Tanultam a legutóbbi pofára esésemből, amelyet a Trek Dual Sport 3 Gen 5 kerékpár kapcsán éltem át, így nem engedtem meg azt a luxust magamnak, hogy elkövessem még egyszer ugyanazt a hibát. Ennél fogva nem maradt más választásom, minthogy a lehető leghamarabb próbára tenni a vadonatúj Trek FX 3 Gen 4-et még azelőtt, hogy mindenféle alap nélkül pálcát törnék felette. Az előző széria több típusához is volt szerencsém és nemcsak úgy ad hoc jelleggel, hanem hosszabb időt együttöltve tudtam teljes képet alkotni arról, hogy milyen is az élet egy Trek FX kerékpár nyergében. Ezek után egyértelműen mondhatom, hogy a Trek fitness sorozatába tartozó kerékpárok egytől egyig kiváló aszfaltjárók, melyek városi, vagy hosszú távú sportcélú tekerésre egyaránt megfelelnek. Ez persze önmagában nem nagy újdonság, hiszen a fitness kerékpárok fejlesztésének igen nagy múltja van a Trek-nél. Az amerikai piac egyik nagy kedvence ez, könnyedsége és kiváló kezelhetősége miatt. Nem ritkán pedig napi ingázáshoz használják ezeket a nagyszerű bringákat.
A 3-ik generációs, aluvázas FX sorozat a Trek kínálatában egyáltalán nem mondható egy elavult konstrukciónak, mégis nyugdíjba küldte a gyártó. Hiába állt mindegyik típusa a mai kor színvonalán az új karbonvázas kivitelek bemutatása után mégis lett egyfajta elavultság érzete az embernek, ha ránézett. Ezt persze nem szó szerint kell érteni. Manapság az élet minden területén túltolják a sportos feelinget, legyen szó autókról, divatról, vagy bármi egyébről. Még olyan dolgokra is ráhúzzák ezt a jelzőt, amire aztán elméletileg tényleg nem lehetne, vagy nem lenne szabad. Ebbe a világba egyszerűen nem férnek bele az olyan klasszikus megjelenésű bringák, mint amilyenek az eddigi Trek FX sorozatát alkották.
Ha valakinek ránézésre a jelenlegi 5-ik generációs Dual Sport kerékpárok jutnak eszébe az új FX sorozat bringái láttán, nos az nem véletlen. Az új vázforma, de még a geometria is óriási hasonlóságot mutat a cross kategóriában jeleskedő társéval. A bowdenek és a fékhez tartozó hidraulikacső a kormánycsapágy felől (fejcső) került bevezetésre a vázba, akár a „rokonnál” amitől az egész bringa nagyon letisztult és sallangmentes benyomást kelt.
Bevallom ezen a ponton törtek elő belőlem ismét azok a fránya előítéletek, amire a teszt elején utaltam, és aminek most nem adhattam teret. Minél hamarabb szerettem volna kideríteni, hogy megfér-e egymás mellett két ennyire hasonló kinézetű bringa egyazon gyártó kínálatában, melynek még a felhasználási területében is van bőven átfedés. Mi lehet a különbség a kerékméreten és a gumikon kívül, mert a specifikációban látott száraz tények pusztán ennyiről árulkodtak. Ezek a kérdések foglalkoztattak leginkább, meg az érzés milyensége, amit nyújtani tud az újdonság haladás közben. Most, hogy végre itt van és már nem csak a gyári fotókat lehet nézegetni róla, hanem kézzel fogható a kerékpár, végre utánajárhatok a dolognak.
A választásom nem véletlenül esett az FX 3-as típusra, ugyanis ennek a bringának a műszaki tartalma hajszálra megegyezik a legutóbb próbált (csak halkan jegyzem meg, hogy azóta saját használatra is megtartott) Dual Sport 3 Gen 5 kerékpáréval. Így valóban tudtam arra koncentrálni, ami jelen esetben igazán fontos volt számomra az pedig a miben más kérdése? Miben más, mint az elődje és miben más, mint egy Dual Sport 3 Gen 5?
Ahogy az már kiderült a fent leírtakból is az új FX vázgeometriája teljesen megújult az elődhöz képest. Sportosabb a megjelenése és emiatt tartottam attól, hogy ennek az eddigi kényelmes üléspozíció látja majd kárát, de szerencsére nem így lett. Valójában nem tudom hogyan érték el a mérnökök azt, hogy ennyire jó legyen a geometria, de ezt nem is nekem felhasználónak kell megfejteni. Nekem annyi a dolgom, hogy örüljek neki és élvezetesen gyűjtsem a kilométereket. Szinte egyenes háttal lehet ülni az új FX 3 nyergében, aminek köszönhetően alig jut terhelés a csuklókra. Ami mégis odajutna, annak azonnal erejét veszi a karbon villa és a sok éve fejlesztett és tökélesített Bontrager Satellite IsoZone markolat, amelyet kifejezetten a fitness sorozat felső szintjén álló típusok számára tart fenn a Trek. Ez a markolat olyan, amit ha egyszer megkóstol valaki, többé nem akarja majd elengedni.
A komfort az persze csak egy dolog, mert egy fitness kerékpártól nem pusztán ennyit vár el az ember. A városban haladva óriási élményt nyújtott az FX 3-as kimagasló fordulékonysága. Ebben a számban az előd is igen erős volt, de az új generáció még azon is túltesz- nem is kicsit. Iszonyatosan közvetlen, minden finom kormánymozdulatra azonnal jön a válasz, de ezt úgy teszi, hogy közben nem válik idegessé az irányíthatóság. Menet közben abszolút stabil és magabiztos maradt a bringa. Ennek a viselkedésnek hála pokoli robbanékony az új FX 3-as. Hihetetlen kigyorsításokat lehet vele bemutatni. A városi zsúfoltságot elhagyva a hosszú egyenesekben sem jött zavarba az újdonság. Stabilan és igazán gyorsan hagyta maga mögött az utat. Ezt a dinamikát a 700x35-ös Bontrager H2-es külső gumik is támogatják, aki ettől többet akar kihozni sebességben az új FX 3-ból, annak van lehetősége keskenyebb külső gumi felszerelésére, mert a TLR kivitelű felnik azt is támogatják.
A dinamikát az új Shimano CUES U6000-es váltó is támogatja. A kisebb U4000-es típusnál tapasztalt komótos váltásoknak szerencsére nyoma sincs. A fogaskeréksor 11-48-ig terjedő áttétele gyakorlatilag mindenre alkalmassá teszik a kerékpárt, és ami a legfontosabb, hogy minden körülmények között megállja a helyét és segíti a gondtalan előrejutást. Legyen szó durva hegymenetről, vagy sík talajon történő intenzív haladásról. Kevésnek nem éreztem sehol, mert az elöl 40-es fogszámmal rendelkező hajtóművel társítva ideális rendszert alkotnak.
Az már kiderült, hogy haladni nagyon tud a Trek FX 3 Gen 4, de vajon hogy áll meg? Nos, a kerékpáron használt fékrendszer nem nagy újdonság, hiszen számtalan más modellen volt már dolgom ezzel a típussal, hogy ne menjünk messzire a már sokat emlegetett Trek Dual Sport 3 Gen 5-öt is ez a rendszer állítja meg szükség esetén. A Shimano MT 200-as fékkar itt az U300-as féknyergekkel vannak társítva, elöl és hátul egyaránt 160 mm átmérőjű tárcsákkal. Az adagolhatóságuk rendben van, működés közben csendesen és jól érezhetően végzik a dolgukat. Én magam nem vagyok egy nehézsúlyú bringás, így nem volt kevés a fékerő semmilyen körülmények között, viszont azok, akik 180 mm-es tárcsákon edződtek, vagy eleve nagyobbak (180cm fölöttiek és ahhoz mérten nagyobb vázméret), tőlem, ők már alkalmanként kevésnek érezhetik. A modellsorozat típusaihoz viszont a Trek nem ajánlja nagyobb tárcsa felszerelését, így a tuningra nincs lehetőség.
Két dologról nem ejtettem még szót ez pedig a nyereg és a pedál. Kezdjük az elsővel. A Bontrager H1 nyereg tökéletesen illik a Trek FX 3 Gen 4 stílusához, sportos, ugyanakkor bőven elég komfortos ahhoz, hogy ne akarjál leszállni róla keserves arckifejezéssel még 40 km megtétele után sem. Még azoknak sem lesz vele gondja, akik nem kerékpáros nadrágban indulnak biciklizni.
A pedál formáját már megszokhattuk az elmúlt években, hiszen a Trek jó ideje alkalmazza ezt a nagy taposófelületű kompozit pedált a fitness kerékpárjain. Az FX 3 Gen 4 vásárlói közül valószínűleg többen lesznek azok, akik sportcélra használják majd a bringát, nem napi ingázásra és ők gyanítom, inkább a patent pedálokat részesítik előnyben. Nos, akik mégis maradnak a gyári verziónál, azoknak sem kell aggódniuk, a finom tüsik a pedáltesten megfelelő tapadást biztosítanak úgy, hogy közben még az utcai cipő talpát sem teszik tökre.
Eljött a pillanat, amikor búcsút kellett vennem a Trek FX 3 Gen 4-től és bevallom tömény volt az élmény dózis, amit adott nekem, ezért hagytam ülepedni a dolgot egy-két napig és csak utána fogtam bele a végeredmény összegzésébe. Kétségtelen, hogy az új FX 3 valamennyi számban felülmúlja az előd teljesítményét. Ez vitathatatlan. Dögösebb, sportosabb és igényesebb váza páratlan komforttal párosul. A minőség minden porcikájában tetten érhető az a színvonal, amit ma az amerikai gyártó kerékpárjaitól elvárhatunk. Személy szerint nekem egyetlen alkatrész lógott ki csupán az összkép magas minőségéből, ez pedig a stucni. Ezen az árszinten szerintem több mint kellemetlen, hogy a Trek egy acél kormányszárat biggyesztett a bringa elejébe. Itt már alapértelmezett kellene, hogy legyen egy szépen megmunkált CNC-zett alumínium (ez a Dual Sport esetében megvan). Tudom, ezt viszonylag kis ráfordítással lehet utólag is orvosolni, de hát mégiscsak egy félmillás bringáról beszélünk. Minden más tekintetben megfelel a mai kor elvárásainak.
A végére hagytam az egyik legfontosabb kérdés megválaszolását. A Trek FX 3 Gen 4 bár erősen hasonlít a Trek Dual Sport 3 Gen 5-re, valójában teljesen más stílusú kerékpár. Nagyon más az érzés, amit nyújt és merőben más jellegű felhasználásra való. Ez egy nagyon jó sport kerékpár, de szigorúan aszfalton való bringázásra. Ez a gép nem szereti az erdőjárást, nem szereti a vadulást a Cross kategóriás rokonával ellentétben, viszont aszfalton egyértelmű és megkérdőjelezhetetlen az előnye. Azok számára, akiknek az országúti kerékpárok felépítése túlságosan idegen, de jellemzően épített úton szeretnek sportosan és gyorsan kerékpározni az egyik legjobb választás.
2025.02.10. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba
Kapcsolat
Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57.
Telefon: +36 30 233 4808
E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com