Tesztek     Blog     Kapcsolat     Vásárlás     Szerviz     

Kerékpár Evolúció

2020.03.10.

Trek X Caliber 7, 2020

Kerékpárok evolúciója az elmút tíz évben, avagy hogyan szippant be a Trek X Caliber egy mtb biciklire vágyó fiatalembert.

Néhány nappal ezelőtt betért hozzám az üzletbe három fiatal ember akikről már első ránézésre sütött, hogy szeretik a kerékpárokat és a jó biciklizéseket. Óriási a különbség az ilyen emberek és az olyanok között akiknek csak szükségük van egy kerékpárra ilyen vagy olyan okból kifolyólag.  Itt van lelkesedés, van szenvedély és ezekre az energiákra nekem is nagyon nagy szükségem van, aki jelenleg a pultnak a másik oldalán állok, hiszen az évek során az ember hajlamos egy kicsit belefásulni a dolgokba és olyan rutinszerűen végezni a kiszolgálást, hogy szépen meg is feledkezik arról az érzésről amit a kezdet kezdetén érzett a biciklik és az ehhez fűződő kalandok irányába.

Ezért is örültem a „vendégeimnek” akikkel nagyon hamar megtaláltam a közös hangot és egy olyan kötetlen beszélgetés kerekedett a vásárlásnak indult dologból, hogy egyszer csak azon vettem észre magam, hogy itt a záróra.

A kerékpárt vásárolni szándékozó férfi a legújabb Trek X Caliber 7-es típust szemelte ki magának otthonról gép előtt ülve, tehát mondhatjuk tudta mit szeretne, mégis mikor fizikailag ott állt előtte a bicikli akkor elállt a szava egy pillanatra és itt vette kezdetét a hosszúra nyúlt beszélgetésünk. Az emberünk úgy 10 éve vásárolt utoljára kerékpárt, amiben semmi meglepő nincsen, hisz kb. ez a nagy magyar átlag, ha a biciklik cseréjéről van szó. Nos a mai felgyorsult és őrült tempóban fejlődő világunkban ez nagyon sok idő.

A kerékpárok évről évre való kisebb-nagyobb fejlesztései 10 év távlatából nagyon durvának hatnak és különösen igaz ez a most elmúlt tízesre, hiszen ez idő alatt kisebb forradalom ment végbe az mtb kerékpárok világában (bár a többi kategóriában is, de mintha itt lenne a legszembetűnőbb a változás). 26-ról 29”-ra váltott a kerékméret (esetenként 27,5”) a V’ fékeket lecserélték előbb mechanikus, majd hidraulikus tárcsafékekre a teleszkópok meg sokkal merevebbek és szebben mozognak most, mint egykoron. Nincs ezen mit szépíteni, egy 2010-es modellévű kerékpár egy mai mellett már muzeális képet tud mutatni.

A vágyott Trek X Caliber 7-es és persze az egész X Caliber sorozat a 2020-as évre teljes egészében megújult, ahogy arról már korábban is beszámoltunk. A belépő szintet jelentő Trek Marlin széria után, követve a kisöcs példáját a bowdeneket és a hidraulika csövet is a vázban vezették el ami jelentősen emeli az esztétikai megjelenését a kerékpárnak. A homlokcső már az elődmodellnél is igényes Tapered rendszerű volt és ezt a jó tulajdonságát megőrizte az újdonság is. A váz íve és kidolgozási minősége tényleg magával ragadó a műszaki tartalom pedig egyértelműen az igazi hegyi kerékpározást támogatja.

Ahogy a biciklik váza, úgy a felhasznált alkatrészek minősége és működési kifinomultsága sem vethető össze a 10 évvel ezelőtti technikával. A mára általánossá vált hidraulikus tárcsafékrendszerek akkoriban még csak a felső kategória kiváltságai voltak és még ott sem működtek minden esetben megbízhatóan. A mai teleszkópok kifinomult működése még a csúcskategóriában is ritkaságszámban ment akkoriban a merevségükről és megbízhatóságukról nem is beszélve. A hajtás és a váltórendszerek pontossága és gyorsasága már az alsóbb régiókban is simán hozza azt amit egy korabeli felső kategóriás mtb kerékpár tudott, nem beszélve a szóban forgó Trek X Caliber 7-es szettjéről, mely 2x9-es rendszerű és természetesen integrált hajtóműcsapágyas az X Caliber 8-as típus 1x12-es rendszerét már ne is említsük…!

Röviden összefoglalva egy mai Trek X Caliber 7-es kerékpár simán megugorja azt a szintet amit 10 évvel ezelőtt csak a csúcskategóriás társa tudott és ez persze nem csak a Trek X Caliber-re igaz, hiszen ugyanez az evolúció ment végbe az egész kerékpáros iparágban, tehát megközelíthettük volna a témát egy Superior, Scott, vagy akár egy Rock Machine oldaláról is, csak a vásárlónknak ugye a Trek kellett…  (nem véletlenül)

És, hogy merre tovább, azt nagyon jól mutatja a Superior XC sorozat, melyen a hegesztési varratok már nem is láthatóak, vagy a Trek Supercaliber különleges vázba integrált hátsó csillapítása, hogy csak két példát említsek.Abban biztos vagyok, hogy a fejlődés nem áll meg az olyan innovatív gyártók, mint a Trek, Specialized, Scott, vagy akár a Superior mindent megfog tenni annak érdekében, hogy ebben az erős piaci versenyben villantson valamit, valami olyat amit a többiek még nem és pont ez viszi előrébb az egész iparágat.

Ezt az egészet csak azért írtam le, mert a beszélgetés során jöttem rá arra, hogy mivel napjaimat ezek között a csodás kerékpárok között töltöm hosszú évek óta, így már nekem természetes az ahol ma ez a technika tart és közben bele sem gondoltam, hogy mennyi minden változott az elmúlt évek alatt…

Köszönöm srácok!

2020.03.10. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba

 

Kapcsolat

 

Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57. 

 

Telefon: +36 30 233 4808 

 

E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com

 

 

Instagram      TikTok      Google cégem

 
 
 

Közösségi oldalak