2025.05.08.
A tárcsaféket lehet szeretni, vagy nem szeretni, de bárhogy is érez az ember irányukba, ma már szinte megkerülhetetlen ez az alkatrész egy bringán. Korunk új kerékpárjain, mondhatni alapértelmezett, hogy ilyen szerkezet végezze a lassítás és megállás folyamatát. Természetesen a jól bevált „hagyományos” felni fékek, vagy ha úgy jobban tetszik a „V” fékek a mai napig szolgálatban állnak és valószínűleg a nyugdíjazásukig még jó néhány év eltelik majd. Ezek a fékrendszerek most is megtalálhatóak egyes kategóriákban, így a trekking, gyermek, de a cross kerékpárok esetében is találkozhatunk ilyen fékkel szerelt bringákkal. Azonban már esetükben is többnyire csak a belépő modellek vannak ezzel a technikával szerelve. Aki egy kicsit is „komolyabb” kerékpárra vágyik annak, már ha tetszik, ha nem tárcsafék lesz a bringáján, annak minden előnyével és hátrányával. Most azonban, ahogy ez a címből is kiderült, nem ezek részletezésével szeretnék foglalkozni, hiszen azt már amúgy is megtettem sokkal korábban az oldalunkon, akit az érdekel, olvassa el nyugodtan.
Sok bringás szembesül azzal a bosszantó jelenséggel, hogy a fék nyikorog, visít vagy más rendellenes hangot hallat használat során. De mi ennek az oka, és hogyan lehet orvosolni? Összegyűjtöttük a leggyakoribb problémákat, megoldásokat és megelőzési tippeket!
A tárcsafék zajos működésének leggyakoribb okai a következők:
1. Szennyeződés
Olaj, zsír, víz, sár vagy por kerül a féktárcsára vagy a fékbetétre. Ezek mindegyike csökkenti a súrlódást és zajos fékezést eredményez. A víz, por, sár esetén nincs más dolgunk, mint egy alapos tisztítás. Ezt megtehetjük a szennyeződés fajtájától függően egyszerű módon, hiszen egy alapos takarítás egy törlőkendő segítségével már meg is szünteti a problémát. A zsír, vagy olaj szennyeződés esetében már más a helyzet. Ilyenkor kizárólag tárcsafék-tisztítóval, vagy izopropil-alkohollal kell a tisztítást végezni. Fontos megjegyezni, hogy a szennyeződés mértékétől függően ez sem vezet mindig eredményre. Az olaj és a zsírszármazékok gyakran károsítják meg a fékbetétet oly módon, hogy az bejut a kis pórusokba, ahonnan már nem lehet kitakarítani. Ilyenkor csak a csere vezet eredményre, de a tárcsa alapos tisztításáról ebben az esetben sem szabad megfeledkezni.
2. Bejáratás (bedding-in) hiánya
Új fékbetét és tárcsa esetén a bejáratás elengedhetetlen. E nélkül nem jön létre a megfelelő tapadási felület, ami zajt okoz. Jómagam a tesztjeim során azt tapasztaltam, hogy leggyakrabban az új Shimano fékrendszerek produkálják ezt a jelenséget, de természetese más gyártók termékeinél is felüti magát néha ez a jelenség. Megoldáshoz az vezet, ha 20-30 közepes-erős fékezést végzünk rövidebb szakaszokon, anélkül, hogy teljesen megállnánk. Azok, akik hegy környékén laknak könnyebb a dolguk, ugyanis egy magas hegyoldalról való lezúzás a fék használatával azonnal rendbe teszi a betéteket.
3. Kopott fékbetét vagy féktárcsa
Az elhasználódott, üvegesedett fékbetétek és tárcsák is gyakran nyikorognak, ráadásul ilyenkor már a fékhatás is elmarad a megfelelőtől. Tehát, ha a szennyeződést kizártuk a játékból, akkor mindenképp ellenőrizzük a fékbetét vastagságát (1 mm alatt cserélni kell). Sérült, barázdált vagy elszíneződött féktárcsát szintén érdemes lecserélni.
4. Nem megfelelő szerelés vagy elhajlott tárcsa
Ha a féknyereg nem párhuzamos a tárcsával, vagy a tárcsa elgörbült, a fékbetétek nem egyenletesen érnek hozzá, ami zajt és rossz fékhatást okoz. Megoldást jelenthet a féknyereg központos beállítása. Enyhén meghajlott tárcsát célszerszámmal (disc rotor truing tool) igazítsunk ki.
5. Túlmelegedés
Hosszú lejtőkön, nagy terhelésnél a fék túlmelegedhet, torzulhat a tárcsa, ami zajjal jár. Azok a bringások, akik gyakran használják intenzíven a féket, netán imádnak hegyekben extrémen kerékpározni, mindenképpen ajánlott növelni a féktárcsa méretét (180 mm vagy 203 mm). Emellett a hűtőbordás fékbetét vagy hűtőlamellás féktárcsa alkalmazása is ajánlott.
Pusztán azért, hogy ne legyen ennyire egyszerű a dolog beszélnünk kell még valamiről. Előfordulhat az a helyzet, hogy az eddig leírtak egyike sem felel meg a mi esetünknek, de a fékünk ennek ellenére visít, mint egy vesztét érző malac. Ez azt jelenti, hogy nem megfelelő a tárcsafékünkben a betét. Ezek a betétek, ugyanis többféle kivitelben készülnek. A gyártók a kerékpározási szokásokhoz és a kerékpár kategóriákhoz igazodva három egymástól jól megkülönböztetett kivitelt kínálnak.
Ezekről lehetne még hosszasan beszélni, de az már túl tömény lenne a lényeg, hogy ezek a betétek sem pakolhatóak ész nélkül bármilyen tárcsához, ugyanis mindegyik fékbetétnek van megfelelő tárcsája és itt magára az anyagra kell gondolni. Ehhez mindenképp kérd szakember segítségét!
Tévhit tehát az a megállapítás, miszerint „A tárcsaféknél a nyikorgás normális.” A megfelelően beállított, tiszta tárcsafék csendesen kell, hogy működjön. A zaj mindig hibára vagy karbantartási hiányosságra utal. A tárcsafék egy kifinomult, hatékony fékrendszer, amely azonban odafigyelést igényel. A rendszeres karbantartás, tisztítás, helyes használat és a megfelelő alkatrészek kiválasztása garantálja a halk, megbízható és hosszú élettartamú fékezést.
Összegezve tehát a dolgokat, hogy hogyan előzhetjük meg a tárcsafék problémáit.
✅ Rendszeresen tisztítsuk a fékrendszert, még akkor is, ha nem hallunk zajt.
✅ Új fékbetét vagy tárcsa esetén mindig végezzünk bejáratást.
✅ Minőségi fékalkatrészeket válasszunk megbízható gyártótól.
✅ Figyeljünk a szakszerű beállításra, vagy kérjük szakember segítségét.
✅ Láncolajozáskor ügyeljünk, hogy ne kerüljön olaj a fékre.
2025.05.08. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba
Kapcsolat
Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57.
Telefon: +36 30 233 4808
E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com