2024.12.20.
Tetszik vagy sem az elektromos rásegítésű kerékpárok térnyerése egyre nagyobb és a folyamat a 2025-ös szezonba valószínűsíthetően további növekedést fog mutatni. Ezt a műfajt már többször és többféle megvilágításból is kiveséztük, de a gyártók gondoskodnak arról, hogy mindig lehessen róla újra és újra beszélni. Bár én magam nem vagyok egy e-Bike rajongó, sokkal inkább vagyok a hagyományos kerékpárok szerelmese, el kell fogadnom a tényt, hogy a mai korhoz éppúgy hozzátartoznak ezek a kétkerekű csodabogarak, mint akár az okostelefonok. A felhasználói réteg ugyan teljesen más a kétfajta kerékpár tekintetében, de talán pont ettől férnek majd el hosszútávon is egymás mellett a piacon. Mindenesetre az alább leírtak most kifejezetten az elektromos rásegítésű kerékpárra vágyók, vagy használók részére nyújthat némi információt a jövőre nézve.
A gyártók folyamatosan törekednek a könnyebb és kompaktabb akkumulátorok fejlesztésére és ezen a téren valóban látszik is a javulás, mert évről-évre látványosan jobbak. Nemcsak méretükben és súlyukban csökkennek, de ezek ellenére az energiatárolási képességük is szemlátomást növekszik. A Bosch legújabb Smart System rendszerében már egy év leforgása alatt is jelentős különbség tapasztalható. A 2025-ös szezonra fejlesztett 600 és 800Wh-ás csomagok messze túlszárnyalják az elődök tulajdonságait. Fontos megjegyezni, hogy bár az előbb a Bosch példáján keresztül közelítettem meg a dolgot a többi elektromos rásegítésű rendszert fejlesztő gyártó sem marad el tőlük és nem ül a babérjain. A verseny adott, és nem akar senki lemaradni, amiből a felhasználók profitálnak leginkább. Az új technológiák nemcsak könnyebbek és kisebbek, de emellett tartósabbnak is ígérkeznek, miközben egyre nagyobb hatótávot biztosítanak. A pozitív tulajdonságoknak köszönhetően az akkumulátorok és a motorok egyre inkább beépülnek a vázba, így még esztétikusabb megjelenést kapnak az új e-bike-ok.
A fejlesztési irány tehát nemcsak egy elméletben kitűzött cél, hanem a gyártók valóban érezhető és látványos eredményeket produkálnak. Ezek mellett idestova két éve már annak, hogy egy új műfaj jelent meg az elektromos rásegítésű kerékpárok piacán, amiről érdemes beszélni, hiszen a tapasztalataim alapján tudom, hogy sok érdeklődő (vásárlójelölt) a mai napig nincs tisztába azzal, hogy ilyen kerékpár egyáltalán létezik. És, hogy milyen az-az „ilyen”?
Olyan, ami kimondottan szimpatikus számomra is és nem csak elméletben. Nemrégiben volt szerencsém hosszasabb időt eltölteni egy Trek Dual Sport +2 nyergében, így a tapasztalataim alapján tudom azt mondani, hogy egy szuperül megtervezett és összerakott konstrukcióról kell beszélnünk. Olyanról, amellyel a kerékpározás élménye megmarad. Egyes gyártók már felismerték, hogy még azok között sincs szüksége mindenkinek a hatalmas hatótávra (pláne a vele együtt járó hátrányokkal, mint amilyen a súly, vagy a kezelhetőség), akik elektromos rásegítéssel futó bringára vágynak. Ellenben vágynak a hagyományos kerékpárok könnyedségére és jó kezelhetőségére. A kisebb akkumulátor és villanymotor nagyobb mozgásteret ad a sportosság megtartásában a mérnököknek. Ennek köszönhetően sokkal kezesebb a kerékpár, az élmény igencsak közel áll a „hagyományos” bringák adta érzéshez, ha pedig a szükség megkívánja, van mire támaszkodni. Azért ez így jól hangzik. Az új szemlélet szerint épített elektromos rásegítésű kerékpárok elsőként aszfaltra való kivitelben (a Trek Dual Sport +2 és FX+2) jelentek meg bő egy éve és a terepre a (Marlin + és a Fuel eXE) szánt modellek csak ezt követően. Most már minden kategóriában jelen vannak ezek a használható, mégis elektromos technikát rejtő kerékpárok olyannyira, hogy a Trek hozzá is látott a szegmens további bővítéséhez. A 2025-ös szezon újdonságaként bemutatták a sportosabb városi gépüket a Trek FX+7-es modellt, amelyet férfi és női kivitelben egyaránt elérhetővé tettek.
Tisztán látszik, hogy ezt az irányvonalat elsősorban azok a gyártók választották, amelyek eleve sportos márkának számítanak. A nagy német márkák (mint amilyen a Hercules, vagy a Haibike), akik csúcsra járatták az elmúlt években az elektromos rásegítésű kerékpár kínálatukat egyelőre ragaszkodnak a minél nagyobb akkumulátorokhoz és motorokhoz, a könnyed verzióktól úgy tűnik egy-két kivétellel, egyelőre elhatárolódnak, pedig nem mellesleg ezeknek a bringáknak az árcédulája is sokkal vonzóbb a nagy akkus társaikénál.
Azok számára, akiknek alkalomadtán szükségük lehet egy elektromos rásegítésre, domborzati viszonyok, fizikai állapot, vagy életkor okán, de alapjába véve a sportosabb kerékpározási stílust kedvelik, és nem akarnak 60-70km-es hatótávnál többet egyhuzamban a villanymotorra hagyatkozva megtenni, mindenképpen megfontolandó alternatívát jelenthet ez az irányvonal.
2024.12.20. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba
Kapcsolat
Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57.
Telefon: +36 30 233 4808
E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com