Tesztek     Blog     Kapcsolat     Vásárlás     Szerviz     

Trek Procaliber 8 Teszt

Trek Procaliber 8 teszt

Nagy várakozás előzte meg az új alumínium vázzal készült Trek Procaliber kerékpárok érkezését részünkről és a vásárlók részéről egyaránt. Gyakorlatilag a leleplezés pillanatától fogva csak arra vártunk, hogy megérkezzenek üzletünkbe az első példányok és amint ez megtörtént rögtön el is határoztuk, hogy egy darabot befogunk saját használatra, hogy testközelből ismerjük meg a típus erősségeit, és ha van neki, akkor a gyengeségeit is. Az első szállítmányunkat olyan gyorsan széthordták a kiéhezett és szemfüles vásárlók, hogy egy darabot sem volt időnk kimenteni belőle, így türelmetlenül vártuk az új darabok beérkezését. Ez, valamint, hogy a bemutató után sokan legyintve egy átnevezett X-Caliber bringát láttak bele az új Procaliberekbe (mindezt persze csak a képek alapján), tovább fokozta az érdeklődésünket és a vágyunkat a használatba vételére. Na, nem mintha az X-Caliber sorozat kerékpárjai rosszak lennének, sőt azok is nagyon jól sikerült darabok voltak, amiket többször próbálhattunk is, csak egy kicsit mostanra eljárt felettük az idő. Azt még nem tudni mi lesz a modellsorozat sorsa, azon sem lepődnék meg, ha elkaszálná a Trek, hiszen a jelenlegi palettában nem sok értelme van. De ne kalandozzunk el ennyire, hiszen most az újonnan debütált alumínium vázas Procaliber szérián van a hangsúly, abból is a magasabb műszaki tartalmú 8-as típuson, annak is a Plasma szürke színű kivitelén. 

A színeken nem igazán szoktam rugózni egy-egy bringa bemutatása során, hiszen a tetszik, vagy nem tetszik kérdés teljesen szubjektív dolog, így mindig az olvasóra és a vásárlóra bízom ennek a véleménynek a megformálását. Most azonban kivételt kell tennem, mert az alu Procaliber vázak festése roppant igényesre sikerült. A matt és a fényes festést kombinálva olyan minőségi és komoly megjelenést ért el a Trek, hogy a bringát még messziről szemlélő és hozzá nem értő emberek is elismerően és nagy csodálattal nézik. Az a laikus pedig, akinek van lehetősége körüljárni a bringát sokszor még az árát sem tudja behatárolni, rendszerint sokkal magasabbra tippelték a valósnál… Ez azért sokat elárul a Procaliber megjelenéséről: A tesztelt Plasma szürke színben roppant elegáns és letisztult az összkép,

Az alumínium vázzal készült Procaliber kerékpárok geometriája egy picit eltér a karbonvázas kivitelektől, de itt a hangsúly a „pici” szón van. Az anyagát tekintve a Trek alumínium vázainak legjavát képviselő Platina alumíniumból készült, ami egyet jelent a gyártó osztályozásának legmagasabb besorolásával. Ez egy ízig-vérig sport kerékpározásra, ha úgy tetszik versenyzésre készített vázgeometria. Egy ütős XC gép, amit a nyeregbe pattanva egyből érezni lehet rajta. Nekem nagyon tetszik, hogy a Trek nem ült fel a tüntessük el a hegesztési varratokat vonatra, ami manapság igen divatos a kerékpár iparban, így minden vázcső találkozásánál láthatóak a gyönyörűen összeillesztett vonalak. Ezzel egy olyan robusztusságot sugároz magából, amelyet sok túlfinomított társa ma már nem tud. A homlokcső természetesen kúpos kialakítást kapott a tapered rendszerű kormánycsapágy miatt, ahogy az elvárható egy ilyen szintre pozícionált bringától.

Igazán komoly hegymenetre sajnos nem volt lehetőségem, így a Zempléni-hegység adta kihívásaival nem tudtam szembeállítani a Trek új üdvöskéjét. Azért a kisebb-nagyobb emelkedőkkel tűzdelt erdei tekerés is rávilágított minden olyan tulajdonságra, ami alapján már korrekt véleményt lehet mondani a Procaliber 8-ról. Nem kellett sok kilométer ahhoz, hogy az ember teljesen eggyé váljon a kerékpárral. A geometria számomra megfelelő méretben annyira passzolt a testmagasságomhoz, mintha csak külön nekem gyártották volna. A Trek kínálatában szereplő Marlin bringák több típusához is volt már szerencsém (legutóbb épp az új Marlin 5 Gen 3 járt nálam) és a méret, meg a testreszabhatóság tekintetében azoknál sem éreztem soha semmilyen hiányosságot, ez viszont valami egészen más. Az ideális nyeregmagasság beállítás után az első dolog, ami nagyon feltűnő volt, hogy alig jut terhelés a csuklókra, így erőltetett bringázások során sem fáradnak gyorsan a kezek, karok. Pokolian jó a fordulékonysága a Procaliber-nek. Szűk erdei ösvényeken is játszi könnyedséggel irányítható a kerékpár.

A csuklók tehermentesítésében a teleszkóp is bőven kiveszi a szerepét. A megfelelő levegőnyomás beállítása után a RockShox Recon Gold RL a maga 120mm-es rugóútjával gyakorlatilag nem ismer lehetetlent. Gyönyörűen indul meg, a csillapítása elismerésre méltó a mozgása semmi kívánnivalót nem hagy maga után. A kellő merevségről az átütőtengelyes kerékrögzítés gondoskodik. És tényleg átkozottul merev a teleszkóp, még erősebb igénybevétel közben sem érezni csavarodást, vagy bárminemű gyengeséget. Véleményem szerint, még azok számára sem lesz csalódás, vagy hiányérzet, aki esetleg egy RockShox Reba, RL, vagy a FOX valamely típusával szerelt bringáról ül át egy Procaliber 8-ra. Ezt tapasztalatból mondom, mert velem pont ez történt.

Trek Procaliber 8 teszt Trek Procaliber 8 teszt Trek Procaliber 8 teszt Trek Procaliber 8 teszt Trek Procaliber 8 teszt Trek Procaliber 8 teszt

Nagyon sokat tett hozzá a terepbringázás élményéhez a dropper nyeregcső. Mivel mászni és ereszkedni is nagy élmény a biciklivel, ezért az ember folyamatosan azt keresi, hogy hol a legváltozatosabb a terep. Ennek kiélvezésében a már említett dropper nyeregcső nagyon jó társnak bizonyult. A Trek Procaliber 8-ba szerelt típus mindvégig kiválóan működött és igen jó szolgálatot tett. Az MTB bringák legjobb újítása az utóbbi években kétségtelenül ez az alkatrész. A tetején csücsülő Bontrager Verse nyereg egy pár éve jelen van már a piacon, így többször volt már szerencsém hozzá és valamennyi alkalommal elégedetten szálltam le róla. Rövid, csinos megjelenésű, bár egy nyereg esetében nem ez a fontos. Anatómiailag formázott és végig vágott, így a lágyrészeket nem terheli semmilyen körülmények között. Az orrésze elég keskeny ahhoz, hogy ne legyen útban a comb belső részének az ülőfelülete viszont elég széles, így az ülőgumók csakhamar otthon érzik magukat rajta.

A hajtás és a váltás elemit nem érheti panasz, hiszen az e*thirteen Helix hajtómű 30-as fogszáma és a 10-51-es fogaskoszorú gyakorlatilag minden akadály legyőzésére elegendő. Könnyű terepen használva néha jól jönne előre egy nagyobb lánckerék, de ez gyakorlatilag minden modern MTB kerékpárra igaz, hiszen a Trek Procaliber 8-on használt áttételezés a mai kor szokásainak megfelelő. Még így is sokkal jobb, mint például a házon belüli Trek Marlin 7 FSA hajtóművének 28-as fogszáma. A váltóra szerintem nincs bringás, aki bármi rosszat tudna mondani, hiszen a Shimano 12 sebességes XT hátsó váltója mindent tud, amit ma egy profi MTB bringán lévő váltónak tudnia kell. Legyen szó erőltetett menetközben történő váltásról, vagy szimpla bringázás közben végbement sebességváltásról az XT soha nem jön zavarba. A váltókar igaz „csak” SLX, de ez sem a váltás érzetét, sem a gyorsaságát, sem a pontosságát nem befolyásolja negatívan.

A gyári specifikáció szerint a Procaliber 8-as Bontrager Sainte-Anne Pro XR, TLR, 60tpi, 29x2.20-as gumikon kellene, hogy guruljon, de a hozzánk érkező valamennyi darabon MAXXIS Ardent Race, TLR, 29x2,35-ös volt, beleértve a tesztelésre fogott példányt is. Nos, azt nem tudom milyen lett volna a Bontrager köpenyekkel, de ezzel a MAXXIS-al Isteni. A gyártó eleve tömlő nélkül szállítja a bringákat, nekünk csak a tömítő folyadékot kell beleöntenünk. Tömlő nélkül megvan az alacsonyabb nyomáson való használat lehetősége, ami terepen olyan pluszt nyújt, hogy az valami elképesztő. A gumi mintázata telitalálat! Iszonyatosan jól harap a laza, homokos talajba, nem fúródik bele, egyszerűen mindenen átmegy, nem ismer akadályt. Nagyon tetszett, hogy épített útra érkezve sem hangoskodott, nem kezdett rázni, vagy zúgni. A gurulási komfortja példaértékű, már csak arra lennék kíváncsi, hogy mennyire hajlamos a kopásra, de ezt majd a vásárlók fogják megmondani…

Miután egy kerékpárral nemcsak csapatni kell, hanem alkalomadtán biztonságosan meg is kell tudni állni, ezért a fékek minősége nem elhanyagolandó dolog. A bringánk ezen a téren sem vallott szégyent. Vannak, akik szerint egy valódi MTB kerékpáron csakis Shimano XT fékek feszülhetnek és alatta nincs is miről beszélni, de ez egy nagy baromság. A japán gyártónak számtalan jó típusa van azon kívül is a Procaliber 8-as fékrendszere is egy korrekt darab. Az M410-es Deore fékek igencsak jól vizsgáztak. Elöl 180, hátul 160mm-es tárcsáival minden helyzetben magabiztosan fogták meg a bringát. Működés közben mindvégig csendesen tették a dolgukat, csikorgó, vagy pulzáló hang egyszer sem kísérte a lassításokat. A fékkar két ujjal használható, roppant kényelmes, kis erővel működtethető. A fékerő adagolhatósága hibátlan.  

Furcsa érzések kavarognak bennem, miután begépeltem a tapasztalataimat a Trek Procaliber 8-as kipróbálása után, mivel nagyon úgy tűnik nekem visszaolvasva az egészet, mintha egy nagy ömlengés lenne, nem pedig egy teszt. Aztán azon gondolkodtam, hogy mit kellene tennem, mit kezdjek szapulni és miért tegyem? Ez a bringa rohadt jó lett! Annyira, hogy épeszű ember nem akarhat magának ettől jobbat, vagy többet. Könnyű, jó alkatrészekből van összerakva, szuper a geometriája. Ezeknek köszönhetően nagyon jól kezelhető és élvezetes minden körülmények között. A vételár minden egyes forintja indokolt és reálisnak találom, abszolút megéri az árát. Persze a karbon vázra gerjedő réteget ne vegyük most ide, mert azzal nem lehet mit kezdeni, de aki aluvázas MTB kerékpárban gondolkodva szeretne magának egy akár versenyzésre is alkalmas technikát az ne menjen tovább! Sőt, ha nem versenyezni kell, csak egy rohadt jó bringa, akkor még a Procaliber 6-os is bőven elegendő lehet…

2024.05.13. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba

 

Kapcsolat

 

Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57. 

 

Telefon: +36 30 233 4808 

 

E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com

 

 

Instagram      TikTok      Google cégem

 
 
 
 
 
 
 

Közösségi oldalak