Ezekben a viharos időkben, amikor az áruellátás folyamatosan akadozik, vagy teljesen elmarad, nagyon meglepett bennünket, hogy szeptemberben megérkezett az első adag 2022-es bringaszállítmány, köztük a Marlin 4-el, amit nagy várakozás előzött meg, mert mindenki arra számított, hogy a korábbi nyitódarabhoz képest szerényebb technikával szerelt kerékpár jó áron kerül az üzletekbe. Nos, a számítások bejöttek! Az újdonság épp, hogy átlépi a 200 ezres lélektani határt, ha ehhez hozzá vesszük, hogy a következő szint 260 ezer körül várható (becsült ár, mivel a hazai képviselet ezen sorok megírásakor még nem hozta nyilvánosságra a 2022-es árakat), akkor mindjárt érthetőbb, hogy miért akartuk ízekre szedni épp ezt a típust.
Régen volt már, hogy vallattam a Trek Marlin 5-ös hobbi felhasználásra szánt mtb kerékpárját. Azóta sok minden változott, többek között az is, hogy a 2022-es modellévre már nem ez a típus jelenti a belépő szintet az amerikai gyártó kínálatában, hanem a vadonatúj Marlin 4. Persze a vadonatúj jelző egy kicsit erős, hiszen a technikai szintjétől eltekintve ez alapvetően ugyanaz a váz, amit 2019-ben mutatott be a Trek, és amire a már említett Marlin 5-ös is épült. Ezzel nincs is semmi baj, hiszen belső bowden elvezetéseivel, jól eltalált geometriájával (erről bővebben majd később) teljesen a mai kor színvonalán áll, így nem is lenne értelme még kidobni és újat tervezni a helyére.
A Trek Marlin 4 2022-es kivitele négy különböző festéssel érhető el és szerencsénkre mindegyikből sikerült szereznünk már most első körben egy pár darabot, így még válogathattam is, hogy melyiket fogjam be egy alapos nyúzásra. A választásom a matt antracit színre esett, mert új és dögös. A Trek felirat radioaktív vörösben messzire kürtöli, hogy milyen kerékpár nyergében ülünk, ami sokaknak bejön. Na de ennyit a színről, hiszen azért gyártanak négy opciót, hogy mindenki megtalálhassa a hozzá leginkább illőt.
Első szemrevételezés után a mechanikus tárcsafékeken kívül nem találtam olyan alkatrészt a kerékpáron, ami arra engedne következtetni, hogy nagyon leadtuk a szintet a korábbi Marlin 5-höz képest. Gyakorlatilag ugyanaz a váltó, kerék, gumi, kormány, nyereg, vagyis minden alkatrész a fék kivételével, mint a ’21-es Marlin 5-ön volt. Jó, van még egy alkatrész, ami más és olcsóbb, mint a korábbi belépő modellen volt, ez pedig a markolat. Ez a kerékpár nem rögzíthető és nem is komfort kialakítású tenyértámaszos, hanem egy „hagyományos” mtb markolattal hagyta el a gyártósort.
Két napig ízlelgettem, barátkoztam a Trek Marlin 4-el és ez idő alatt szó szerint csak közlekedtem vele az otthon és a kerékpárüzlet között. Ez azt jelenti, hogy végig aszfaltozott úton és viszonylag rövidtávon tekertem, mégis elég volt ahhoz, hogy előhozza belőlem azt az érzést, amit a korábbi Marlinokkal való biciklizés során tapasztaltam. Harmadik nap végre sikerült elszabadulnom a fix útvonaltól és megmutatni a kis 4-nek az erdei viszonyokat. A hosszabb távú tekerés tovább erősítette bennem a „Marlin érzést”, aki hajtott már ebből a sorozatból biciklit az tudja miről beszélek, aki nem annak megpróbálom most leírni.
A Trek nagyon ért a vázgeometriához és tisztában van azzal, hogy ebből a szériából a hobbi kerékpárosok fognak maguknak választani kerékpárt és nem a versenyzők. Ennek megfelelően az üléspozíció rettenetesen kényelmes, a homlokcső és a kormánymagasság úgy van kialakítva, hogy egy viszonylag egyenes háttal való tekerést támogasson. Ez azért jó, mert nem terheljük a csuklót és a tenyeret bringázás közben, vagyis kevésbé fárasztó vele a nagy távok megtétele. A kerékpár irányítása és kezelhetősége magától érthető, nem kell megdolgozni vele sem a kanyarokban, sem a rosszabb talajviszonyokon. Az útvonalam néhány dombocskával tarkított erdős részen át vezetett, ahol összességében egy jó 25km-t sikerült összegyűjteni.
A Shimano Torney váltók kissé nyersen, de igazán pontosan és elég gyorsan tették a dolgukat, úgy gondolom ezen a szinten nem is kell többet várnunk a technikától. A 21 sebesség maximálisan elégnek bizonyult, pláne a manapság egyre divatosabb 2-es, vagy 1-es rendszerekhez képest. Mindössze kétszer éreztem azt egy rövid időre, amikor nagyon belendültem, hogy jó lenne még egy kisebb fogaskerék hátulra a nagyobb tempóhoz, de ahogy elfogyott a szufla úgy tűnt el az igényem is ez irányba. Ráadásul ez is később jött el, mint pl. egy 2x8-as hajtás esetében.
A Suntour XCE teleszkóptól túl sokat nem szabad várni, hisz a gyártó kínálatában is egy belépőszintet képviselő típusról van szó. Meg sem kell lepődni azon, hogy fékezésre erős bizonytalanságot mutat, viszont kellemes meglepetés volt számomra, hogy szépen rugózott. Tette ezt egész addig, amíg egy padkánál, vagy egyéb akadálynál nem akartam kiemelni a bringa elejét. Ilyenkor egy koppanással jelezte, hogy nincs benne visszaút csillapítás (ez még a lockout-os XCT30-ban sincs), bevallom engem ez sokkal jobban zavart, mint a kikapcsolhatóság hiánya, amit a vásárlók 80%-a felró a típussal szemben. Azt azért fontos megemlíteni, hogy a kerékpárgyártók mindegyike hasonló teleszkópot használ ebben az árkategóriában, vagyis nagy csodára sehol sem lehet számítani. A jellemzően jobb teleszkóppal gyártott kerékpárok ára jóval magasabb, mint a mi Marlin 4-é. A keménység állíthatósága, viszont igen tág határok között lehetséges, szerintem ezért se muszáj nagyon ragaszkodni a lockout-hoz, persze ha valakinek ez a gyengéje, akkor vásárlásnál válassza valamily nagyobb testvért a Trek kínálatából.
Annak már többször hangot adtam, hogy szeretem a jó minőségű mechanikus tárcsafék rendszereket, és itt a hangsúly a „jó minőségen” van. Az ismeretlen gyártótól származó vackokat most hagyjuk, azokat a biztonságunk érdekében jobb kerülni, de ezen a Marlin 4-en a Tektro egy kiforrott mechanikus féke dolgozik. Véleményem szerint ezzel a megoldással semmi baj nincs, és nem kell lenézni sem, mert bizony az egyszerűbb hidraulikus fékeket sokszor kenterbe vágja. Lehet, hogy a fékkar húzogatása nem olyan kifinomult érzés, mint az olajos verzióké, de a bringázásaim során tapasztalt fékerő, lassulás és az bizony simán veri a Trek Marlin 6-on található Tektro hidraulikus rendszerének a tudását. És akkor még nem is beszéltünk az üzemeltetés során felmerülő szervizköltségekről, ami a mechanikus rendszereknél gyakorlatilag 0. Ezt a kérdést egyébként nem régen bővebben is taglaltuk, ha érdekel, elolvashatod itt. Egyedüli megszokást az első fék kissé hirtelen harapása igényel, ami ráadásul a nem túl merev teleszkópot is erősen megcsavarja, persze ez ia azt mutatja, hogy a fékerő az bizony nagyon rendben van, csak az adagolhatóságra kell ráérezni.
A29-es Bontrager XR 2 Comp külső gumi régi ismerős, ahogy az Arvada nyereg is. Nagyon sok Trek kerékpár gurul ezekkel, így már nekem is sokszor volt hozzájuk szerencsém. Előbbi szépen, kis zaj mellett fut aszfalton, még akkor is, ha valójában nem oda való, amit a gyors kopásával tudtunkra is ad. Terep körülmények között földúton, vagy murván érzi igazán jól magát. Nagyot harap a talajba és nagyon jó tapadást biztosít még forszírozott tempó mellett is. A nyereg nem rossz, de csak akkor adja ki igazán magát, ha biciklis nadrágban csücsülünk rá, más esetben hosszú távon keménynek tűnhet.
A pár napos együttlét után kicsit nehezen váltam meg a Trek Marlin 4-től, de az új tulajdonosa már nagyon izgatott volt, így átadtam neki a kerékpárt. Azóta leülepedett a dolog bennem és azon gondolkodtam, hogy milyen vásárlónak ajánlanám én ezt az új belépő modellt? Nos, azoknak jó választás, akik szeretnek nagyokat bringázni, élvezni a természet közelségét és nem szerepel terveik között a versenyeken való részvétel.
A Trek Marlin 4-es egy nagyon jól összerakott, robusztus, és nem elhanyagolandó, kényelmes mtb kerékpár, ami a rajta lévő technikával olcsón fenntartható. A váltó, a fékrendszer és a teleszkóp is olyan csekély szervizigénnyel bír rajta, hogy abba tényleg nem törik bele senkinek a bicskája.
2021.09.30. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba
Kapcsolat
Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57.
Telefon: +36 30 233 4808
E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com