Tesztek     Blog     Kapcsolat     Vásárlás     Szerviz     

Mitől minőségi egy kerékpár?

2022.02.02.

Kerékpárok minősége

A napokban egy srác megörvendeztetett bennünket egy hozzászólással a Youtube csatornánkon. A 2022-es Trek Marlin 4-es bemutató videó alatt megjegyezte, hogy „milyen undorítóak a hegesztési varratok”. Mielőtt bárki azt gondolná, hogy ez a bejegyzés a Trek Marlin védelméről fog szólni, had nyugtassak meg mindenkit, hogy nem. Sokkal inkább az emberi baromságról, és most nem erről a konkrét hozzászólóról, hanem ami az effajta szemlélet mögött áll, de hogy a kép teljes legyen fontos leírni, hogy az emberünk megjegyezte azt is, hogy mennyivel jobb vételeket lehet ugyanezen a pénzen nyélbe ütni. Valójában ez a mondat késztetett arra, hogy beszéljek a következő dolgokról, olyan színfalak mögötti konkrétumokról, amelyekkel a végfelhasználó (vásárló), vagy a kerékpárokat szemlélő nem nagyon tudhat. Ezek a dolgok pedig mind hozzájárulnak a legfontosabbhoz, ami egy terméket jellemezhet, ami nem más, mint a MINŐSÉG! Ehhez pedig semmi köze nincsen annak, hogy milyen műszaki tartalmú fékkel, váltóval, vagy éppen hajtóművel látnak el egy kerékpárt. Ezek az alkatrészek persze kellenek ahhoz, hogy kifinomultan működjön minden és szükség is van rájuk a magas minőségérzet kialakításában, de a történet nem itt kezdődik.

Ahhoz, hogy egy kerékpárra rámondhassuk a minőségi jelzőt nagyon sok részletnek kell hibátlanul összeállnia. Ezek azok a részletek, amelyeket csak azok az emberek látnak, akik a gyári dobozból bontják ki a kerékpárt, majd szépen alkatrészenként saját kezükkel összeállítják és üzembe helyezik. Ez a munkafolyamat árul el a legtöbbet egy bringa minőségéről.

A kerékpár legfontosabb darabja a váz, ez az alkatrész, amelynek a színe, mérete, esetleg a hegesztései érdeklik a vásárlót és semmi több. Az emberek nagy része sokkal nagyobb hangsúlyt helyez a váltókra, fékekre, gumikra, vagyis minden másra, pedig az csak a sallang, ezt mindjárt kifejtem bővebben is.

Abban az esetben, ha egy vázat nem gyártanak le megfelelően nagy pontossággal, akkor bizony a használata során előfurdalhat az, hogy nem fog szépen egy nyomvonalon futni a két kerék. Ilyen hibákkal rendszerint találkozom és nem csak áruházi bringák esetében, hanem hazánkban nagynak tartott (bár világviszonylatban maximum középszerű) gyártók kerékpárjainál is felbukkan a hiba. Szándékosan nem írok márkanevet, mert nem a márkaszapulás a célom.

Kerékpár minőségA homlokcső hanyag, vagy elnagyolt gyártása során a kormánycsapágy nem illeszkedik szépen a vázba, így aztán nem is működik szépen, a tartósságról pedig gyakorlatilag innentől kezdve már nem is lehet beszélni, mert a csapágy kinyírja saját magát. Az már csak hab a tortán, hogy a szerelés során vagy nem várják meg a teljes száradást a festést követően, vagy eleve szarul van festve a váz (nem tudom), de a homlokcső és a csapágynak a csészéje, illetve a porvédő találkozásánál rengeteg gyártónál esztétikai hiba látható a festésben, mint amikor lepereg a szín az anyagról egy vékony csíkban. Azért 2022-ben ezen már illene túl lenni és hangsúlyozom, hogy ezek elismert márkanévvel rendelkező kerékpárok a piacon!

A napokban meg belefutottam egy már rég látott szerencsétlenségbe. A vadiúj bringát összerakva a hidraulika csövet nem lehetett a vázon elhelyezett rögzítő szembe (ez a váz része) bepattintani, annak mérete ugyanis kb. fele volt a szükségesnek és ez egy 230 ezer forintos kerékpár, persze emberünk biztos elégedett lenne vele, mivel a látható hegesztések esztétikusak voltak rajta…

Szintén a váz szerves részét képezik a hátsó fék rögzítésére szolgáló két menettel ellátott furat, ami ha nincs hajszálpontosan méretezve és gyártva, akkor gyakorlatilag a kerékpár teljes élettartalma alatt szenvedhetünk a fék precíz beállításával, ha egyáltalán ez lehetséges. Nem egyszer találkoztam és sajnos a mai napig találkozok olyan biciklivel, amelynél ez a pont hibázik. Van olyan, hogy a menetet egyszerűen ferdén fúrták bele és ennyi, állítsd be a féket megfelelően, ha tudod!

A végső minőséghez persze még számtalan dolognak kell teljesülnie és a vázhoz illesztett valamennyi alkatrésznek meg kell ütnie egy szintet. Egyébként vannak olyan gyártók –és talán ebből van a legtöbb-, amelyek képesek egész jó vázakat gyártani, de az összképet rendre elrontják azzal, hogy a többi alkatrészen sokat akarnak spórolni, ami által a végeredmény finoman szólva is kiábrándító. A teljesség igénye nélkül, csak néhány dolog, hogy mit is kell ez alatt érteni. A kormányszár silány csavarokkal érkezik, a nyeregcső feje elavult régi technikát használva tartja a nyeregpálcát, ezáltal a nyereg tökéletes beállíthatósága kérdőjeles, hogy a gagyi, de látványos nyergekről már ne is beszéljünk.

Az itt leírtakból talán kiderül, hogy mennyire összetett dolog egy kerékpár minősége, ami messze több annál, hogy tetszik-e a hegesztési varrat, vagy sem. Egyébként had jegyezzem meg, hogy semmivel nem durvább az alkalmazott hegesztés látványa a Trek Marlin sorozatánál, mint a konkurens gyártók nagy részénél. Ráadásul a Trek a mai napig vállalja a nevével ellátott vázak mindegyikére az élettartam garanciát úgy, hogy közben a fent leírt hibák egyikével sem kell szembesülnie sem annak, aki összerakja, sem annak, aki majd boldogan használja hosszú éveken át…

Azt is meg kell jegyezni, hogy ezzel sincs egyedül a piacon, hiszen nagyon sok jó kerékpárgyártó van jelenleg a nagyvilágban. A lényeg, ha szeretnél egy jó bringát, akkor vásárlás előtt ásd bele magad egy kicsit a témába, mert egy kevéske kutatómunkával sok későbbi kellemetlenségtől óvhatod meg magad. A specifikációval meg ráérsz majd akkor foglalkozni, ha már rátaláltál arra a márkára, amelyik olyan minőséget gyárt, ami megfelelő a Te számodra!

 

2022.02.02. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba

Kapcsolat

 

Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57. 

 

Telefon: +36 30 233 4808 

 

E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com

 

 

Instagram      TikTok      Google cégem

 
 
 
 
 

Közösségi oldalak