2024.09.03.
A szeptember hónapról az emberek többségének automatikusan az iskolakezdés ugrik be, mint leghangsúlyosabb dolog, pedig sok más érdekesség zajlik még a világban ezen időszak alatt. Szüret, betakarítás, ha a mezőgazdaság szemszögéből nézzük az ősz első hónapját, ha pedig az időjárás szempontjából kellene beszélni róla, akkor pedig az egyre rövidülő nappalok és csökkenő hőmérséklet az, ami elsőként eszünkbe jut róla. Az iskolakezdés első hónapjaiban időjárásunk jellemzően kellemes nyárvégi arcát szokta mutatni. Kivételes évek persze előfordulnak, de ha csak az utóbbi tíz év őszi időjárásából indulunk ki, akkor valószínűleg az idén is hasonlóra kell számítanunk. Ez persze nem baj, sőt rengeteg előnnyel is bír, de gondolom, ezzel mindenki tisztában van. A kellemes hőmérsékletű napok alatt rengeteg diák választja a tömegközlekedés helyett a kerékpárt a suliba jutáshoz és nem csak arra. A jó időt kihasználva ilyenkor, ha lehet, még többet bringáznak és nem csak a gyerekek, de még a felnőttek is. Legyen szó munkáról, vagy szabadidős kerékpározásról. Az aktualitása miatt most maradnék a suli kezdés vonalán.
Az iskolába járás kerékpárral egyre népszerűbb a diákok körében, hiszen számos előnnyel jár. Egyrészt a kerékpározás környezetbarát közlekedési mód, amely hozzájárul a levegő tisztaságának megőrzéséhez és bármilyen furcsán is hangzik, a mai generáció egy nagy részének már igenis fontosak ezek a szempontok. Másrészt a rendszeres kerékpározás javítja a fizikai állóképességet és elősegíti az egészséges életmódot, ami szintén trendi manapság. Azonban, mint minden közlekedési módnak, a kerékpározásnak is vannak kockázatai, amelyekkel fontos tisztában lenni.
Elsősorban, a forgalmas utak, ahol sok az autó és a tömegközlekedési eszköz, különösen veszélyesek lehetnek a kerékpárosokra nézve. Az autósok nem mindig figyelnek eléggé a kerékpárosokra, és egy-egy figyelmetlen manőver könnyen balesetet okozhat. Emellett a járdán kerékpározás is veszélyes lehet, mivel a gyalogosokkal történő ütközés esélye megnő, ami sérüléseket okozhat mindkét fél számára. Sajnos itt manapság egy új kockázati elem is erősen jelen van, mégpedig a mobiltelefon használata. Gyalogosok tömkelege sétál úgy, hogy föl se néz a telefon kijelzőjéről és a körülötte történő dolgokról tudomást sem szerezve szeretne eljutni céljához. Ez mindenkire veszélyes, arról nem is beszélve, ha ezt valaki kerékpáron közlekedve teszi, pedig számtalan ilyen esettel találkozom én is nap, mint nap.
Továbbá, a kerékpáros infrastruktúra hiánya is komoly problémát jelenthet. Sok településen nincsenek megfelelően kialakított kerékpárutak vagy biztonságos kereszteződések, ami arra kényszeríti a diákokat, hogy a forgalomban közlekedjenek. Ez különösen veszélyes a fiatalabb, tapasztalatlan kerékpárosok számára, akik még nem rendelkeznek elég rutinnal ahhoz, hogy biztonságosan manőverezzenek a forgalomban. Szerencsére térségünk (Nyíregyháza és környéke) igen szépen el van látva kerékpár úthálózattal, így erre nem lehet panasza a helyieknek.
Az időjárási körülmények jelentik a következő nagy kockázatot. Ősszel különösen fontos figyelembe venni, hogy megváltoznak a fényviszonyok: reggelente és délutánonként már sötétebb van, ami csökkenti a láthatóságot. Ilyenkor a lámpa használata elengedhetetlen, hiszen a megfelelő világítás biztosítja, hogy a kerékpárosokat időben észrevegye a többi közlekedő. Egyre több európai ország teszi kötelezővé, vagy erősen ajánlottá nappali fényviszonyok mellett is a világítás használatát a kerékpáron. Sokan legyintenek erre, mondván kiválóak a látási viszonyok és ez igaz is, de óriási különbséggel vehető észre messziről egy kerékpáros, ha nincs kivilágítva, és ha igen. Érdekességképpen jegyezném meg, hogy a német Hercules trekking kerékpárok ma már mind úgy érkeznek meg üzletünkbe a gyártósorról, hogy a lámpájukon nincsen kapcsoló. Bármikor nyeregbe pattan az ember, automatikusan világítnak a lámpái (agydinamó révén). Úgy gondolom, ez kellene ma már, hogy alapértelmezett legyen minden bringás számára.
Meg persze a megfelelő védőfelszerelés, mint például a sisak vagy a láthatósági mellény. Ezek az eszközök jelentősen hozzájárulnak a súlyos sérülések elkerüléséhez, illetve egy baleset során jelentősen csökkentik annak mértékét.
Ezen kívül, amiről érdemes még szót ejteni a sulikezdés idején az nem más, mint a bringa biztonsága, hiszen egy külön kockázatot jelent az iskolánál őrizetlenül hagyott kerékpár. Ha a kerékpárt nem megfelelően zárják le, vagy nem megfelelő minőségű lakattal, akkor azt könnyen ellophatják, különösen, ha nincs az iskolánál biztonságos, őrzött kerékpártároló. Ezért fontos, hogy a diákok mindig használjanak jó minőségű kerékpárzárat, és lehetőség szerint olyan helyen hagyják a biciklit, ahol azt szemmel lehet tartani, vagy ahol biztonsági kamerák vannak felszerelve.
A kerékpározás tehát egy remek és környezetbarát módja az iskolába járásnak, de elengedhetetlen, hogy mindenki tisztában legyen a vele járó veszélyekkel. A balesetek elkerülése érdekében fontos, hogy a diákok betartsák a közlekedési szabályokat, viseljenek megfelelő védőfelszerelést, és lehetőség szerint olyan útvonalat válasszanak, amelyen biztonságosabb a közlekedés. Csak így élvezhetjük teljes mértékben a kerékpározás előnyeit ősszel is anélkül, hogy kockára tennénk a saját vagy mások biztonságát.
2024.09.03. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba
Kapcsolat
Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57.
Telefon: +36 30 233 4808
E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com