Tesztek     Blog     Kapcsolat     Vásárlás     Szerviz     

Elektromos kerékpár

2019.11.04.

elektromos kerékpár

Az elektromos kerékpárok néhány évvel ezelőtti megjelenésekor még nem igazán lehetett látni, hogy mi is lesz ebből. Sokan eleve hülyeségnek tartották hiszen azért indulunk biciklizni, hogy mozogjunk, sportoljunk, de persze azokról sem kell megfeledkeznünk akik szimpla közlekedésre használják a kerékpárjukat, nos én magam annak idején ez utóbbi felhasználás esetén láttam a legnagyobb fantáziát az elektromos rásegítésű bringákban.

Az elején jobb lesz tisztázni, hogy ugye vannak a teljesen elektromos kerékpárok, amelyek képesek nagyobb távolságot tisztán elektromos meghajtással emberi erő beavatkozása nélkül megtenni és vannak az elektromos rásegítésű kerékpárok, vagy pedelec bringák, amelyek ahogy a nevében is benne van, "csak" besegítenek a hajtásba, vagyis tisztán elektromos hajtással emberi erő hozzáadása nélkül nem képesek helyváltoztatásra. 

Az igazság az, hogy a mostani témánk szempontjából teljesen lényegtelen, hogy melyik típusú elektromos bicikliről is van szó, ugyanis nem magáról a technikáról, hanem inkább mintegy folytatva a nem sokkal korábbi bejegyzésünket amikor is a közlekedők figyelmetlenségét vettük célkeresztbe, inkább a használatról szeretnék néhány gondolatot megosztani. A közlekedésre tett hatása az elektromos kerékpároknak (és ide kell vegyük az elektromos rollereket is), finoman szólva is nem túl jó.

A probléma persze ott kezdődik, hogy a magyaroknak alapból szégyenletes a közlekedési kultúrájára és ehhez jön hozzá egy eddig ismeretlen járműkategória, amely sok használója szerint mindenféle KRESZ szabály betartása nélkül használható keresztül-kasul a városon, vagy azon túl. Az is igaz, hogy azok az emberek akik így gondolkodnak a hagyományos kerékpárt, vagy rollert is eképp használják. 

Úgy érzem egyre égetőbbé vált valamiféle szabályozás bevezetése az elektromos kerékpárok és rollerek használatával kapcsolatosan. Ebből nem kell arra következtetni, hogy én magam az akkumulátoros kétkerekűek ellen volnék, hiszen sok ilyet forgalmazunk az üzletünkben és tegyük hozzá, egyre nagyobb darabszámban is értékesítjük őket és ez a növekedés valószínűleg még egy néhány éven keresztül tart majd. Inkább csak arról van szó, hogy igazán elgondolkodtató az a tény, hogy egy segédmotor kerékpár vezetéséhez megfelelő életkor és egy vezetői engedély megszerzése szükséges, addig az elektromos kerékpárok és rollerek használatát semmilyen feltételhez nem kötik. Így történhet meg, hogy naponta találkozok a kerékpárúton (és ez a jobb eset), vagy az úttesten az autók között cikázó elektromos kerékpárt (vagy rollert) űző gyerekeket akik ránézésre sincsenek több 12-13 évesnél, nemegyszer másodmagukkal a nyeregben, amit ugye még a már említett segédmotorral sem lehet megtenni.

A legszebb ebben az egészben még az, hogy a legújabb elektromos kerékpároknak már a sebessége sem elhanyagolandó, mert ugye már a mi oldalainkon is megtekinthetőek a legújabb generáció típusai, melyek gond nélkül megfutják a 45km/h tempót. Az itt leírtak alapján nem is kell meglepődni azon, hogy egyre több olyan balesetről lehet hallani, melynek egyik résztvevője egy elektromos kerékpáros, vagy rolleres volt a másik pedig többnyire egy autó. Ugye nem nehéz megjósolni, hogy ki jön ki egy ilyen balesetből jobban. A jogsi és a KRESZ vizsga hiánya mellett a legszebb ebben az egészben az hogy még sisakot sem kell használniuk azoknak akik ilyen járművet vezetnek és legtöbbször nem is használnak.

Szóval tényleg úgy érzem, hogy lassan itt lenne az ideje valamiféle szabályozásnak ebben a kategóriában is még az előtt, mielőtt tényleg nagyon sok lesz majd belőlük az utakon és még azelőtt, hogy nagyon sok áldozata lenne ennek az újkori haladásnak.

 

2019.11.04. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba

 

Instagram

Közösségi oldalak