Tesztek     Blog     Kapcsolat     Vásárlás     Szerviz     

Láncváltós, vagy Agyváltós Kerékpárt?

2021.05.10.

Agyváltós kerékpárAz igazság az, hogy mindkét váltótípusnak megvan a maga rajongótábora a keveredés pedig igen ritka. Az agyváltós kerékpárok rajongóit nem igazán lehet eltéríteni a hitüktől és ez általában a láncváltó szerelmeseire is igaz. Vannak azonban olyanok, akik teljesen laikusak a témában és fogalmuk sincs arról, hogy mit jelent (és miért is jó, vagy nem) az egyik, illetve a másik rendszer. Nos, ők gyakran kérdezik meg: „Miért jó az agyváltós kerékpár?

A kérdés jogos, hiszen egy új agyváltós modell vásárlása nem kis beruházás, és ha nem válik be, akkor éveken át viselhetik a döntés következményeit. Van azonban, akinek ideális választás az agyváltós rendszerű bicikli. Nézzük akkor, hogy kinek is előnyös az agyváltós kerékpár?

Ahhoz, hogy ezt a kérdést megválaszoljuk először egy kicsit ki kell vesézni a rendszer felépítését és működését.

Az agyváltós kerékpár egy jó értelemben vett igénytelen rendszer! Az agyváltó egy teljesen zárt egység, melynél a hátsó kerékagyban van minden, ami a váltáshoz kell. Mivel zárt, ezért nem koszolódik, kevésbé sérülékeny, és jóval kevesebb gondozást igényel, mint a külső váltó. Az agyváltót használattól függően 4-5 évente kell csak karbantartani! A láncváltónál a lánc nyúlásával cserélni kell a láncot, a hajtóművet és a hátsó fogaskerekeket is.

A láncváltóval csak menet közben lehet váltani. Az agyváltó viszont álló helyzetben is vált, így egy nagyobb fokozatban történő megállás utáni indulás sem okoz semmilyen nehézséget, hiszen csak egy könnyed tekerés a markolaton, és máris másik (könnyebb) fokozatba kapcsol.

Az agyváltó rendszereknek több típusa is van és most nem a gyártókra, hanem a fokozatszámra gondolok. Kapható belőle 3-as, 7-es, 8-as, 11-es, sőt még 14 fokozatú is.

A 3-as fokozat igazán a városi forgalomhoz való igazítást könnyíti meg (sík terepen lévő városról beszélek). OKÉ, enyhébb emelkedők legyőzésében is segít. A 7-es, 8-as agyváltókkal (nem is beszélve a 11-es és 14-es rendszerekről)már komolyabb emelkedőknek és távoknak is bátran nekivághat az ember, főként ha könnyű, merev vázra szerelték, vagyis alapvetően túrára szánt konstrukcióban használták fel.

Összegezve a 3-as fokozatú agyváltó jellemzően a városi kerékpárokra kerül és egyes trekking kerékpárokra. A 7-es, 8-as, 11-es és 14 fokozatú agyváltó már komolyabb túrakerékpárokon látható, valamint felsőbb kategóriás városi kerékpárokon.
Amihez hozzá kell még szokni ezeknél a rendszereknél, hogy ritka belőlük a kontra nélküli változat. Sokan viszont épp ezt szeretik nagyon benne. Az idősebb korosztály egyértelműen előnyként jegyzi ezt a tulajdonságát, hiszen ők eleve kontraféken nevelkedtek, igaz azokban a kerékpárokban még nem igen volt váltó…

Na és mi a hátránya? Mert erről is beszélni kell!

Agyváltóval szerelt kerékpár sosem lesz egy nagy sprinter. Nem való sem downhill-re, sem „krosszozásra”, bármennyi fokozat is legyen rajta. Egy 21-27 sebességes láncváltó áttételi arányához képest még a 11-es agyváltó is eltörpül, ezért nagyon gyors lejtmeneteknél, vagy komoly emelkedőknél nem biztos, hogy sikerül megtalálni az erőnlétünknek megfelelő fokozatot.

Tehát: az agyváltós kerékpár ideális választás azok számára, akik szeretik a kényelmet, viszont nem szeretik a komplikált váltókat (most akkor ha elől váltok fel, és hátul le, akkor mi történik?). Akik mai napig vágynak a kontrázás élményére és szeretik a megbízható, igénytelen technikát.

Remélem ezzel a kis összefoglalóval sikerült némi rávilágítást adni a két váltórendszer közötti különbségre és segítséget nyújt majd azok számára, akik kerékpár vásárlás előtt vállnak.

 

2021.05.10. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba

Kapcsolat

 

Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57. 

 

Telefon: +36 30 233 4808 

 

E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com

 

 

Instagram      TikTok      Google cégem

 
 
 
 
 

Közösségi oldalak