Amióta a Trek bemutatta az új Marlin típusokat, azóta folyamatosan záporoznak a vásárlói kérdések ezzel kapcsolatban. Természetesen mindenki ugyanarra kíváncsi mégpedig, hogy mi a különbség a Trek Marlin Gen 3 és a korábbi Gen 2-es kivitelei között. Kinek éri megvenni az újabb és kinek a régebbi kiadást? A kérdés azért is foglalkoztatott sok vásárlót, mert a Trek a két generációt sokáig párhuzamosan tartotta kínálatban. A harmadik generáció elsőként a Marlin sorozat feslő házában mutatkozott be, így a Marlin 8, Marlin 7 és Marlin 6-os típusok váltak elérhetővé, míg a belépő típusok egyelőre maradtak a már jó ideje ismert második generációs kivitelben. Először tekintsük át az elméleti és egy kicsit lehet száraznak tűnő tananyag szerinti különbségeket.
Az új generáció szélesebb gumiköpenyeket (29x2.40), valamint kormányt (+3cm) és egy igazán rövid stucnit kapott. Finomítottak egy kicsit a vázon, melynek részeként a legfontosabb változás, hogy a hátsó kerék rögzítésmódja megújult. Sajnos nem lett átütő tengelyes a váz, de a ThruSkew rendszer mindenképp jobb, mint a hagyományos gyorszár. Az új megoldás ugyanis menetes végével fixen a vázba rögzül, így pl. egy gumicserét követően nem kell a fékkel játszani, mivel a kerék minden esetben ugyanoda érkezik a behelyezés után, ahol előtte volt, akárcsak a már említett átütő tengelyes megoldás esetében. A gyártó ígérete szerint ennek a ThruSkew rendszernek köszönhetően merevebbé is vált a váz hátsó része, bár a Trek MTB bringák kapcsán ezen a téren soha nem volt még probléma. Az elődök tesztelése során, egyszer sem mutatkoztak merevségi gondok, pedig szinte valamennyi típusához volt már szerencsém. Összességében ennyi változás történt a generációváltással, minden más maradt úgy, ahogy volt a megszokott módon. Az adott típusok felszereltsége is változatlan maradt, tehát a teleszkóp, hajtás, váltás elemeiben nem történt frissítés. Ezek után érthető, hogy kíváncsi lettem arra, hogy menet közben mit érez az ember ezekből az újításokból, Megváltozott-e a kerékpár viselkedése, és ha igen, akkor milyen irányba?
A Marlin család Gen 2-es sorozatából a két legnépszerűbb típus egyértelműen a 6-os és a 7-es volt, így érthető, hogy az új kivitelből is ezek valamelyikére kellett essen elsőként a választásom. Mivel a Marlin 7 Gen 3-ból semmilyen elérhető darab nem állt rendelkezésre, így a kérdéseim mihamarabbi megválaszolásához befogtam egy kék/sötétkék színű új Marlin 6-ot. A bringát alaposan szemügyre véve tényleg csak annyi változást lát az ember, hogy a korábbihoz képest dundibb külső gumikon áll. Ennek, meg a rövid stucninak köszönhetően egy dögösebb, robusztusabb, elpusztíthatatlan MTB kerékpár benyomását kelti az ember agyában az új Marlin 6-os. Na, de elég most már az ácsorgásból, hozzuk lendületbe ezt a kétkerekűt!
Ahogy már utaltam rá a korábbi generáció típusaival sok-sok kilométert tettem meg anno, így az élmény, amit azok a bringák okoztak mélyen belém ivódott ezért nem kellett ahhoz nagy utat megtenni az újdonsággal, hogy kiütközzenek a különbségek. Bár a 3-ik generációnak a vázgeometriáján alapjaiban nem változtatott a gyártó az előzőhöz képest, mégis teljesen más érzést nyújt haladás közben, Ez a más érzés épp a szélesebb gumiköpenyeknek és a már emlegetett stucninak köszönhető. Az első pár napomat aszfalton való haladásban kellett megtennem, mert terepre nem volt lehetőségem vinni a Marlin 6-ot, így szegény azonnal a tőle távol álló környezetben kellett megmutassa mit is tud. Itt a ballonos gumiknak köszönhetően olyan érzése van az embernek, mintha egy légpárnáson siklana, jöjjön padka, lépcső, kátyú, vagy bármi a Marlin 6-os úgy kúszik át rajta, mint egy tank. Ez a hasonlat nem véletlen, bevallom ehhez foghatót utoljára a Trek Roscoe 8-as nyergében éreztem, de ugye az egy keményvonalas Trail MTB kerékpár elöl hatalmas rugóúttal. Ami nagyon feltűnő volt a városi közlekedésben, hogy a tömpe stucni miatt sokkal direktebb lett a kormányzás. A legkisebb kormánymozdulatra is azonnali választ kapunk, ami némi megszokást igényel. A fordulékonyság és a manőverezhetőség első osztályú, ahogy a Gen 2-es esetében is az volt. Nekem már az előd 720mm-es kormánya is széles volt, de a gyáriak úgy gondolták, hogy még arra is rátesznek egy lapáttal, így az újdonságban már 750mm-es rúd feszül. Ami viszont jobb lett, hogy nem csak a szélességét változtatták meg, hanem az emelkedését is, így a korábbi 5° helyett immár 15°-ról beszélhetünk. Ez pedig mindenképp javított a komfortérzeten.
Bármilyen jópofa is volt a Gen 3-as Marlin a városban, akkor is érezni minden porcikáján, hogy nem odavaló, hisz erre a célra egy Dual Sportot kell választani. A hajtás áttétele sem támogatja az ilyesfajta bringázást. A 30-as fogszámmal rendelkező hajtóművel és a 29 x 2.40-es gumikkal csak öreguras tempót lehet elérni. ezek után alig vártam, hogy legyen alkalmam egy kis erdei csapatásra és szerencsére nem is kellett sok időnek eltelnie ehhez. Ahogy letér az épített útról a Trek Marlin 6 Gen 3-al az ember, azonnal érezni rajta, hogy hazaérkezett! A széles Bontrager XT 3-as gumik úgy harapnak a laza talajba, mint éhes ember a friss, meleg kenyérbe. A némiképp megváltozott üléspozíciónak köszönhetően jobbak lettek a bringa mászási tulajdonságai, ami pedig az ereszkedéseket illeti, annak sokaknál eddig is csak a parázás állta útját.
A terepen való bringázás élményében mindig nagy szerepet játszik a kerékpár teleszkópja. Nos, a Marlin 6 Gen 3-as ezen alkatrésze ugyanaz, mint ami a Marlin Gen 2-ben is található volt. A Sr Suntour XCT 30 mondhatni régi ismerős, hiszen több alkalommal is volt már hozzá szerencsém, és most is hasonlóan pozitív benyomást tett rám. Szépen indul meg az úthibákon, a csillapítás mértéke tág határok között állítható, a 30-as becsúszószár, pedig elég merevséget biztosít az élvezetes könnyű terepen való tekeréshez. Úgy gondolom ez a hobbi kerékpárosok nagy részének elég is lesz és imádni fogják. A többiek pedig kénytelenek lesznek legalább egy szinttel feljebb menni a vásárlás során és minimum egy Trek Marlin 7-et választanl. A Sr Suntour XCT 30-as ugyanis agresszív bringázásba csapva az egyszerűbb spirál rugós megoldásának köszönhetően nem képes lépést tartani egy RockShox kifinomultabb technikájával. Murvás terepen nagyobb tempóval hasítva lefelé már hangos csapódásokkal adja tudtunkra, hogy neki ez már sok és elérte képességeinek határait. Tönkremenni nem fog, valószínűleg ellenáll majd az efféle gyilkolásnak is, mert jól össze van rakva, de nem ez lesz az ő kedvenc területe és annak sem, aki így akarja használni a kerékpárját. A nagyjából 0,5kg-os súlytöbblet sem válik előnyére nehéz terepen, ellenben a csekély és olcsó szervizigénye már sokak számára vonzó lehet.
A 10 sebességes Shimano Deore váltót sokaknak már be sem kell mutatni. Nagy kedvenc, a Trek elég sok típusán találkozhatunk vele és sose okozott még csalódást, ahogy most sem. A váltások gyorsak, pontosak és még erőltetett menetben is segítőkészen áll a bringás rendelkezésére.
A fékek terén sem történt változás egy kivétellel. Mostantól nincs vázmérethez igazított első féktárcsaméret, így minden Marlin Gen 3-as 180mm-es első tárcsákkal érkezik az üzletekbe. Az előző generáció esetében ugyanis csak a nagyobb vázméretű bringák kaptak előre 180mm-es tárcsákat, a többieknek be kellett érnie a 160-as mérettel. Technikailag és működésében viszont ugyanaz érvényes erre a bringára is, ami a korábban tesztel Marlin 6 Gen 2-re. Aki nem szeretne lapozni, annak ideollózóm, mert felesleges ugyanazt másképp leírni, újat meg nem tudok hozzátenni.
A Tektro fékek, semmivel nem maradnak el a sokak által dicsőített és a Marlin 8 Gen 3-on is található Shimano MT200-as rendszerétől, sőt! Annak ellenére, hogy a Japán gyártó neve sokak számára egyet jelent a csúcsminőséggel a kerékpáros világban, azért nem kell elszállni mindentől, amin az ő márkajelzésük áll. Nos, a Tektro gyárilag rendes acél tárcsákat ad, hozzá illő betéttel, aminek köszönhetően a zajos működés okozta kellemetlenségek soha nem jelentkeznek. A fékerő jól adagolható volt végig. Az átmenet nagyon jól érezhető a lassítás és az állóra fékezés között. Szerintem a Trek Marlin 6-os árszintjén ez a fék bőven rendben van és semmilyen kompromisszumra nem készteti a használóját.
A kiegészítő alkatrészek sora is változatlan maradt, így a Bontrager Arvada nyereg, vagy a Bontrager XR Endurance Comp markolat, aminek tenyértámaszos kialakítását nagyon lehet szeretni.
A tesztprogram végeztével elégedett voltam a gyűjtött tapasztalatokkal, hiszen azt kaptam, amire számítani lehetett. A két generáció között nagyon kicsi a különbség. A Trek Marlin 6 Gen 3-at a gyártó a módosításokkal egy kicsit el szerette volna vinni a „kemény” Trail MTB kerékpárok irányába. Ez jó ötlet persze, hiszen mégiscsak egy MTB bringáról van szó, de ha figyelembe vesszük azt is, hogy kik vásárolják ezt a típust a kínálatban, akkor már vannak kételyeim. A Gen 2-es komfortosabb és „aszfaltbarátabb” volt, ami a hobbi tekeréseknek jobban kedvez, de az is igaz, hogy nem nagy művészet visszaadni azt a komfortot a Gen 3-nak, ha épp valakinek arra lesz igénye…
2023.10.13. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba
Kapcsolat
Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57.
Telefon: +36 30 233 4808
E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com