2024.04.10.
A tavasz a kerékpáros világnak egy kicsit olyan, mint az edzőtermeknek az év első pár hete, amikor sok ember tesz újévi fogadalmat arra vonatkozóan, hogy életmódot váltva rendszeres látogatója lesz ezen intézményeknek. Aztán a szorgalom és a lelkesedés szépen lassan alábbhagy és az edzőtermek rendszeres látogatói száma visszatér a megszokott kerékvágásba. Így szezon elején nálunk is le szokott zajlani ehhez hasonló dolog, amikor a napsugarak már nem csak világítnak odafentről, hanem valódi kellemes hőmérsékletet biztosítanak, meghozva a vágyat sok emberben a kerékpározásra. Ilyenkor szokott megtörténni, hogy olyan emberek is kedvet kapnak a tekeréshez, akik legutóbb 10-15 éve ültek bringán. Ezzel persze nem lenne semmi baj, hiszen az élethelyzet bárkinél alakulhat oly módon, hogy le kell tenni a kerékpárt egy hosszabb időre még akkor is, ha történetesen szeret biciklizni valaki. A gond azzal szokott lenni, amikor ilyen esetben a pince, vagy a tároló mélyén, több mint egy évtizede punnyadó kétkerekűt kívánja emberünk ismét elővenni és azzal szabadidős tevékenységet folytatni. A történet pedig innen kezdőd igazán érdekessé válni!
Sokan nem akarják elfogadni a tényt, hogy az idő múlása az bizony nem szokott jót tenni semminek, még úgy sem hogy az adott eszközt nem használták az eltelt idő alatt. Itt szeretném megjegyezni, hogy a folyamatosan használatban tartott és ápolt (karbantartott) gépek ezerszer jobb állapotúak, mint a nélkülözött társaik. Az alapjában véve korrekt műszaki állapotban magára hagyott bringák évekkel későbbi feltámasztása alapjába véve nem olyan megterhelő, sem anyagilag sem feladattanilag. Ilyen esetekben az elöregedett gumi alkatrészek cseréjével kell kezdeni a dolgot, ideértve a fékbetéteket (hagyományos fékrendszer esetén) is. A forgó alkatrészek nagy valószínűséggel már csak kiszáradt zsírdarabokat tartalmaznak, így azok tisztítását és újbóli ápolását kell elvégezni. A bowdenek igénylik még sok idő állás után a cserét, de az sem ördögtől való művelet, aztán nagyjából már kész is a bringa az újbóli használatra.
A nagy csavar akkor jön a történetben, amikor egy kerékpár úgy lett pihenőpályára állítva sok évvel ezelőtt, hogy annak állapota már akkor is sok kívánnivalót hagyott maga után. Na, az ilyen bringákat szokták ilyenkor nagy lelkesedéssel elvinni valamelyik kerékpár szervizbe, hogy pofozzák ki azt oly módon, hogy élvezetes órákat lehessen vele eltölteni a szabadban. A kerékpár szerelőkről egyet érdemes tudni, ők bizony nem varázslók, hanem ugyanolyan földi halandók, mint bárki más. Félreértés ne essék, mert minden kerékpárt fel lehet újítani, de pont erre szeretném felhívni a figyelmet most, mert attól hogy meg lehet csinálni még nem biztos, hogy meg is éri! Igen, itt jönnek képbe azok a fránya anyagiak.
A legnagyobb pofont akkor kapja a kedves tulajdonos, ha az ő kerékpárja a maga idejében egy csúcskategóriás darab volt. Sajnos, vagy nem sajnos, de ahogy a világban minden, úgy a kerékpárok is folyamatos fejlesztés alatt állnak gyártói oldalról. Az alkatrészeket viszont nem szeretik a végtelenségig gyártani, hiszen azokat is fejlesztik, így gyakran találja szembe magát azzal az ember, hogy az ő bringájához bizony már nincs megfelelő minőségű kompatibilis alkatrész, vagy ha van, akkor pokoli drága. Ilyen kerékpároknál, ha szükségeltetik egy teljes hajtásrész csere (koránál és állapotánál fogva) simán elszaladhat a számla összege olyan magasságban, ami egyenértékű a bringa aktuális piaci értékével. Ez nem más, mint gazdasági totálkár. Ilyen esetekben szoktam javasolni, hogy gondolja át a kedves ügyfél a dolgokat, mielőtt belevágnánk a nagy felújításba, mert ha tetszik valakinek, ha nem bizony egy 15 éves bicikli technikailag messze elmarad attól, amit a mai bringák tudnak. Ez akkor is érvényes, ha egy egykor csúcsmodellről van szó. Természetesen mindig azonos kategóriában és a korszaknak megfelelően azonos szinten álló típusokkal kell az összehasonlításokat végezni.
Most nem arról beszélek, hogy mindenkinek azonnal kell vennie egy új bringát, hiszen lehet az embernek most nincs erre szánható pénze, vagy nem tartja olyan fontosnak a dolgot, hogy egy ekkora beruházást eszközöljön. Én magam ilyenkor szoktam javasolni, hogy érdemesebb lehet venni egy szuper állapotban lévő 1-2 éves használt kerékpárt, amely korszerű és minden paraméterében aktuális, mint elkezdeni a régiség feltámasztását. Sokszor még a matek is hasonló (vagy nem áll messze egymástól) és ezt tapasztalatból mondom, mert nem kevés bringát számítunk be mi is itt az üzletben és bizony gyakoriak a makulátlan állapotú darabok az újáruk töredékéért. Néha én is meglepődöm, hogy ilyen, vagy olyan okból kifolyólag milyen árakon képesek megválni az emberek egy-egy szépségtől.
Érdemes tehát mérlegelni és egyeztetni egy kerékpár szervizzel mindenkinek aki hasonló cipőben jár és csak azután meghozni a döntést, mert nem kizárt, hogy közel azonos anyagi ráfordítással jobban járunk.
2024.04.10. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba
Kapcsolat
Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57.
Telefon: +36 30 233 4808
E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com