2023.10.27.
Napjaink közlekedésében rengeteg dühítő dolog akad, de én ezek közül most „csak” egyet szeretnék kiemelni, mégpedig az egyik legfontosabbat, ha lehet egyáltalán valamiféle sorrendet felállítani ebben a témakörben. Az emberek legnagyobb része nap, mint nap közlekedik valamilyen formában. Vannak, akik gyalogosan, mások kerékpárral, megint mások tömegközlekedéssel, vagy autóval. Bármivel is tesszük meg naponta a szükséges utat előbb-utóbb szembesülünk korunk technikai kütyüinek függőség okozta veszélyeivel. Nem nagy távolság számomra, amíg az otthonomtól eljutok a kerékpárüzletig, így ezt naponta, ahogy illik, bringával teszem meg. A menetidő sem sok, hiszen nagyjából 15 percről beszélünk a körülmények pedig több mint ideálisak, hiszen háztól-házig kerékpárút van kiépítve. Na, ezen a rövidke útszakaszon hetente átlag hárman akarnak nekem jönni biciklisek és nagyjából öten akarnak elém sétálni gyalogosok. Van ezekben az emberekben egy közös tényező, mégpedig az, hogy mind a telefonját nézi és nyomkodja. Ráadásként a nagyrészüknek még a füle is be van dugva, mert hát zene nélkül nem lehet közlekedni. Mielőtt bárki azonnal ítélkezne, hogy a fiatal generáció már ilyen és nincs mit tenni, azoknak szeretném elmondani, hogy az említett bringások korcsoportja igen széles skálán mozog a tinitől egészen a középkorúakig.
Ne értse senki félre a dolgot, nem vagyok maradi ezen a téren, hiszen nem egy kiegészítőt árulunk üzletünkben pontosan azzal a céllal, hogy a bringázás közben se kelljen nélkülözni senkinek a telefonját. Számtalan applikáció van, amely segíti a bringázást, adatokkal szolgál, navigál, stb. Segítségével valójában még a kerékpáros computerek is nélkülözhetőek. Az ilyen célú felhasználók viszont többnyire sportcéllal használják a bringát és így a készülék fixen felhelyezve pihen a kormányon egy megfelelő telefontartóban. Nem tartják a kezükben és nem állnak neki üzenetet írni menet közben, vagy zenét keresni, netán böngészni. Ezzel a felhasználási móddal tehát úgy érzem, minden rendben van, hiszen miért ne használnánk ki a mai technika előnyeit, ha már egyszer megadatott. Nem kell tehát száműzni a telefonhasználatot a kerékpározások során, sőt van olyan terület ahol már ezt, ha akarnánk, sem tehetnénk meg, hiszen az elektromos rásegítésű kerékpárok új generációja (Smart System) már gyakorlatilag használhatatlan egy okostelefon és a hozzá tartozó alkalmazás nélkül.
A probléma tehát nem a telefonokban keresendő, hanem abban a kultúrában (pontosabban a kultúra hiányában), ahogy ezt sok ember használja, tudomást sem véve a körülötte zajló eseményekről. Úgy gondolom itt lenne az ideje, hogy ezen a közlekedési morálon változtassunk, mert véleményem szerint csak a szerencsének köszönhető, hogy nem történik naponta tucatnyi komolyabb baleset ebből adódóan, hiszen ha én ezen a rövid szakaszon ennyiszer találom magam szemben a figyelmetlenséggel, akkor ez a szám mekkora lehet egy város szintjén?
Erről a témáról nekem ennyi volt a véleményem, de bevallom kíváncsi voltam arra, hogy a mostanság felkapott mesterséges intelligencia mit mond erről, ha megkérdezem. Kíváncsi vagy Te is? Akkor olvass tovább, mert igazán korrekt és kimerítő válasszal szolgált, amihez nincs is már mit hozzátenni, csak normálisan végig kellene gondolni! Tehát ezeket mondta a nagy AI:
A fejhallgató és telefon kerékpározás közbeni használatának számos negatív hatása lehet, elsősorban a biztonsággal és a figyelemeltereléssel kapcsolatban. Íme, néhány az eszközök kerékpározás közbeni használatával kapcsolatos legfontosabb szempontok:
Csökkentett helyzettudatosság: Fejhallgató vagy telefon használatakor a kerékpárosok kevésbé ismerik fel környezetüket. Előfordulhat, hogy nem hallják a közeledő járműveket, kürtöket vagy szirénákat, ami balesetekhez vezethet.
Megnövekedett az ütközésveszély: A zavart kerékpárosok nagyobb valószínűséggel ütköznek autókkal, gyalogosokkal, más kerékpárosokkal vagy álló tárgyakkal, például útjelző táblákkal vagy parkoló autókkal. A telefon vagy fejhallgató használata elterelheti a figyelmet az útról és a forgalmi viszonyokról.
Károsodott döntéshozatal: Ha kerékpározás közben telefonál vagy zenél, lelassul a reakcióidő, és ronthatja a kerékpáros azon képességét, hogy gyorsan hozzon döntéseket a változó forgalmi helyzetekre reagálva.
A fontos hangok hallásának képtelensége: A hallás kulcsfontosságú érzékszerv a kerékpárosok számára, lehetővé téve számukra a közlekedési és biztonsági jelzések észlelését. A fejhallgató használata megakadályozhatja, hogy a kerékpárosok olyan alapvető hangokat halljanak, mint az autók kürtjei, vészhelyzeti szirénák vagy a többi közlekedő szóbeli figyelmeztetései.
Csökkent kommunikáció: A fejhallgató vagy telefon használata akadályozhatja a kerékpárosok kommunikációját a többi bringással vagy gyalogossal. A verbális kommunikáció és a hangjelzések elengedhetetlenek az út biztonságos megosztásához.
Csökkentett perifériás látás: Amikor a telefon képernyőjét nézik, vagy egy zenei lejátszási listára koncentrálnak, előfordulhat, hogy a kerékpárosok nem vizsgálják a perifériás látásukat olyan hatékonyan, és esetleg elveszítik a fontos vizuális jeleket.
Fokozott kockázat a forgalomban: Súlyos forgalomban vagy bonyolult úthelyzetekben a fejhallgató vagy telefon használata különösen kockázatos lehet, mivel rossz döntéshozatalhoz és a járművek haladásában való navigálási nehézségekhez vezethet.
Jogi és biztonsági szabálysértések: Sok helyen tilos a fejhallgató használata vagy a telefon kézben tartása kerékpározás közben, mivel ez közlekedési szabálysértésnek minősül. Ezen törvények megsértése pénzbírságot és szankciót vonhat maga után.
A mobiltelefon használata kerékpározás közben törvényileg is tilos Magyarországon. A KRESZ 181. § (1) bekezdése szerint a kerékpáros a közlekedésben köteles a járműforgalom biztonságát figyelembe venni, és a lehető legnagyobb óvatossággal közlekedni. A KRESZ 181. § (2) bekezdése szerint a kerékpáros a közlekedésben tilos kézzel fogva telefonálni, vagy egyéb módon a közlekedés biztonságát veszélyeztető tevékenységet folytatni.
Függőség és figyelemelvonás: A túlzott telefonhasználat kerékpározás közben hozzájárulhat a függőség kialakulásához és a figyelemeltereléshez, ami még fizikai tevékenység közben is megnehezíti a digitális eszközökről való leválasztást.
A biztonság érdekében kerékpározás közben tanácsos mellőzni a fejhallgató és a telefon használatát. Ha telefonját navigációhoz vagy segélyhívásokhoz kell használnia, fontolja meg egy kormányra szerelhető telefontartó vásárlását, és használjon Bluetooth fejhallgatót vagy kihangosítót. Mindig tartsa előnyben a biztonságot, és legyen figyelmes a környezetére kerékpározás közben, hogy csökkentse a zavaró tényezők kockázatát.
2023.10.27. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba
Kapcsolat
Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57.
Telefon: +36 30 233 4808
E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com