A Superior fejlesztő és tervező csapata mindig is tudta, hogy mitől döglik a légy. A bringák megjelenése nemhogy követi az aktuális trendeket, de sokszor az-az érzésem támad, hogy egyenesen diktálják azt. Ez a kijelentés elsőre tűnhet erősnek, de aki egy kicsit is szemügyre veszi komolyabban a márka kerékpárjait az a magas kidolgozási minőség mellett egy olyan design-t láthat amelyik tökéletes egyensúlyban van. Igazán jó példa erre ez a kis XC 859. Nincs túltolva, mint sok feltörekvő márka bringájának a megjelenése és nem is szürkül a letisztultság minimál megjelenésű unalmába, ahogy manapság a prémium szegmens teszi azt. Ezt az arany középutat látom a Superior kerékpárok árazásánál is, mely a már említett prémium vonal alatt, de a küzdőtér tömege fölött helyezkedik el, ezzel is erősítve az irányt ahová a gyártó tartozik. Egyébként nem tudom számít-e, de fontosnak tartom megosztani, hogy ezeket a tényeket nem egyéni szemszög alapján írtam sorokba, hanem számos vásárló, vagy érdeklődő véleménye alapján és ennek a sok embernek a véleménye mind azt erősíti, hogy a Superior nagyon jól csinálja az amit csinál! Na de lássuk mit tud haladás közben?
A Superior mtb kerékpárok hobbi/sport kategóriáját erősíti az általam letesztelt XC859-es is, mely a kínálatban mindjárt a belépő szintet képviselő XC 819-es után a második a sorban, tehát az árából is jól láthatóan nem egy versenyzésre szánt technikával ellátott bringa. De legyünk őszinték, milyen kerékpárosból van több a világban? Hát nem a versenyzőkből, hanem sokkal inkább azokból akik szeretnek jókat bringázni erdőben, földúton, vagy akár aszfalton.
A 2021-es év sok újítást hozott a típus életében, hiszen a váz és az egész hajtás frissítésen esett át, immár minden bowden és a hidraulika cső is belül, rejtve lett elvezetve, ami nagyon sokat hozzáad az összképhez. A vázgeometriához és a csövek profiljához nem nagyon nyúltak hozzá, felül kecses, alul robusztus az alumínium váz, mely a hátsó kerék irányában meglehetősen vékony villában végződik. Azért megijedni nem kell, mert nem csak az a váz tud erős lenni ami karnyi vastagságú! A geometria nagyon kényelmesre sikerült a megtett kilométerek abszolút nem fárasztóak, mert a testtartás a Superior nyergében teljesen természetes. A nyeregmagasság beállítása után egyszerűen jó helyen van a kormány, mely a mai divatnak megfelelően meglehetősen széles ugyan, de masszív és nagyon jól irányítható általa a kerékpár. A hajtás a korábbi 2x8-as rendszerről 2x9-re frissült, így távolodva a valódi belépő szintet képviselő mtb kerékpároktól, melyek még mai napig 3x7-es rendszerrel kerülnek ki a gyárakból.
Menet közben, pedig talán éppen a hajtás módosításának köszönhetően érdekes módon végig az volt az érzésem, hogy egy sokkal drágább kerékpár nyergében ülök, gyakorlatilag a próba ideje alatt végig olyan érzésem volt, mint a korábban gyötört 2020-as Trek Marlin 7-es nyergében, ami szerintem komoly elismerés annak tudatában, hogy az mennyire nagyon jó bicikli.
A Superior XC 859 2021-es kivitele már a trendeknek megfelelően elöl 36/22-es fogkiosztású hajtóművel van szerelve ami a tavalyi 46/30 után óriási különbséget jelent és talán ezzel is jelezve, hogy a hobbi bringázás mellett a technika már támogatja az alkalmankénti komolyabb hegyi megpróbáltatásokat is. És valóban, a váz még erőltetett menetben sem nyekkent, vagy rezonált be, nagyon merev volt, melynek köszönhetően maradéktalanul ki lehetett élvezni a benne rejlő lehetőségeket.
A váltó cseréje sem hozott visszalépést, sőt! A korábban használt 8 sebességes Shimano Deore egy 9 sebességes Alivio-ra lett lecserélve, de mivel a váltókaron sem spórolt a Superior, így a szerkezet nagyon pontos és meglepően gyors is volt az erdei próba során. A kaptatókra való erőlködés közben természetesen ez sem bírja a váltást, de ezt ezen a szinten nem is várja el tőle senki, aki arra vágyik annak sokkal mélyebben kell a zsebébe nyúlnia.
Ezen az árszinten a kerékpár gyártók nagyjából kétfajta tárcsaféket szoktak ismerni a Tektro M275, vagy a Shimano MT200-as típust, melyek közül gondolom beszállítói szimpátia alapján egyik vagy másik kerül fel a biciklire. A Superior az XC sorozatánál a Shimano rendszerét választja, amivel a kezdeti időszak utn az égvilágon semmi gond nincs. Az elején, amíg be nem kopnak a betétek üvölt, mint a háborodás, de nem kell félni tőle, hamar levetkőzi ezt az ocsmány tulajdonságát a rendszer, mely utána már jól adagolható és normál körülmények között megfelelő fékerővel is bír. Az erősebb gyimakolást viszont már nem viseli jól, ilyenkor fáradni kezd és nyúlóssá válik, de ehhez tényleg egy nagyobb hegymenetre van szükség. Akinek kevés az a fékerő amivel ez a rendszer rendelkezik annak sem kell egyből nagy költségekbe vernie magát, hiszen a gyári 160mm-es féktárcsa 180-ra való cseréje csodákat tud művelni az MT 200-al.
A teleszkóp a már sok-sok bringában is bizonyított Sr Suntour XCM. Véleményem szerint egy kedvelhető darab, mert aránylag szépen mozog, jól állítható és még kikapcsolható is, ha az útviszony úgy kívánja, mindemellett a legfontosabb, hogy nagyon igénytelen! Szerviz igénye mondhatni semmi egy olaj, vagy levegő csillapítású teleszkóphoz képest, amiért egy kicsit nagyobb súllyal és kevésbé kifinomult működéssel adózunk. A Superior XC 859-ben is szépen teljesített és a teszt alatt egyszer sem éreztem kevésnek, teljes harmóniában van a többi alkatrésszel. A 2022-es kivitelen ezt az alkatrészt váltották fel az RST Blaze típusára. Az ok igen egyszerű, mégpedig az, hogy a Sr Suntour sem tudta a kívánt mennyiséget időben legyártani a rendelői számára, így a Superior a bizonytalan beérkezések helyett időben leszerződött az RST-vel, aki nem küzd gyártási nehézségekkel. Az új teló egyébként működésében és tartósságában egyenértékű a korábban használttal.
A korábban használt, mondhatni semmilyen külső gumikat a 2021-es szezonra nem csak tetszetős, hanem igazán jó nevű gumikra cserélte a Superior. A Schwalbe Smart Sam sárgás/krém színű oldalfallal és apró kockamintával egyből belopta magát a szívembe. A kinézete oltári sokat ad az összképhez, a ballonossága és a futáskultúrája pedig egy fényévvel előzi meg a régebben használt Innova köpenyekét. Jól tapad laza talajon és nem hangoskodik épített úton sem.
A nyeregről és a markolatról (jó fogású és rögzített) nem igazán tudok semmi extrát elmondani, hozzák az mtb kategóriában szokásosat.
Röviden összegezve a 2021-es Superior XC 859-el szerezett tapasztalataimat azt kell mondjam, hogy nagy bajban van a többi kerékpármárka, mert ezen az ár szinten valóban nagyon nehéz olyat mondani amelyik jobb lenne nála, sőt még olyat is amelyik hasonlót tudna…
Azoknak ajánlanám akik egy nagyon jól összerakott, minőségi kerékpárt szeretnének maguknak, alacsony fenntartási költségekkel, de azért szívesen kitűnnének a tömegből. Nekem nagy meglepetést a konkurens márkáknak meg ezen az áron nagy fejtörést fog okozni, abban biztos vagyok!
Végül, szeretném megköszönni a Cseh partneremnek, hogy még a magyarországi beérkezés előtt lehetőséget biztosított arra, hogy közelebbi ismeretséget köthessek ezzel a Superior XC 859-el!
2021 január 04. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba
Kapcsolat
Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57.
Telefon: +36 30 233 4808
E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com