX 1-es nagyon mozgékony a városban ért számtalan váratlan helyzetre (kilépő a gyalogos, hosszú pórázon szaladgáló kutya, vagy bringázni tanuló kisgyerek stb.), olyan könnyedén lehet reagálni a nyergében, hogy azt szavakkal elég nehéz átadni. A bringa még kiélezett helyzetben is könnyűszerrel uralható az elsőre keskenynek tűnő (mindössze 610mm-es) kormánya által, ami viszont pont előnyére válik a szűkebb autósorok között, esetleg sűrűbben élt kerékpárutak használata során. Hozzám egyébként is közelebb áll ez a kormányméret, mint a manapság oly divatos, túlzó méretekkel rendelkező és főképp MTB kerékpároknál használt kormánynak nevezett bikaszarv. Néhány napos ingázás után már kíváncsi voltam arra, hogy egy hosszabb úton miként viselkedik ez a belépő fitness bicikli.

A 3x7 sebességes Shimano Altus váltórendszer mély nyomot nem fog hagyni senkiben, ami nem negatívumként értendő. Pontosan és elég gyorsan pakolhatóak általa a fokozatok, de célszerű finoman bánni vele, mert ahogy az ilyen kategóriába tartozó rendszerek mindegyike, úgy ez sem tolerálja az erőltetett menetben történő váltásokat (ez inkább az első váltóra vonatkozik). Ami megszokást igényelt az a kissé zajos működés, persze ha valaki nem egy 1x12-es Shimano XT rendszerről vált erre, annak lehet nem lesz bántó, pláne az előbb taglalt pontosság és magabiztos működés végett.     

A hajtás áttétele egyébként hosszabb távon is elégnek bizonyult. Az első 48-as nagy lánckerék segítségével már komolyabb utazótempó is tartható gond nélkül. A 700x35-ös Bontarger H2-es külső gumik nekem régi kedvenceim, kellő komfortot nyújtanak a merev villás szerkezetnek, így nem rázza szét a csuklót a bringa.

Most pedig jöjjön a Trek FX 1-es számomra legkedvesebb része a fék! Igen, nagyon nagy élmény volt a manapság elterjedt sok szar tárcsafék után egy normális nyomásponttal és kimagasló fékerővel rendelkező V’ féket gyilkolni. Fékerőben, adagolhatóságban agyonveri a korábban tesztelt Trek FX 3 Disc-et. Egy kis tuning persze itt is jól jöhet, ha valaki igényli még tovább fokozhatja a hagyományos fék működését, egy spéci betéttel. Én nem is az erő miatt tenném meg, hanem a csendesebb működés miatt, mert a gyári betétek néha zajongtak egy kicsit, persze az is lehet, hogy még nem voltak összekopva a felnivel, mivel a tesztem végén is csak 67 km volt a bicikliben…

Amit feltétlen meg kell még említenem az a Bontrager Sport nyereg, amihez már más modellek (ilyen van a Trek Dual Sport kerékpárokon is) révén többször volt szerencsém. Ez mai napig egy etalon számomra, roppant kényelmes, anatómiailag jól formázott a középen vágott kialakítása révén pedig kíméletesen bánik a prosztatával.

Meglepő volt számomra is, de a teszthét végén nehezen intettem búcsút ennek az egyszerű, de nagyszerű szerkezetnek. Valóban egy ideális közlekedési eszköz, nagyon jól eltalált vázgeometriával és üléspozícióval, de ha valaki sport célra használná, hát ott is megállja a helyét. A részletek, szépen egyénre szabhatóak, hiszen gyárilag kialakításra került a vázon minden, így sztender, csomagtartó, sárvédő, sőt még az integrált sebesség szenzor is gond nélkül felszerelhető az FX 1-re. A mozgékonysága pedig az egyszerű technika ellenére is gyakran mosolyt csal majd a használója arcára. A jelenlegi ára 185 ezer forint, ami nem kevés, viszont ezért cserébe 2 év teljes körű és élettartam vázgaranciát kapunk, ráadásul a legfrissebb információk alapján már azt is lehet tudni, hogy az amerikai gyártó változtatás nélkül indítja útjára a 2022-es szezonban az általam is próbált líthium szürke Trek FX 1-et…

 

 

2021.07.14. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba

 
 

Kapcsolat

 

Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57. 

 

Telefon: +36 30 233 4808 

 

E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com

 

 

Instagram      TikTok      Google cégem

 
 
 

Közösségi oldalak