Tesztek     Blog     Kapcsolat     Vásárlás     Szerviz     

Ez a helyzet jelenleg!

2022.03.01.

HelyzetjelentésNem akarok összeesküvés elméleteket gyártani, de egyszerűen itt nincs valami rendben, nagyon nincs. Az, aki az utóbbi egy évben szeretett volna magának egy kerékpárt vásárolni, bizonyára érti miről is beszélek. A kerékpáriparban soha korábban nem tapasztalt hiány ütötte fel a fejét, a hiány konkrétan az alkatrészek hiányáról szól, ami nélkül ugye nem igen lehet egy biciklit összeszerelni. Az egészet azzal magyarázták, hogy a COVID okozta korlátozások következtében annyian kezdtek el kerékpározni, amely megnövekedett igényeket már nem tudta a gyártás követni és kielégíteni. Nos, az igény az valóban növekedett, de egy kicsit mélyebbre ásva a témában azonnal láthatóvá válnak a növekedés számai és ezek egy kicsit sem indokolják a kialakult helyzetet. Ez a növekedés nagyon távol áll attól, amit ma egy olyan gyártó, mint pl. a Shimano ne tudna követni.

Persze az iparágat az utóbbi időben az ág is húzta, mivel a vírushelyzet miatt több alkatrészgyár volt kénytelen csökkentett üzemben termelni, ráadásként a már említett Shimano egyik gyárát még tűzvész is sújtotta. Ezek tudatában már egy kicsit könnyebb elfogadni az akadozásokat és csúszásokat a gyártási időben, de jelenleg sajnos sokkal többről van szó és ez az, ami emészthetetlenné teszi a dolgot. Ami most zajlik azt már nehéz csúszásnak nevezni, ugyanis a kerékpárgyártók (szinte kivétel nélkül), lassan kénytelenek elengedni a 2022-es évet. Az is igaz, hogy márkánként vannak eltérések, amit innen nézve nehéz megmondani, hogy ez miből is adódhat, mert van olyan gyártó, amelyik csöpögtetve ugyan, de a szükséges mennyiségnek legalább az 1/3-át le tudja szállítani, de olyan is van, amelyik teljes hátraarcot vágott és konkrétan bejelentette, hogy ebből az évből kimarad és szó szerint egy darab biciklit sem tud biztosítani. Arra gondoltam, hogy a tisztánlátás kedvéért sorra veszem az általunk forgalmazott kerékpár gyártókat, hogy kinél mi a helyzet, mert a tavalyi előrendelések pozitív visszhangja óta nagyon sok minden változott és így március magasságában már jóval biztosabb információkkal tudunk szolgálni. Így talán jobban lehet tervezni és könnyebb lehet a döntés arról, hogy érdemes-e várni a kiszemelt kerékpárra, vagy sem. Menjünk ABC sorrendben.

A Hercules kerékpárok közül elsősorban a trekking vonal az, ami nagyon erős vevőkörrel bír üzletünkben, talán még a szintén német Winorát is felülmúlják ezen a téren. Annyi biztos, hogy késésre náluk is lehet számítani, sőt a gyáriak azt is megerősítették, hogy lesznek olyan típusok (Férfi Hercules Tourer Comp, csak a nyár közepére várható), vagy méretek (Női Hercules Tourer Sport alacsony vázkialakítás 46-os méret) , amelyeket csak az év vége felé várhatunk. Annyi pozitívum azért van, hogy ők nem dobták be a törölközőt és a modellkínálatuk nagyobb részét fogják tudni szállítani még a szezon első felében. A pontos dátumokat természetesen feltüntetjük az adott kerékpártípus áránál a weblapunkon.

A Kelly’s háza táján is igen furcsán mennek a dolgok. Tavaly májusban kérték az előrendeléseinket, amit aztán gyakorlatilag semmisnek kellett tekinteni, mert a rendelkezésükre álló alkatrészek a nyitás napjának első órájában elfogytak, ezzel együtt pedig a legyártható kerékpárok száma is elérte a maximális mennyiséget. Most azonban azt tapasztalom, hogy innen-onnan mégis leesik egy pár darab Kelly’s bringa, mely már a honlapjainkon is feltüntetésre került. Lett Cross és MTB kerékpár is. Arról nincs hírem, hogy meddig tart a dolog és arról sincs, hogy épp milyen típus lesz még a tarsolyukban, így erre nem igen lehet építeni.

A Trek egyelőre ugyanazt a sémát követi, mint tavaly, vagyis adott egy készlet (ami nagyjából az éves szükséglet 1/3-a). Ez a mennyiség az amerikai gyártó kínálatából vegyesen tevődik össze. Ez azt eredményezi, hogy vannak olyan típusok, amelyekből egész évben mindössze 1-2 darab fog beérkezni. A teljes hazánknak biztosított mennyiségről szóló listát megkaptuk a kerékpárok minden adatával (méret, szín, típus) és a beérkezés dátumával. El kell mondani, hogy nem gyenge a történet, vannak olyan egyébként népszerű típusok, melyek csak nyár végén lesznek elérhetőek, ráadásul akkor is csak egy pár darab erejéig. Méret, vagy színválasztékról ne is álmodjunk! A kedvelt Dual Sport család, vagy az országúti bringára vágyók nem igazán fogják örömüket lelni a 2022-es kínálatban.

A Superior és a Rock Machine márkákat érdemes ezúttal együttesen kezelni, mivel egy tulajdonban vannak. Nos, az ő történetük külön megérne egy saját bejegyzést, mert bizony az most valóban filmbe illő. Lehet, hogy sokan hallottak már arról, hogy 2022 januárjában a kerékpár gyártóhoz alkatrészekkel megrakodott kamion indult Németországból. A szállítmány azonban nem érkezett meg a Superior telephelyére, mivel útközben kirabolták azt. Az egyik pihenőben a jól szervezett bűnöző csapat a sofőrt kabinjában gázzal elaltatták, majd a kamiont kipakolták. A rakomány Shimano alkatrészekből állt, jellemzően elektromos rásegítéses kerékpárokhoz és a felső kategóriába tartozó biciklikhez szükséges hajtásokat, váltókat stb. Először bevallom azt hittem, hogy ez csak valami mendemonda, egy újabb sztori arra vonatkozóan, hogy miért nem lesz Superior és Rock Machine kerékpár az idei szezonban. Azóta a gyáriak képviselője is megerősítette ezt az információt és már tényként közölte, hogy az alkatrészek újbóli beszerzése annyira körülményes jelenleg, hogy a tervezett gyártási darabszámot lehetetlen időben teljesíteniük. Azt is hangsúlyozta, hogy a hobbi kategória gyártásához korábban megérkeztek a szükséges alkatrészek, így azok a tervezett szerint gyártásba kerülnek, de kisebb csúszások ott is előfordulhatnak. Az elektromos és a karbonvázas hagyományos kerékpárok azonban leghamarabb az év végén kerülhetnek az üzletekbe. Ez a sztori is azt támasztja alá, hogy milyen nagy értékkel bír ma a kerékpárok alkatrésze.

A Winora tavaly még nagyon ígérte a trekking kerékpárok időben történő leszállítását, ezek szerint még Karácsony előtt meg kellett volna kapnunk az első darabokat. Ehhez képest most ott tartunk, hogy már ígérni sem ígérnek semmit. A hazai képviselettel egyeztetve arra a megállapításra jutottunk, hogy nagy valószínűséggel megismétlődik a korábbi év a német fél részéről, ami azt jelenti, hogy 2022-ben egy darab Winora kerékpár sem fog érkezni hazánkba. Megerősíteni még nem erősítette meg a gyártó ezt, de sajnos minden jel erre utal.

Szóval visszautalva az első sorokra, véleményem szerint az, ami ekkora problémákat okoz az egész iparágban azt nem az igények növekedése idézte elő, hanem valami más áll ennek a hátterében, mert az, hogy ekkora kerékpárgyártók nem tudnak csak 1-1,5 éves késéssel árut biztosítani az azért manapság igencsak elfogadhatatlan. Elfogadhatatlan a végfelhasználók és elfogadhatatlan a kereskedők, forgalmazók részéről egyaránt.

Mindenesetre bizakodóak vagyunk, és reméljük, hogy ez az ocsmány helyzet még időben változik pozitív irányban! Az biztos, hogy a maximális tájékoztatás érdekében a kerékpárok áránál feltüntetjük a beérkezés időpontját minden olyan esetben, amikor a gyártói oldalról megerősítést kapunk arra vonatkozóan. Egyelőre ennyit tudunk tenni.

 

2022.03.01. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba

 

 

Kapcsolat

 

Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57. 

 

Telefon: +36 30 233 4808 

 

E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com

 

 

Instagram      TikTok      Google cégem

 
 
 
 
 

Közösségi oldalak