2022.12.15.
Világviszonylatban jelentős, de hazánkban is erős növekedés mutatható ki az elektromos rásegítésű kerékpárok értékesítésében. Azzal együtt, hogy idehaza százalékosan még nem tűnik nagynak a piaci részesedésük a hagyományos kerékpárokkal szemben, mégis tisztán látszik az-az irány, amerre a világ felhasználói tartanak. Egyelőre a kerékpáripar sem számol azzal, hogy megszűnne az igény a klasszikus nem elektromos bringák iránt, de a tény az, hogy a gyártók fenemód ráfeküdtek az utóbbi időben az eBike fejlesztésre. Mint minden területen, így ezen a téren is óriási a verseny. Az elektromos egységek gyártói egymásra licitálva mutatják be egyre nagyobb teljesítményű rendszereiket, melyek szerves részét képezi az akkumulátor. Ezek kapacitása a legújabb generációk esetén már szinte mindegyik gyártónál túl van a 700kwh- n, ami igen jelentős hatótávot tesz lehetővé. Az utóbbi néhány év egyik legdominánsabb szereplője az elektromos rásegítés területén kétségtelenül a német BOSCH. Rengeteg kerékpármárka használja az általuk (folyamatosan) fejlesztett rendszert. A palettájuk lefed mindent, a városi használatra szánt technikától egészen a keményvonalas MTB felhasználásig. Most pedig megérkeztek a legújabb, felhasználóbarát fejlesztések is, melyeket érdemes átnézni.
A BOSCH idén nyár végén mutatta be pedelec rendszerének legújabb generációját a BOSCH eBike System 3-at. Az elnevezés nem véletlen a német gyártó célja ezzel az új generációval az, hogy rendszere több okos funkcióval bírjon, mint a jelenleg használtak, illetve a jövőben folyamatosan tovább lehessen bővíteni a funkciók körét.
A rásegítést alapvetően a most is használatban lévő Performance Line CX motor adja. Ezt az erőforrást alakították át úgy, hogy az új okos rendszerrel kompatibilis legyen. Azaz a rásegítés specifikációi nem változnak, maradt a 85 Nm csúcsnyomaték és a maximálisan 340 %-os rásegítés. Vannak azonban új csatlakozók, melyeknek hála a motor már rendelkezik egy úgynevezett ’ConnectModule’ –al, ahova majd pl. egy opcionálisan megvásárolható nyomkövetésre képes modult telepíthetünk, illetve melyek segítségével a motor tud kommunikálni az új struktúrájú rendszerrel.
Akkumulátor terén is fejlesztett a BOSCH. A németek eddig csak egy teljesen integrált PowerTube 750-es akkumulátort kínáltak Smart System rendszerükhöz, mely egy 4,4 kg-os akkuval debütált. Ez a PowerTube 750, nem meglepő. A megnövelt kapacitásnak köszönhetően hosszabban élvezhető a kerékpározás rásegítés mellett. Mivel az új akkumulátornak új csatlakozói vannak, így nem meglepő, hogy a hozzá tartozó töltő is vadonatúj. Ez egy 4 A teljesítményű, kompakt méretekkel bíró egység, mely 6 h alatt képes feltölteni a lemerült akkumulátort. A most bemutatott legújabb generációban a PowerTube 625 és a PowerTube 500 is szerepel, amelyek – ahogy a név már sugallja – 625 Wh, illetve 500 Wh kapacitásúak. Mindkettő azonos alaktényezővel rendelkezik, mint a 750 Wh-s modell, de rövidebbek és könnyebbek, így a kerékpárgyártók nagyobb szabadságot kaphatnak a vázkialakításban, és lehetővé teszik számukra, hogy az új rendszert kis vázméretekbe is integrálni tudják. Az új belső akkumulátorok mellett a Bosch két új külső modellt is bemutatott, a PowerPack 725-öt és a PowerPack 545-öt, amelyeket túlnyomórészt teherkerékpárokhoz használnak majd. A praktikusság kedvéért a PowerPack akkumulátorok kompatibilisek egymással, így kiválaszthatod az igényeidnek leginkább megfelelő méretet, amennyiben a kerékpárgyártó ezt lehetővé teszi
.
A Smart System esetében az egyik legszembetűnőbb változás az új kijelző volt a bemutatásakor. Ezen túl minden olyan okos rendszerű eBike, mely a BOSCH egységével készül az a BOSCH LED Remote kijelzővel lesz ellátva. Ez a BOSCH első olyan kezelője, aminek szigorúan véve nincs is kijelzője, csak állapotjelző LED-ek vannak rajta. Ezek segítségével látjuk az akkumulátor töltöttségét, illetve színes LED-ek jelzik az aktuálisan kiválasztott rásegítésű szintet. A LED Remote önmagában is működik, kezeli a rendszert viszont a Smart System igazán akkor tudja kibontakoztatni képességeit, ha azt összekapcsoljuk az okos telefonunkra (IOS, vagy Android) telepített új eBike Flow alkalmazással. Ha ez megtörtént telefonunkat a kormányra téve kijelzőként is használhatjuk illetve sokkal több információt kapunk kerékpárunkról és bringázásainkról is. Megmutatja, hogy hol járunk, mennyivel megyünk stb. Kerékpáros aktivitásunkat a rendszer ráadásul automatikusan magától fogja követni és naplózni. Ezt úgy kell érteni, hogy ha a telefon ott van a zsebünkben, akkor elég csak felülni a bringára és tekerni, az aktivitás követés már el is indul mindenféle előzetes alkalmazás indítás és manuális bringás program elkezdése nélkül. Tekeréseinket ráadásul az Apple Health app-ba is tudjuk majd exportálni. Az alkalmazásban ezeken felül saját szájízünknek megfelelően tudjuk beállítani az egyes rásegítés szintek erősségét dinamizmusát és ezáltal teljesen egyénivé téve bringánkat. Az egyéniségnél tartva, essen szó arról is, hogy a BOSCH megadta a gyártóknak azt a lehetőséget, hogy az eBike Flow az adott kerékpár márkára jellemző kinézetet kaphasson. És ha önmagában az még nem lenne elég nagy lépés, hogy a BOSCH engedi megváltoztatni az egyes rásegítésű szintek gyári beállításait a leendő BS3 pedelec tulajdonosok még egy extra funkcióval gazdagodnak, nem is akármilyennel! Ezután a Flow alkalmazáson keresztül saját maguk szakszervizbe tett látogatás nélkül is le tudják frissíteni a teljes BOSCH ebike rendszert, akárcsak egy mobiltelefont. Ez azért is nagyon jó hír, mert a gyártó tervezi, hogy a rendszert folyamatosan fogja okosítani, így a tulajdonosok könnyedén naprakészen tarthatják a gépüket.
Persze aki ragaszkodik a klasszikus kijelzőhöz, annak sem kell kétségbe esnie, hiszen opcionálisan elérhető a BOSCH Kiox 300 2” átmérőjű színes kijelzője, mely kiválóan olvasható ugyanakkor nem annyira „tolakodó” mint nagy testvére a Nyon. A Kiox 300 a klasszikus kerékpár Computer funkciókon felül fitness adatokat is kijelez. Az egyes információs ablakok pedig személyre szabhatóak lesznek.
Azok számára lehet nagy öröm a most bemutatott újítás, akik nem voltak elégedettek a fent található kijelző és vezérlőegységekkel. A Bosch bemutatja az új, minimalista rendszervezérlőt és a Mini Remote-ot. A System Controller egy kezdetleges LED-kijelző, amely a kerékpár felső csövébe integrálható. Az alján található +/- gomb segítségével válthatsz a támogatási módok között, míg a rendszervezérlő elején található bekapcsológombbal be- és kikapcsolhatod a rendszert. A LED-sávok jelzik az akkumulátor töltöttségi állapotát, míg egy LED-gyűrű jelzi, hogy melyik támogatási módban vagy. Ezen túlmenően a rendszervezérlő interfészként szolgál egy okostelefonhoz, ezzel helyettesítve a LED-es távirányítót, így a „Walk Assistant” és a világításkapcsoló a Mini Remote-ra került. A vezérlő és a Mini Remote Bluetooth kapcsolaton keresztül kommunikálnak.
A fentieken kívül még egy dolog lesz biztosan más az új Smart System esetében, mégpedig a toló támogatás aktiválása. A jelenlegi két lépcsős bekapcsolást leváltja ugyanis a Smart Walk Assist , ami annyit jelent, hogy csak tartsuk lenyomva a jelölt gombot és kezdjünk el sétálni a bringával a motor ezt érzékelve rögtön adni fogja a toló támogatást. A jelenlegi funkciókon felül a jövőre nézve várhatunk még továbbiakat is, hiszen ahogy az iparágban senki, úgy a BOSCH sem tétlenkedik, és mint domináns szereplője a szegmensnek biztosak lehetünk abban, hogy a felhasználói élmény egyre nagyobb hangsúlyt kap a jövő elektromos rásegítésű kerékpárjainál.
2022.12.15. Q1KERÉKPÁRSZALON, Csaba
Kapcsolat
Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57.
Telefon: +36 30 233 4808
E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com