2021.09.01.
Ma már a nagy többség számára alapértelmezett tény, hogy egy kerékpáron a fékrendszer az valamilyen hidraulikus, vagy mechanikus tárcsafék. Szerencsére ez a mai napig nem teljesen fedi a valóságot, hiszen rengeteg kerékpár készül még mindig a jól bevált hagyományos fékkel. De miért is varázsol el minket annyira a csillogó féktárcsa látványa és miért tartjuk annyival többre a hosszú éveken át bizonyított és jól működő V fékeknél? Ezt a kérdést számtalanszor feltettem már azon vásárlóimnak, akik például egy jó trekking kerékpárra vágynak, de mégsem veszik meg a számukra legideálisabb modellt, mert annak kerekén nem díszeleg a tárcsafék. A válasz pedig mindig ugyanaz: „azért kell, hogy tárcsafékes legyen a bicikli, mert az úgy néz ki jól”.
Ennyi és erre hírtelen nehéz is mit mondani, mert nem kezdem el a vásárlónak minden esetben taglalni a két rendszer közötti különbségeket, egyrészt azért, mert látszik rajta a meggyőződés és attól nem lehet eltántorítani, másrészt meg, ha arra vágyik, akkor nincs mit tenni. Az ember már csak ilyen. Most viszont arra gondoltam, hogy itt senkitől sem zavartatva magam leírom azt, amit érdemes tudni a ma kapható kerékpárok fékeiről.
Kezdjük rögtön a sokak számára legvonzóbb megoldással, a hidraulikus tárcsafékkel. Ezek a rendszerek rengeteget fejlődtek az elmúlt évtizedben és szépen levetkőzték a kezdeti gyermekbetegségeiket, így mára azt kell mondanom róluk, hogy kiforrottak és megbízhatóak lettek, de...
A megbízható működéshez szükség van néhány dologra. Először is csak akkor várható el ezektől a rendszerektől a stabil működés (ahogy mástól is), ha azokat az előírtak szerint szervizeltetjük. Ez rögtön egy olyan pont, amit sokan elfelejtenek, szinte egy kezemen meg tudom számolni, hogy az elmúlt években eladott hidraulikus tárcsafékkel szerelt kerékpárból hány darabot hoztak vissza időben olajcserére. A kerékpárosok rendszerint akkor jelentkeznek szervizbe, amikor használhatatlanná válik a biciklijük féke. Ezzel több baj is van, egyrészt balesetveszélyes, mert egy elhanyagolt hidraulikus fék a legrosszabb pillanatban is bedobhatja a törölközőt, másrészt addigra komolyabb károk is keletkezhetnek a rendszerben és az garantáltan sokszorosa lesz egy szimpla karbantartás költségének. Ez egész odáig is elmehet, hogy többe kerül megjavítani az adott féket, mint vásárolni egy újat.
A hidraulikus tárcsafékek érzékenyek még valamire, mégpedig a használatra, vagyis a nem használatra. Azok a fékek melyek alig vannak használva, vagy túlságosan finoman, kíméletesen bánnak velük, előbb-utóbb beállnak és ugyancsak javításra fognak szorulni. Nem egy vásárlóm van, aki ilyen, vagy olyan okból mellőzi pl. az első fék használatát. A napokban az egyik trekking kerékpár éves kötelező szervizénél tapasztaltam, hogy az első (Shimano MT 200-as hidraulikus tárcsafék) rendszer nagyon lustán működik. A fékbetétek gyakorlatilag újak voltak, a dugattyú pedig alig akart mozogni a féknyeregben. A gazdával való beszélgetés rávilágított a problémára, Ő ugyanis fél használni az első féket, mondván tart attól, hogy orra bukik. Hm. Fontos megemlíteni, hogy ezt azért el lehet kerülni a két fék egyidejű használatával.
A hidraulikus tárcsaféket igenis használni kell, arra van kitalálva, ha nem használjuk, akkor előbb-utóbb elromlik. Ezekkel jó tisztában lenni, mielőtt elhatározza magát valaki egy tárcsafékes bicikli mellett, de beszéljünk még valamiről, ami ide kívánkozik, és amiről sokan nem szívesen tesznek említést. Kategóriától függetlenül manapság a kerékpár gyártók nagyjából 400-450 ezer forintos ársávig (sajnos olykor még a fölött is) belépő szintű hidraulikus tárcsaféket szerelnek a kerékpárjaikra. Mit jelent ez? Azt, hogy lehet az Shimano, Tektro, vagy bármi más nem szabad tőle csodát várni. A fékerő bizony szemernyit nem lesz nagyobb annál, mint amit egy jó V fék tud, sőt! Ezet az elmúlt időben tesztelt valamennyi kerékpár féke megerősítette. Persze a fékkar működtetése kifinomultabb, de ennyi. A gyártók is tisztában vannak ezzel, de ugye az eladhatóság és a profit az igen nagy súllyal esik latba, márpedig egy igazán jó tárcsafék az drága. Nagyon drága. Egy hobbi/sport szintű mtb, cross, vagy pláne egy trekking kerékpárra nem éri meg felszerelni, mert a bringa végső árát úgy megdobná, hogy senki nem akarná azt megvásárolni.
Az ár pedig nem csak a hazai piacon meghatározó. A nálunk sokkal jobb színvonalon élő országok kerékpár vásárlói is igen érzékenyek rá, ezért is történhetett meg, hogy a Trek 2022-ben visszahozza a mechanikus tárcsaféket az MTB kategória belépő típusánál a Marlin 4-nél, de említhetném itt a Trek Dual Sport 1-es cross kerékpárt is, amelynél évek óta alapértelmezett a mechanikus fékrendszer. Ezt egyébként én is pozitívumként éltem meg a típus tesztelése során, sőt aki az „igénytelen és gondozásmentes” alkatrészeket keresi a látvány lemondása nélkül, azoknak kifejezetten ezt tudom ajánlani. Az is igaz persze, hogy manapság egyre kevesebb kerékpár típus vásárolható meg az egyszerűbb kivitelű fékekkel, hiszen az eddigi legkitartóbb országúti géposztály is beadta mára már a derekát, hiszen majdnem kivétel nélkül tárcsafékkel gördülnek le a gyártósorról.
2021.09.01. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba
Kapcsolat
Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57.
Telefon: +36 30 233 4808
E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com