2024.02.01.
Mit ne mondjunk a Shimano jól felforgatta a kerékpárgyártók és persze a felhasználók életét az új hajtásrendszerének bevezetésével. No, persze az újítás az nem baj, sőt valljuk be őszintén már nagyon időszerű is volt. Nem véletlenül foglalkoztunk már itt oldalainkon mi is annyiszor a különböző hajtásrendszerek előnyeivel, vagy épp hátrányaival. Tényleg sok beszédtémára adtak okot a már kissé túlkoros és őszintén szólva- nem egy esetben túlhordott rendszerek. Na de miről is van szó konkrétan? Aki egy kicsit is követi a nagy kerékpárgyártók tevékenységét, vagy csak pusztán érdeklődik a kerékpárok meg persze azok technikája iránt az felfigyelhetett már az új váltótípusokra és az ezek okozta káoszra adott márkák szériáiban. Ezt a zavaros képet szeretném most tisztába tenni, hogy könnyebb legyen a jövőbe eligazodni a hajtásrendszerek között azok számára, akik épp kerékpárvásárlás előtt állnak. Üzletünk jelenlegi kínálatában a legnagyobb káosz a Trek MTB kerékpárok Marlin sorozatában érhető tetten, így azon keresztül futok neki a dolgok tisztázásnak. Valószínűleg sok más gyártó jár hasonló cipőben, de nálunk most ez a modellcsalád ordít leginkább magyarázatbeli segítségért.
A Trek Marlin széria típusai számozva vannak, minél nagyobb a modellszáma, annál jobb minőségű alkatrészekkel van felszerelve és persze annál drágább is. Jobb váltó, jobb teleszkóp stb. A vázuk természetesen egyforma adott családon belül. Pillanatnyilag viszont úgy fest a helyzet, hogy a legújabb (CUES rendszerű) Marlin 6 Gen 3-as kerékpárért többet kell fizetni, mint egy aktuális Marlin 7 Gen 3-ért, pedig ugyanaz a teleszkóp, ugyanazok a kerekek, váz és még a váltó is ugyanúgy 10 fokozatú. Az új (CUES rendszerű) Marlin 5 Gen 3-as pedig majdnem annyiba kerül, mint a (Deore rendszerű) Marlin 6 jelenlegi szériája. Na de mi indokolja ezeket az árakat és mi az a CUES rendszer és persze a legfontosabb, hogy minek van ennyi verzió a jelenlegi kínálatban?
A kialakult helyzet az átállási időszaknak tudható be, mivel a Shimano az évtizedek óta használt és folyamatosan frissített rendszereit cseréli le az új CUES hajtásra. Ez az átállás persze nem megy egyik pillanatról a másikra pláne úgy, hogy időközben több ezer váltót már leszállítottak a kerékpárgyártók üzemeibe, így egyértelmű, hogy azokat felszerelik a bringákra és kifuttatják őket. Ennek köszönhető, hogy jelenleg párhuzamosan érhető el a már ismert hajtásrendszerű típus és az új. Ez a helyzet az idő előrehaladtával változni fog és letisztul majd a paletta. Na, de akkor most beszéljünk a Shimano újdonságáról és helyezzük el őket a már megszokott ranglétrán.
A Japán gyártó, ahogy utaltam már rá feljebb is, nagyon régen felépítette a hobby kerékpározásra szánt, Tourney-Altus-Acera-Alivio-Deore szettek egyértelmű sorozatát. Itt jól elhatárolható teljesítményszintekkel találkoztunk. De az elmúlt 10 évben a felgyorsult fejlesztések miatt a piac teljesen összekeveredett, az alkatrészszett neve már konkrétan nem jelentett semmit. Hiszen még gyártják a régi felhozatalt is, de már az új is megtalálható a kínálatban. Az Altus szett például 6 sebességes kivitelben éppúgy jelen van a piacon, mint a sokkal újabb 9 sebességesben.
Ugye rengetegszer foglalkoztam már azzal itt a bejegyzéseimben is, hogy a vásárlók egy jó része a mai napig hirdeti, hogy „Deore alatt nincs élet!”. Talán ez igaz is volt valamikor, de az utóbbi időben a rekreációs szettek már bőven hozták, sőt meghaladták azt a teljesítményt, amire a „Deore” alatt gondolhattunk, gondoltunk. Nagyon régen volt az már, amikor egy Altus szett működött ugyan, de minden váltásnál éktelen recsegéssel adta tudtunkra, hogy sikerült átdobni a láncot a következő fogaskerékre!
Most az egész majd 40 éves koncepciót megszakítva, a Shimano Linkglide rendszere (amit CUES névre kereszteltek) hivatott kiváltani teljes egészében a Altus-Acera-Alivio háromságot, de még a 11 fokozatú Deore-t is. Sőt, az országúti szetteket Tiagra-ig bezárólag. Aztán jönnek majd olyan finomságok is, mint az elektromos Di2 váltás, amely már a középkategóriában is elérhető lesz (Ebike-on automata üzemmóddal). A legfontosabb újdonság a Linkglide technológia mellett pedig a megnövelt áttételtartományok: már a 9 sebességes CUES-nál elérhető a 11-46 fogas kiosztás – összehasonlításként a 11 sebességes Shimano rendszerek megjelenésük idejében még maximum 11-42-es kiosztással voltak kaphatóak. Ennek köszönhetően megnyílik rá a mód, hogy akár a teljesen belépő szintű montiknál is elbúcsúzzunk az első váltótól, ha szeretnénk! A kompatibilitásnak hála pedig egyszerűbb fejleszteni a bringán, hiszen a CN-LG500 láncot használja az összes Linkglide rendszer és mindegyik ugyanolyan lánctányérral működik. Ezek alapján a jövő Shimano palettája a következőképpen alakul:
6-7-8 fokozatra maradnak a Tourney és a TX, TY, TZ szettek.
9-10-11 fokozatra az új CUES rendszerek mountainbike, városi, trekking és országúti használatra. A Shimano jó érzékkel Lifestyle-nak hívja ezt a szegmenst.
CUES U4000 a „belépő szintű” 9-fokozatú sorozat széles választékkal, az élvezetes terepezéstől a hétköznapi városi és túra használatig.
CUES U 6000 széria hasonlóan az előbbihez a 10 sebességes sorozatok közt is ezt szánja etalonnak a Shimano a sportos mindennapi használathoz és terepezéshez, de ez lesz az etalon a 11 sebességes mountainbike sorozatok esetén is..
CUES U8000 az első 11 sebességes rendszer, amely a túrázástól a városi kerékpározásig mindent lefed. Elegáns kialakítású fék és váltókarjai, csiszolt fémes fényű díszítőelemei nem csak a minőségérzetet javítják, de feldobják a kerékpár megjelenését is.
11-12 fokozatra a legsportosabb modellek részére MTB fronton Deore, ZEE, SLX, XT, XTR és országúti fronton a 105, Ultegra és Dura Ace.
Az újdonsággal tehát egyértelműen a legnagyobb felvevő piachoz szól a Shimano, mert valljuk be a versenysport szerelmesei és annak hódolói világszinten sincsenek egy a japán gyár mércéjével nézve sokan. A belépő vonal az más tészta, viszont nagyon ár érzékeny, így számukra marad a kiforrott jó „öreg” technika.
És akkor beszéljünk arról, hogy miben lett más a CUES rendszer a korábbihoz képest, mert bizony itt nem csak egy hangzatos névről van szó! Minden CUES alkatrész kompatibilis lesz az összes CUES alkatrésszel, fokozatszámtól függetlenül. (Persze némi limitációval, hiszen egy 9 fokozatú váltókarral nem fogsz tudni végigváltani egy 11 fokozatú kazettát.) Így egy kopóalkatrész csere vagy egy hajtásrendszer fejlesztése pofonegyszerűvé válik. Nem kell mindent egyben megvenni, ha például fokozatszámot ugranál, akkor azt megteheted apránként is és folyamatosan építheted be a bringába.
A kompatibilitás kiterjed az Országúti és MTB közötti kompatibilitásra is. Az eddigi kevert szettek építéséhez kellett némi szakmai tapasztalat, hogy mi működik együtt a másikkal, mert ugye hivatalosan semmi-semmivel. Egy országúti bringa átépítésekor sem kell heteket várni a spéci alkatrészekre (amiket a nem túl nagy piac miatt kevés helyen tartanak), mert a kereskedőnek is egyszerűbb csupán egy féle váltókart készletezni, ami jó mindenhez.
A rugalmas fejleszthetőség és kompatibilitás csak az egyik dolog a CUES erényi közül, mert bizony a felhasználó számára vannak ennél sokkal fontosabbak, amiben igencsak magasra teszi a lécet a korábbi rendszerekhez képest. Ugye nem véletlenül beszélünk új rendszerről, hiszen itt nem csupán egy váltócsaládról van szó, hanem egy új technológiájú láncról és fogaskeréksorról is. A LINKGLIDE újratervezett fogai lényegesen vastagabb alappal és egyedi letöréssel rendelkeznek, amely drasztikusan javítja a kopásállóságot az olyan nagy nyomatékú alkalmazásnál, mint az Ebike, vagy a sportkerékpározás. A „régi” rendszerek strapabírásával sok gond volt az 1x10 és a nagyobb fokozatszámú MTB bringák esteében, amiről mi is számot adtunk már nem egyszer. A Shimano CUES hajtása a teszteken bizonyítottan 3x nagyobb élettartalomról tett tanúbizonyságot a korábbiakhoz képest.
A LINKGLIDE egyenletes váltást biztosít pedálozás közben a folyamatos és magabiztos kerékpározási élmény érdekében. Az optimalizált fokozat-kapu (ahol a lánc átcsúszik a fogaskerekek között) kialakítása simábbá teszi a váltást, lényegesen kisebb ütésekkel. A simább érzetet a lánc fogaskerekek közötti áramlásának javításával érték el. Ez a simább átadás csökkenti a váltási lökés okozta stresszt a zökkenőmentesebb és élvezetesebb kerékpározás érdekében. A LINKGLIDE optimalizált fokozat-kapu kialakítása simább átadást hoz létre a fogaskerekek között, hogy elkerülje az apró ugrásokat, amelyek befolyásolhatják a váltás és a pedálozás simaságát. Ez a javulás különösen szembetűnő a kisebb fogaskerekek felé váltáskor, ahol a pedál apró lökése jobban észrevehető a nagyobb erők miatt.
A termékcsalád bevezetésével megkapunk sok, most még csak a Deore XT szinten használt egyéb technológiát. Ezek részletezésébe most nem mennénk bele, a Linkglide-ot is csak azért kellett kiemelni, mert viszonylag új technológia és a mindennapi kerékpározás minőségére és a pénztárcára is jól érezhető hatása van. A technológiákkal kapcsolatban jól tudjuk, hogy akit érdekel a téma, valószínűleg már nyakig belemászott.
Akit pedig annyira nem, a tech bla-blán pont bealszik, hiszen neki csak 3 fontos dolog van, egyszerűbb, tartósabb, jobb, és a technológiát nem érteni, hanem használni szereti. Tehát tedd Te is ezt. A jövőben vásárolj CUES-al kerékpárt, vagy ha fejlesztésre adnád a fejed, akkor már csakis erre tedd.
Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba
Forrás: Shimano, Bikelife
Kapcsolat
Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57.
Telefon: +36 30 233 4808
E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com