Tesztek     Blog     Kapcsolat     Vásárlás     Szerviz

"Szép" Kilátások!

2020.12.17.

Mi várható 2021-benSzerintem már lassan mindenkinek a könyökén jön ki ez az átkozott COVID. Mindenhonnan csak erről hallani, gyakorlatilag 2020 tavasza óta szívatja a magyar népet ez a vírus, sőt az egész emberiséget. Nálunk a kerékpáros szakmában is okozott kisebb-nagyobb meglepetéseket, fennakadásokat, de ez idáig súlyos károkat nemhogy nem szenvedtünk általa (bár sokszor meglehetősen nehéz volt áruhoz jutni), hanem üzletileg még jól is sült el a dolog, hiszen sok olyan ember választotta a kerékpározást, mint mozgásformát a korlátozó intézkedéseknek köszönhetően, aki azelőtt nemigen gondolkodott ilyenben. Bevallom én úgy gondoltam, hogy 2020 második felében rendeződnek majd a gyártói oldalon keletkezett gondok és helyre áll a „normális” menet, ezt a hülye vírust meg magunk mögött hagyjuk, de most már látom, hogy nagyon naiv voltam. A történet amiből nem nehéz kitalálni, hogy nagyon nagy gondok vannak az iparágban az a következő:

A kerékpár gyártók minden ősszel lehetőséget biztosítanak arra, hogy előre leadjuk a következő évre gondolt rendelésünket, melynek köszönhetően időben nyugtázhatjuk azt, hogy a szezonra lesz áru amit eladhatunk. Nos jelenleg ott tartunk, hogy az elmúlt évek gördülékenysége és előreláthatósága már a COVID martalékává vált.

A Kelly’s befogadta az előrendeléseket, de nemrégiben jelezte, hogy sajnos több típust nemhogy a szezon elejére, de még 2021 végére sem tud biztosan legyártani, így konkrétan a kínálatból is nyugodt szívvel törölhetjük azokat. Számunkra ez azért még nem volt olyan nagy érvágás, hiszen a Kelly's kerékpárokat csak hézagpótlás céljából tartjuk.

A német Winora esete már akkor gyanús volt amikor az előrendeléseket a szokásos augusztus vége helyett, csak októberben kérte és azt is úgy, hogy semmilyen konkrétummal nem szolgált. Úgy gondolták, hogy vaktában rendeljünk elő egy egész évre való bringát, de nem tudják megmondani, hogy melyik típus mikorra és milyen méretben, sőt milyen színben készül el! Mondanom sem kell, hogy ilyen orosz rulettben nem vettünk részt, aztán azóta kiderült az is, hogy szart sem ért volna az egész előrendelés akkor sem ha 1000 kerékpárt kérünk le, mivel azóta közölték, hogy a 2021-es szezon közepéig (június-július), gyakorlatilag nem tudnak hagyományos kerékpárt szállítani senkinek, mert alapvető alkatrészek nem érkeznek meg a beszállítóktól, ami meg rendelkezésre áll azt a saját hazai piacon tartják. Az elektromos rásegítésű kerékpárok frontján némiképp pozitívabb a helyzet, hiszen mind a Winora, mind a csoporthoz tartozó Haibike típusai várhatóan elkészülnek május végéig. Nem hivatalos forrás alapján azonban több típus itt is csak 2021 júniusa körül készül el, addig nem lesz rendelhető.

A Superior és a Rock Machine egyelőre 2021 január és március között leszállítja a megrendelt kerékpárokat, de további raktárkészletet egyelőre nem tud biztosítani, bár ezeknek a márkáknak van egy erős hazai forgalmazója aki megnyugtatott minket arról, hogy a legkelendőbb típusokból bőségesen berendeltek, így elvileg az ő raktárukból lehet majd az utánpótlásról gondoskodni.

A Trek az előzőekhez hasonlóan az év első negyedévére biztosított bennünket valamennyi modellje elérhetőségéről, viszont ahogy haladunk előre az időben, úgy kezd elhomályosodni ez az optimizmus. Több általunk is kedvelt és fontos kerékpár típus beérkezési határidejét helyezték át későbbre az előzőleg megadottnál és itt a hangsúly azon van, hogy későbbre, mert kaptunk olyan visszajelzést amiben egy-egy bringa 2021 augusztusára lett visszaigazolva. Persze azt is meg kell említeni, hogy nem kevés modell már megérkezett az új szezon kínálatából, ezekről már be is számoltunk a főoldalunkon, így ha ezt is figyelembe vesszük akkor ők talán még mindig nem állnak olyan rosszul az árukészlet és a jövő év terén.

A magyar gyártók, mint a Csepel és a Neuzer a Női és Gyermek vonalon fontosak, de sajnos tőlük sem érkeznek bíztató előrejelzések a hazai szerelés akadozik, nagyon sok alkatrészt nem tudnak beszerezni, így állnak a gyártósorok.

Az általunk forgalmazott valamennyi márka közül a német Hercules az egyetlen amely kilóg a sorból, ugyanis a tökéletesen időzített előrendeléseket befogadva a gyár októberben le is szállította a kért mennyiséget hiánytalanul és késés nélkü. A második ütemre tervezett decemberi szállítás is késés és hiány nélkül megérkezett, sőt még arra is kaptunk lehetőséget, hogy januárban utánrendeljük azokat a modelleket amelyektől nagyobb eladási számokat remélhetünk. Az is igaz, hogy arról is hírt adtak, hogy a hagyományos kerékpárok ezzel a 2021-es évre el is fogytak, így a januári mennyiség után már nem tudunk több darabhoz hozzájutni...

Tehát ahogy az lenni szokott mindig vannak kivételek, viszont nagyon úgy tűnik, hogy a Hercules szinte egyedül van ezzel, mert az általunk forgalmazott kerékpármárkákon kívül még nagyon sok másikra van rálátásunk és had mondjam el, hogy senki nincs jobb helyzetben.

Az ok pedig meglehetősen egyszerű. A COVID miatt tavasszal nagyon sok gyár (kerékpár, alkatrész stb.) leállni kényszerült, majd mikor újra termelhettek szembe találták magukat egy Európa szerte megnövekedett kereslettel, hiszen a jó időnek köszönhetően gőzerővel indult a szokásos kerékpáros szezon. Ez persze még nem kellene, hogy kihasson a 2021-es évre, hiszen addigra bőven utolérhetnék magukat a gyártók, de nem fogják. Az európai országok kerékpár forgalmazói a 2020-as csúcsszezon kapcsán vérszemet kaptak és megsokszorozták az előre leadott rendelésüket a gyártók irányába, mely azt eredményezte, hogy a kapacitások teljes kihasználása mellett sem jut mindenhová kerékpár és mivel Magyarország egy kis piac így a kiszolgálás sorában sajnos eléggé hátul áll.

Az már az én egyéni véleményem, hogy egy olyan kivételes és elfuserált évre, mint a 2020-as volt alapozni egy következő szezont jó nagy marhaság. A jelen helyzetben annyira kiszámíthatatlan minden, hogy szerintem ember nincs a talpán aki megmondja mi lesz ebből. Simán lehet az is, hogy a menő nyugati kerékpár forgalmazókra rárohad az a sok bicikli amit berendeltek, ha egyáltalán ők megkapják azokat…

2020.12.17. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba

Kapcsolat

Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57.