Tesztek     Blog     Kapcsolat     Vásárlás     Szerviz     

Elektromos COVID

2020.10.08.

Elektromos rásegítésű kerékpárokAz elektromos rásegítésű kerékpárok iránti rajongás egyre nagyobb méreteket ölt világszerte és ez a növekvő igény érezhető idehaza is. Persze nem kell őrült darabszámokra gondolni, de azért  évről-évre határozott a növekedés és a 2020-as szezonban eladott mennyiség annak tudatában, hogy milyen árat képviselnek ezek a kerékpárok mindenképpen elismerésre méltó. Egy kicsit érthető is az ami övezi ezeket az elektromos csodákat, hiszen baromi jó érzés velük tekerni, felkaptatni olyan hágókra ahová saját erőből nem sikerülne, megtenni olyan távokat amelyekre legfeljebb csak egy elszánt, fiatal bringás képes és akkor még nem említettem azt a hatalmas vigyort, melyet az elképesztő gyorsulás az arcokra varázsol minden egyes elindulásnál.

Ezeknek tudatában nem is csoda, hogy a kerékpár gyártók ennyire ráfeküdtek erre a kategóriára. Míg néhány évvel ezelőtt zömmel a németek uralták ezt a piacot, addig mára már gyakorlatilag minden márka igen komoly kínálattal szál harcba a vevők kegyeiért. A verseny pedig legtöbbször a fogyasztók javára szokott válni és most is azzá vált, hiszen a kezdeti csúf és esetlen megjelenésű, külön akkumulátorral felvértezett bringákból mára dögös, masszív, integrált hajtású és akkumulátorú elegáns kerékpárok lettek. Persze a gusztusos megjelenés önmagában még kevés lett volna a sikerhez. A technikai fejlesztések sem maradtak ám el, így mára már egy elektromos rásegítésű kerékpár motorja akár 90Nm! nyomatékkal is rendelkezhet, míg az akkuja akár 625Wh kapacitást is tudhat. Komoly adatok ezek, nagyon komolyak.

Azonban az idei évben csúnyán beárnyékolta az elektromos rásegítésű kerékpárok nyújtotta örömöket valamiféle kórság. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a 2020-as szezonba legyártott pedelec kerékpárokat utolérte a maguk COVID-ja. Tudom erről nem szívesen beszél senki és persze lehet nekem sem kellene (valószínűleg ezt gondolják majd a szakmabeliek), de nehéz megállni szó nélkül azt, hogy menyi probléma volt ezekkel az elektromos rendszerekkel ebben az évben. Most nem arról beszélek, hogy a régóta használatban lévő e-bike kerékpárok mind az idei szezonban dobták be a törölközőt, hanem itt vadonatúj bringákról van szó, vagyis 2020-as gyártású típusokról.

Van a vevőim körében olyan aki idestova 6 éve használ elektromos rásegítésű HaiBike mtb kerékpárt (BOSCH motorral és akkumulátorral) és ez idő alatt egyszer sem fordult elő technikai hiba vele, de tudnék mutatni  Yamaha motoros Winora trekking kerékpárt, szintén azokból az időkből, amelyikkel ugyanúgy nem volt semmi gond. Látható tehát, hogy jó néhány éve értékesítjük az elektromos rásegítésű kerékpárokat és bátran kijelenthetem, hogy különösebb gond nélkül futják a kilométereket. Aztán jött a 2020-as év meg a COVID…

A dolgok tisztán látása érdekében szögezzük le előre, hogy itt nem lehet kerékpár márkákról beszélni, hiszen az elektromos részegységeket külön nagy gyártók szállítják az összeszerelő üzemekbe, tehát ily módon a mi általunk forgalmazott biciklik kapcsán beszélhetünk BOSCH, SHIMANO és YAMAHA rendszerről. Az egyszerűség kedvéért pedig a 2020-as szezonban mindegyik szar volt. Igen, mindegyik beszállító hemzsegett a problémáktól. A javítás pedig maga egy rémálom, mert bár megvan a drága jó programunk a hibakód kiolvasására, sokszor nem ér semmit! A hiba felismerése és a cserealkatrész beépítése után sem történik sok esetben javulás és kezdetét veszi a szélmalomharc.

Van ugye a vevő aki megvett egy méregdrága eszközt ami használhatatlan, vagyunk mi akik eladták neki és van a gyár (vagy a forgalmazó) aki eladta nekünk. Na most a gyár nem tesz semmit, mondván nem a bringa rossz, hanem az elektronika, így udvariasan küld az adott motor és akku gyártójához. Na és innentől kezdve nincs jó tapasztalatom. Maximális a kiszolgáltatottság amit a vevő nem akar megérteni és valljuk be őszintén nem is kell neki, hiszen vett valamit ami nem jó és pont. Szörnyen nyögvelős az ügy, küldenek alkatrészt amit gondolván csere után jó lesz a kerékpár de nem. Megy az agyalás, kínlódás az ügyfél feje vörös, habzik a szája és kurvára igaza van! Én is így érezném magam a helyében.

Az idei év csúcsán egy 6 nap után bedöglött YAMAHA egység áll, melyet olyannyira nem tudtak orvosolni, hogy a végén visszavásárolták a kerékpárt tőlünk, melynek értékét visszaadtam a vásárlónak. Szegény meg csak itt állt és mondta, hogy neki nem pénz kell, hanem szeretne egy jó elektromos rásegítésű kerékpárt és ajánljak neki egyet. Nem tettem. Az idei tapasztalatok után ajánlottam neki, hogy vegyen egy jó hagyományos kerékpárt és felejtse el az elektromosságot egy időre, amúgy is fiatal még ahhoz, hogy villanymotor segítsen neki a hajtásban. Mielőtt valaki azt hinné, hogy a BOSCH, vagy a SHIMANO rendszere a tuti befutó, hát ki kell ábrándítanom, mert a 2020-as COVID láz idényében azok sem működtek megfelelően és megbízhatóan. Az alkatrészre ugyanúgy várni kell és a végeredmény is ugyanúgy lutri. A tapasztaltak alapján a kerékpáros szezon közepén befagyasztottam az elektromos rásegítésű biciklik értékesítését és szépen, udvariasan elengedtem az ilyen igénnyel érkező vásárlókat. Sajnáltam és nem csak az ehhez tartozó haszon végett, sokkal inkább a csalódás okozás fájt ebben a szituban, de nem bírtam volna több szarakodást elviselni az elektromos egységek  gyártóival.

Az egyértelmű, hogy mind a BOSCH a YAMAHA és a SHIMANO is tud már a problémákról és nagyon bízom abban, hogy a 2021-es szezonra javítva érkeznek ezek a konstrukciók a kerékpár gyártókhoz, mert ahogy a bejegyzés elején is írtam ez a kategória óriási emelkedésben van és valószínűleg lesz is a következő években. Minden esetre bizakodó vagyok és hiszek abban, hogy manapság le lehet gyártani egy e-bike-ot úgy ahogy azt 6 évvel ezelőtt is lehetett, megbízhatóan.

 

2020 október 08. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba

 

Kapcsolat

 

Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57. 

 

Telefon: +36 30 233 4808 

 

E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com

 

 

Instagram      TikTok      Google cégem

 
 
 

Közösségi oldalak