Frissítés!
A 2022-es szezonra a Trek műszakilag semmit nem változtatott a Marlin 7-es típuson, az egyetlen említhető újítás az új Miami Zöld színváltozat, mely az eddig ismert Matt Kék és Radioaktív Vörös/Sárga mellé érkezett. (2021.11.02.)
Ahogy arról korábban már beszámoltunk, megérkeztek a 2021-es Trek Marlin kerékpárok üzletünkbe. Hazánkban ez a sorozat az amerikai gyártó legnépszerűbbje és nem pusztán azért mert az mtb kerékpár kínálatuk legkedvezőbb árral rendelkező darabjai tartoznak ide, hanem sokkal inkább mert roppant kényelmes vázgeometriával, nagy törődést nem igénylő, strapabíró technikával rendelkeznek. Egy igazi hobbi/sport kategóriás mtb bicikli a Marlin kínálat minden darabja. A 2021-es sorozatból egyértelműen a Trek Marlin 7-es érdemli a legnagyobb figyelmet és nem csak azért, mert ez a sorozat csúcsverziója, hanem mert a másik két típus technikailag nem változott semmit az előző évekhez képest, mindössze néhány új szín jelent meg a palettán. Korábban egyébként már mindegyik típus járt nálunk tesztbringaként, így ha kíváncsi vagy arra, hogy miként teljesítettek nálunk, úgy azokról is olvashatsz bővebben itt!
A Marlin 7-es viszont teljesen új hajtásrendszert és teleszkópot kapott az idei szezonra. A Shimano Deore váltókar és hátsó váltó révén jobb minőségű, immár 1x10 sebességes rendszert kapott a kerékpár, elöl egy meglehetősen kicsi 28 fogszámú lánckerékkel, ami leszűkíti a felhasználási területét a korábbi 2x9-es Acera rendszerrel szerelthez képest. Ez az elmélet, no de lássuk, hogy mit mutat a gyakorlatban az újdonsült Marlin 7-es!
Az első pár kilométer megtételére aszfaltozott úton volt lehetőségem, mivel csak olyan vezet az erdei részhez, így viszonylag nyugodtabb körülmények között tudtam ismerkedni az új Marlin 7-el. Az üléspozíció és a vázgeometria még mindig zseniális. Annyira jó testtartással lehet a nyergében ülni, mint ahogy csak nagyon keveseknek. Az én testmagasságomhoz az M-es vázméret dukál és a tesztbringa is ennek megfelelő volt, de ehhez a mérethez még mindig túlzónak találom a kormány szélességet. Tudom, hogy ezt szinte mindegyik teszt során megemlítem, de tényleg nem tudok vele kibékülni, persze méretre lehet csapni gond nélkül és kár is rajta rugózni ennyit, csak nem értem a gyártói oldalt, miért kell még a női modelleket is ilyen böszme nagy szarvval szerelni? A szebbik nem eleve nem a nagy vállszélességről híres…
Az erdei ösvényhez érve kezdődhetett a könnyebb terep kerékpározás. Nagyon kíváncsi voltam arra, hogy a korábban használt RockShox XC30-as teleszkóphoz képest az új RockShox Judy milyen pozitív dolgokat tud felmutatni. Aki egy kicsit is mélyebbre ás a témában az láthatja, hogy technikai értelemben ez a két teleszkóp nem igazán különbözik egymástól, így a viselkedésük is hasonló kell legyen. Ezt is vártam tőle, de hamar kiderült, hogy bár a korábbi is egy nagyon jó cucc volt az új, mintha merevebb lenne és sokkal szebben indul meg, mint az elődje. Persze az is lehet, hogy mindez pszichés, de tényleg szépen tette a dolgát a 100mm rugóúttal rendelkező újdonság. Az állíthatóság is teljesen rendben van nála, bár sokan felróják majd neki, hogy egy ilyen összegű kerékpárban már lehetne a lockout kormányról és nem a villanyakról vezérelhető. Lehet igazuk van, de nekem nem szokott ez az opció hiányozni.
A Bontrager XR2 Comp külső gumik nagyon jól harapnak a laza talajba és ballonosságuknak köszönhetően murván is nagyon jól teljesítenek az aszfaltot viszont továbbra sem szeretik, amit enyhe hangoskodással adnak a tudtunkra, de ugye nem is oda lettek kitalálva. Azt már csak az elmúlt szezonok tapasztalatai alapján jegyezném meg, hogy ha valaki mégis aszfalton használja túlnyomó részt akkor bizony nagyon gyorsan el is koptatja majd ezeket a külsőket.
A Marlin sorozat felső vázcsöve erősen lejt a nyeregcső irányában aminek köszönhetően nagyon jók a mászási képességei és lejtmenetben is nagyon stabilan szépen kordában tartható. Ebben az árkategóriában valóban jó terepképességekkel rendelkezik, amihez társul még egy igen meglepő fordulékonyság. Régebbi Marlin 7-hez volt már szerencsém, de ez az új sokkal ügyesebb annál.
A Shimano MT 200-as hidraulikus tárcsafék mondhatni régi ismerős, hiszen valamennyi kerékpár gyártó ezt használja a bringákon ebben az ársávban, éppen ezért már nagyon sokszor használtam ezt a rendszert. Ahogy azt már sok más teszt alkalmával leírtam korrektül működik, szépen adagolható és a fékerő is elfogadható, viszont abban az esetben ha korábban már volt szerencséd használni egy komolyabb fékrendszert (Deore, vagy XT, hogy maradjunk a Shimano-nál) és azt követően ülsz át egy olyan kerékpárra amin az MT 200-as teljesít szolgálatot, nos akkor már nem igazán leszel vele elégedett. A helyzeten javít, hogy az L-es vázmérettől már automatikusan 180 mm-es tárcsát alkalmaznak elöl. Egyébként ennyi tuningot lehet megér a dolog még akkor is, ha csak 65kg és 173cm magas az illető, mivel ő eleve csak egy M-es vázméretű bicikli nyergében érzi jól magát ahhoz meg csak a 160 mm-es jár alapból.
Akkor essen végre szó arról, ami a lényege a 2021-es Trek Marlin 7-nek. Az új 1x10 sebességes Shimano Deore hajtás nyújtotta élményről, mely a korábban alkalmazott 2x9-es sokkal nyersebb rendszert váltotta. A minőségbeli ugrás az első váltások után azonnal érezhető és mosolyt csal az ember arcára, de ennek így is kell lennie egy 300 ezer forintot meghaladó árcédulával rendelkező kerékpár esetében. Meglepően szépen tűrte még a terhelés alatt történő váltásokat is a 10 sebességes Shimano Deore, pedig az hivatalosan még nem az ő asztala. A visszaváltásokat megkönnyíti, hogy a váltókar egyszeri benyomására akár több fokozat is visszapakolható. A 10-46-os fogaskeréksor az első 28-as hajtóművel gyakorlatilag bármilyen terep leküzdésére alkalmassá teszi a Marlin 7-et és ez a lényeg! A sík talajon való biciklizést ugyanis ez a hajtásrendszer már nem támogatja igazán, nem azt mondom, hogy ne lehetne vele szépen korzózni, de tartósan dinamikus haladást nagyon nehéz vele kivitelezni. Ahhoz ez a hajtómű fogszám már kevés. Az aki olyan felhasználásra keres kerékpárt magának, jobban jár egy Dual Sport bringával, de ha mégis egy MTB-t szeretne magának akkor jobb, ha egy szinttel lejjebb keresgél és egy megáll a Trek Marlin 6-os szériánál.
Összességében el lehet mondani, hogy a 2021-es Trek Marlin 7-es nagyon jó irányba lett fejlesztve, aminek következtében messzire hagyta el a sorozatban alatta elhelyezkedő 6-os típust. A felhasznált alkatrészek már komolyabb bringázásokra is alkalmasak úgy, hogy közben nem kell a versenyvázak sportosabb geometriájához alkalmazkodni, hanem maradhat a kényelmesebb üléspozíció és ez nagyon sok hobbi biciklisnek lesz az ínyére. Eddig még nem kínált soha ilyen technikát, ilyen vázzal az amerikai óriás és a próba után világossá vált számomra, hogy tényleg helye van a Trek kínálatában, sőt nagyon kellett! Ügyes!
2021.03.12. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba
Kapcsolat
Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57.
Telefon: +36 30 233 4808
E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com