Tesztek     Blog     Kapcsolat     Vásárlás     Szerviz     

Újdonságra való fogékonyság

2024.02.23.

trek dual sport gen 5 a generációváltásAzt hiszem, bátran kijelenthetjük, hogy a magyar közönség nem igazán fogékony az új dolgokra (le kell szögezni, hogy kivételek, ahogy minden területen, úgy itt is vannak). Az okát nem tudom megfejteni. Nem jöttem még a mai napig rá arra, hogy mi lapulhat a jelenség hátterében. Az újdonságoktól való félelem, bizalmatlanság, vagy pusztán annak a hitnek a hiánya ami, ahhoz kell, hogy meggyőzze őket arról, hogy az adott dolog lehetne még sokkal jobb is a jelenleginél. Persze kivételek azért mostanság is akadnak, hiszen nem egy olyan terület van a világon, ahol az emberiség szomjazza az újat. Majd megőrül azért, hogy az elsők között próbálhasson ki már a bemutató napján egy telefonkészüléket, vagy más tech kütyüt, de még akár a divat világát is említhetném, ahol a kifutón megpillantott darabok közül sokat már legszívesebben aznap megvásárolna sok ember magának.

Bárhogy is, a hazai kerékpáros közösség makacsul ragaszkodik a „bevált” és megszokott dolgokhoz még akkor is, ha a fejében már régen motoszkál a gondolat, hogy lehetne ezt azért a jelenleginél még jobban csinálni.

Emlékszem jó sok évvel ezelőtt, amikor Gary Fisher-nek köszönhetően piacra dobták az első 29-es kerékméretű MTB kerékpárokat, milyen furcsán méregették a vásárlóim az üzletben. Nem felejtem el, abban az évben az első szállítmányból, ami vagy „komoly” hat darabból állhatott, mindössze egyetlen darab talált gazdára az akkor még nagy kerekű ritkaságból. A vásárlók 99.9%-a a megszokott sok évtizede használt 26”-os kerekeken guruló MTB bringát választotta. A második évben, amikor a világ nagyobb kerékpáros kultúrával rendelkező országai már falták az új 29”-os hegyi kerékpárokat, akkor nálunk az eladások épphogy elérték a 30%-ot. Persze az azt követő években már mindenki ilyet akart, és aki követi a kerékpáros világban zajló eseményeket az nagyon jól tudja, hogy mi lett a dolog vége. 26” MTB R.I.P.

Ezt az utat egyébként több más kategóriában is végigjártuk, hiszen piciny hazánkban a Fitness, vagy a Gravel kerékpárok karrierje éppoly nyögvelősen indult, mit a 29-es MTB bringáké. Most meg itt a „legújabb” hullám. A legújabb jelző nem véletlenül került idézőjelbe, mivel egy tavaly kezdődő storyról van szó, amely napjainkban kezd igazán látványosan erőre kapni. Tehát megint meg van a szokásos egy éves lemaradás. Történetünk jelenlegi főhőse a Trek új 5-ik generációs Dual Sport szériája, amelyet nem lennék meglepve, ha hamarosan sok más gyártó is követne. De miről is van szó tulajdonképpen? Röviden a Cross kategória reformjáról.

Gondoltak egy nagyot Amerikában és a pokolian népszerű Dual Sport sorozatot teljesen újratervezték, mondhatni alapjaitól. A legszembetűnőbb változás az eddig megszokotthoz képest, hogy elhagyták a kategóriánál egyébként alapértelmezettnek tekinthető teleszkópot, és ahogy azt a Fitness sorozatnál már megszokhattuk, típustól függően acél, alumínium és karbon merevvillára cserélték azt. A váz megjelenése és a geometria is vadonatúj lett, gyönyörűen kialakított bowden és hidraulikacső bevezetéssel. Ha ezek az újítások még önmagukban nem lennének elég ütősek, akkor érdemes egy pillantást vetni az 5-ik generációs Dual Sport kerekeire! A Trek dobta a cross kerékpárok szabványos 28”-os kerekeit és helyettük egy ballonosabb gumival szerelt 27,5”-os méretűt alkalmaz. A végeredmény egy nagyon kívánatos, dögös és igényes bringa lett, amely ugyanazon műszaki tartalommal összehasonlítva elődjével, jóval könnyebbé vált. Nos, a rövidre sikerült próba után azt mondom nagyjából megértettem a gyártó elképzelését, mert tényleg egy könnyed, masszív, sportbringa született az újratervezett Dual Sport által. Bővebben majd a hamarosan érkező tesztbringa gyimakolása után tudok nyilatkozni a kerékpárról, addig meg lehet olvasgatni azt, amit az előd tudott pláne, hogy egyelőre még, ha korlátozottan is, de elérhető a széria néhány típusa.

Tehát ez a szépség már egy éve jelen van a piacon és be kell vallanom, hogy a tavalyi évben mindössze egyetlen (1db), igen nem írtam el, egyetlen darab talált gazdára belőle. A vásárlók makacsul ragaszkodtak a teleszkópos 4-ik generációhoz és az újdonságot rendre komolytalan próbálkozásnak tartották. A kerékméretet még csak-csak megemésztették, de a teleszkóp hiányán nem tudtak felülemelkedni a gyártó által alátámasztott pozitív előnyök ellenére sem. Teleszkóp nélkül ugyanis egy kerékpár könnyebb, merevebb, aminek köszönhetően sokkal robbanékonyabb (határozottabb kigyorsítások érhetőek el vele) a viselkedése. A kétkedők persze mondhatják, hogy ez baromság, mert akkor egy MTB bringába se kellene telszkóp ezek alapján. A hangsúly pedig itt a kategórián van, mert addig, amíg egy Cross kerékpárba jellemzően „csak” egyszerűbb szerkezetű, rövidebb rugóúttal rendelkező és nem utolsósorban dögnehéz telókat szerelnek, addig az MTB kerók komolyabb rugóúttal, jobb anyagokból és profi csillapítással ellátott teleszkópokat kapnak. És ne feledjük el, hogy ennek a két kategóriának se a felhasználási területe, se annak módja nem azonos!

Bárhogy is nézzük a dolgot, valószínűleg egy olyan gyártónál, mint amilyen a Trek is, biztos hozzáértő emberek ülnek a mérnöki székekben és alaposan körüljárták a témát még jóval azelőtt, hogy nekiláttak volna a feladatnak. A lassan érő hazai közönség is egyre nagyobb érdeklődést mutat a merevvillás újdonság iránt és bármilyen jó is volt a 4-ik generáció, érezhetően elkezdtek vágyakozni az új technikára… Jobb későn, mint soha!

 

Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba

Kapcsolat

 

Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57. 

 

Telefon: +36 30 233 4808 

 

E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com

 

 

Instagram      TikTok      Google cégem

 
 
 
 
 

Közösségi oldalak