Nagyon vártam már, hogy megérkezzen a Trek Marlin 5 Gen 3-as széria, mert bár nagyon jó kis hobbi MTB kerékpár a Trek Marlin 5 Gen 2-es, amit korábban már volt szerencsém tesztelni, mégis úgy gondolom, hogy a rajta lévő technika meglehetősen koros és nem kicsit elavult már. Működni jól működik, ne értse félre senki, ráadásul robusztus és marha megbízható is, de ma már nem ezeknél a rendszereknél tart a kerékpáripar. Legalább is egy olyan patinás gyártó, mint a Trek már nemigen engedheti meg magának, hogy ilyennel fussanak tovább a bringái akkor, amikor a Shimano már hadba állította a legújabb Linkglide rendszerű hajtásait a hozzájuk tartozó CUES váltókkal.
A Trek Marlin 5 Gen 3-as természetesen megkapta mindazon újításokat, amelyeket a nagytestvérek már a tavalyi szezonban. Ezek részletezését most éppen ezen okból nem ismételném meg, hiszen lépésről-lépésre leírtam korábban, aki lemaradt róla és még nincs tisztában mindennel, az elolvashatja a Trek Marlin 6 Gen 3-as tesztünkben itt. A generációváltással érkező frissítések mellett, megkapta a már említett, vadonatúj hajtást és valójában ez az egyetlen és igazi oka annak, hogy most ez a bringa itt van nálam.
A Shimano most debütált Cues U4000-es váltója került az új Marlin 5-re. Azt, hogy mi is ez az új váltó és hajtásrendszer és egyáltalán miben tér el technikailag az évek óta használatban lévőktől, nemrégiben kiveséztük itt! Ha érdekel a technika boncolgatása, akkor olvasd el, érdemes! Az U4000-es „csomag” egy 1x9 sebességes rendszert takar és abszolút a hegyi bringázás támogatója. Az elöl található lánctányér 30-as fogszámmal egyértelműen nem az aszfaltos túrák mindenhatója, ahogy persze manapság már egyik MTB bringa sem az. A hegymenetre való alkalmasságot támogatja a hátul 11-46-os fogaskoszorú is.
A hajtás mellett a fékrendszer is kapott egy kis tuningot, mert a 3-ik generációs Marlin MTB bringák már minden esetben elöl, 180mm-es féktárcsával érkeznek az üzletekbe. Korábban ez ugye csak a nagyobb vázméretek esetében volt alapértelmezett méret, a kisebbeknek meg kellett elégedniük a 160mm-es átmérővel. Ez tovább erősíti az előbb leírtakat, hogy milyen felhasználásra is szánja a Trek a 3-ik generációs Marlin 5-öt. A fékek tartogattak még egy plusz meglepetést. A gyári specifikáció alapján ennek a bringának a Marlin 6 Gen 3-as fékeivel azonosan Tektro gyártmányúnak kellene lennie, de a valóságban a Shimano MT 200-as feszül rajta. Ellenőriztem, a most hozzánk érkező valamennyi Marlin 5 Gen 3 kerékpáron ez a Shimano fék található. A valóság az, ahogy már több teszten is szót ejtettem róla, hogy e két fék között igazi különbségekről nem lehet beszélni, mégis azt tapasztalom, hogy a vásárlók egy jó része többre tartja a japán gyártó rendszerét a Tektro satuinál. Így most akkor ennek lehet örülni!
A jó váz és a jó technika önmagában nem mindig elegendő, kell még a dögös megjelenés is. Azt gondolom, erre nem lehet panasz, hiszen a Trek Marlin 5 Gen 3 nagyon jó kiállású bringa, bármelyik színében is választja az ember. Valójában ennyi az elmélet, de mivel ettől és a Shimano által leírt marketingszövegtől többre vágytunk, így a válaszokért bizony nyeregbe kellett pattantunk. Most pedig, hogy megérkezetek az első darabok üzletünkbe, így egy szépséges példányt azonnal be is fogtunk! Hülyén hangozhat, de a kerékpár viselkedéséről és az alkatrészek működésének részletes bemutatásától ezúttal eltekintenék. Az ok igen egyszerű! Ez a bringa 95%-ban megegyezik a nemrég tesztelt Marlin 6 Gen 3-as típussal. A váz, teleszkóp, gumik, kormány, sőt a fokozatszámtól eltekintve még a hajtás áttétele is azonos a két modellen. Szóval az egész kerékpár viselkedésben ugyanazt hozza, mint a sorban felette álló kivitel. És tényleg, mert addig amíg nem piszkálod a váltókart meg nem lehet különböztetni a két kerékpárt egymástól. A hangsúly tehát most az új Shimano hajtáson van. A többit olvasd el nyugodtan itt!
Az új CUES U4000-es váltókar kialakítása és formája engem nagyon emlékeztet a 10 sebességes Deore váltókaréra, annyi különbséggel, hogy itt skálázott kijelzővel is el van látva a kezelő. A kar működtetéséhez kis erő szükséges, a fokozatokat korrekt, jól érezhető határolás választja el egymástól, de a visszaváltások alkalmával van lehetőség egyszerre két fokozat ugrására is. A tempó növelésekor viszont a Shimano váltóknál évtizedek óta megszokott módon egyszerre csak egyet lehet „léptetni” a nehezebb áttétel irányába. Azt már több másik bringa esetében is megtapasztaltam az elmúlt időben, hogy a hátul 11-46-os fogaskoszorú egy 30 fogas első hajtóművel társítva minden terepen megállja a helyét. És valóban! Nincs az a siratófal, amin ne lehetne játszi könnyedéggel feljutni az új Marlin 5-el. Érdekes, hogy az áttétel tekintetében ugyanazt kapjuk, mint a 10 sebességes Deore rendszerrel szerelt Marlin 6 Gen 3 esetében, hisz az is 11-46-al érkezik. A használat során is sok közös vonást ismertem fel és annak az egy fogaskeréknek a hiányát bizony nemigen lehetett érezni.
A váltások hangja engem egy az egyben a magasabb ligában játszó Sram SX Eagle váltójának hangjára emlékeztetett. Ha nem láttam volna, hogy mire ülök rá, akkor simán arra voksoltam volna, hogy ez az amerikai gyártó váltója. Ez persze csak a hangja, mert a váltások gyorsasága egyből elárulta, hogy ez valami más. Az új U4000-es váltó ugyanis nem éppen egy gyors szerkezet. Persze tisztában vagyok azzal, hogy egy olyan technika, amelynek az a feladata, hogy a koros Altus, Acera és Alivio váltókat küldje nyugdíjba, nem lehet egy villám, hiszen azok sem voltak azok, de mégis meglepődtem. Az igazság az, hogy a teszt során rájöttem ezzel kapcsolatosan arra, hogy hol a hiba. Az pedig bennem volt, ugyanis ez a robusztus 1x9-es váltórendszer becsapott. A masszív váltási hang, az áttételezés és valahogy az egész egyben azt hiteti el a használójával, hogy egy sokkal drágább és komolyabb technikán ül. Innentől kezdve még többet, még intenzívebbet, még gyorsabbat akar, szóval kihozza az emberből az állatot és azon veszi észre magát, hogy hobbi bringásból egyszeriben őrült hegyi bringásba megy át. Pontosnak, viszont nagyon pontos az új váltó és az is meglepő volt, ahogy tolerálja az erőltetett menetben történő váltásokat. Ilyet azelőtt, csak a magasabb szinteken álló váltók tudtak. Ha ehhez az egészhez hozzávesszük azt is, amit a Shimano ígér, miszerint az új Linkglide hajtásrendszer élettartalma 3x nagyobb a régieknél, akkor már tényleg nem marad semmi, amiért visszasírná az ember a régi technikát.
Összességében azt kell mondjam, nagyon jó lett az új konstrukció, melynek köszönhetően a Trek Marlin 5 Gen 3 sokkal komolyabb MTB kerékpár lett, mint elődje volt. Legalább egy szintet lépet följebb a ranglétrát, nem kicsit veszélyeztetve vele a Marlin 6 Gen 3 pozícióját. Egy iszonyatosan jól sikerült bringa, az új generáció minden előnyével (nagyon merev váz, jól eltalált geometria, kezelhetőség), megfűszerezve a Shimano új hajtásrendszerével. Azon az áron, amennyiért most ezt a modellt kínálják szerintem keresve sem találni valódi ellenfelet, vagy jobb alternatívát a mountain bike-ok között és ezt minden elfogultság nélkül mondhatom.
2024.02.14. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba
Kapcsolat
Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57.
Telefon: +36 30 233 4808
E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com