Tesztek     Blog     Kapcsolat     Vásárlás     Szerviz     

Bringaválasztás más megközelítésből

2023.02.06.

kerékpár hajtásrendszerAz utóbbi időben többször vettük már elő ezt a témát, ugyanis a kerékpárok hajtásrendszerének változása komoly használhatósági problémákat tud okozni azon vásárlók számára, akik nincsenek tisztában az elmúlt néhány évben történt fejlesztésekkel, vagy csak könnyelműen állnak ezekhez hozzá. Akkor miért is feszegetem ismét ezt a kérdést? Nos, az ok igen egyszerű. Van egy nagyon fontos és igen érzékeny oldala ennek a történetnek, amiről korábban még nemigen esett szó, viszont semmiképp nem elhanyagolandó. Egy kerékpár vásárlása során legtöbbször a pénztárca és a kinézet alapján dönt a legtöbb ember. Teszi ezt akkor is, ha az adott szakkereskedő a kapott információ alapján egy teljesen más jellegű kerékpárt tartana jobb választásnak a vásárló számára.

Az MTB kerékpárok mai napig elcsavarják azon vásárlók fejének nagy részét, akik sportosabb megjelenésű és stílusú biciklire vágynak, pedig terveik között maximum könnyű terepbringázás, de főleg aszfaltjárás szerepel. A robusztus felépítésükkel, menő festésükkel és az elpusztíthatatlanság ígéretével sok esetben az ésszerűséget félretéve választanak ebből a kategóriából az emberek bringát maguknak. Azonban a 29-es MTB kerékpárok hajtásrendszere az utóbbi években olyannyira megváltozott, hogy azok gyakorlatilag élvezhetetlenné váltak a hobbi bringafelhasználók számára sík területen, vagy enyhébb domborzati viszonyok között. Ez a mihaszna érzés pedig csak fokozódik akkor, amikor épített úton kezdjük el használni az ilyen típusokat. Már a közepesen felszerelt modellek is nélkülözik az első váltót és a több lánckerekes hajtóművet, valamint az ezzel járó szélsőségesebb hajtás áttételeket. A jobb minőségű váltóval és teleszkóppal szerelt kivitelek esetében, pedig még tovább fokozzák a terepre való alkalmatosságot a gyártók, ami persze érthető, hiszen ezeket a kerékpárokat nem aszfalton való korzózásra tervezték.

A valódi probléma pedig csak azután következik, amikor az ember mindezek ellenére mégis egy ilyen felépítésű kerékpárt vásárol meg magának a már említett laza felhasználásra. Ilyen körülmények között ugyanis a fogaskoszorú (legyen szó 10, 11, vagy 12 sebességes kivitelről) alsó egy, vagy két fogaskerekén kívül mást nem igen fog használni. Ennek a használatnak pedig az lesz az eredménye, hogy ez a két kicsi fogaskerék olyan gyorsan kezd neki a kopásnak, hogy az élettartalma a töredékére csökken a gyárilag meghatározottnak. Hogy mit is jelent ez a gyakorlatban? Konkrétan azt, hogy egy hobbi felhasználó is kinyírja a technikát pár hónap (nagyjából 1000 km) alatt. Az első tünet az lesz, hogy egy erősebb kigyorsításkor a lánc átugrik majd a fogakon, nem lesz képes megtartani a láncot. Ez a megugrás egyre gyakoribb, majd folytonos lesz, mígnem már a többi fogaskeréken is felüti a fejét a probléma. A csere persze nem nagy ördöngősség, de az alkatrészek ára már tud fájni, hiszen ha „csak” egy 10 sebességes rendszert nézünk, akkor is több mint 20 ezer forintról kell beszélni.  A 12-es esetében pedig ennél jóval, nagyobb összeggel kell számolni.

Bevallom az utóbbi időben egyre több vásárlóm jelentkezett hasonló problémával és bizony nagyon meglepett arckifejezéseket látok, (ami valahol érthető is) amikor közlöm a rossz hírt a kopott állapotról. Döbbenten csodálkoznak rá a dologra, hogy egy ilyen drága kerékpáron hogy kophat el néhány hónap használat alatt egy fogaskerék.

Abban az esetben, ha egy olyan kerékpárt használunk, amelynek az áttételei jobban megfelelnek a felhasználási módunknak, ennek a futásteljesítménynek a négyszeresével lehet számolni. Igen, a négyszeresével! Azért ez nem mindegy!

Fontos megjegyezni, hogy a kerékpárgyártók között nagy eltérések lehetnek a hajtás áttételének megválasztásában még a manapság divatos elöl egy, vagy két lánckerekes bringák esetében is. Természetesen ennek az odafigyelésére nem csak akkor célszerű nagyobb gondot fordítani, ha valaki a már említett módon kizárólag könnyű terepen, hobbi céllal szeretné a bringát használni. Azt javaslom, mielőtt hirtelen elfogultságból döntenél, azelőtt mindenképp beszélgess egyet a szakkereskedővel a kerékpározási szokásaidról. Ezek alapján könnyen feltérképezhető, hogy kinek mi a megfelelő választás. Így elképzelhető, hogy számodra nem is egy MTB kerékpár lesz az ideális választás, hanem például egy Cross bringa, esetleg egy fitness. Ráadásul azok megjelenése az utóbbi időben legalább annyira dögös, mint a hegyi tesóké.

 

2023.02.06. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba

Kapcsolat

 

Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57. 

 

Telefon: +36 30 233 4808 

 

E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com

 

 

Instagram      TikTok      Google cégem

 
 
 
 
 
 
 

Közösségi oldalak