Persze alapból szemétség egy Émondával összehasonlítani ezt a kerékpárt, hiszen sem árban, sem műszaki felszereltségben nem állnak egy szinten, de miért is állnának, hiszen az országúti kínálatot illik egy gyártónak a piacon lévő aktuális "alap" váltószettel kezdeni, majd onnan építkezni fölfelé és az Émonda család kezdő modellje is Shimano Tiagra szettel van szerelve az meg ugye már a harmadik lépcsofok a japánok országúti bringákra szánt váltókínálatában. Tehát a Trek Domane Al2-es típusnak olyan ellenfelekkel kell megküzdenie, mint a Specialized Allez, Cannondale CAAD Optimo Claris, netán a Kelly's ARC 10. Így viszont már egészen más szemszögből lehet hozzá közeledni és ezt meg is tettem! Elvonatkoztattam a korábbi Émonda-s élményeimtől és úgy pattantam a nyeregébe.
Ha már a nyeregnél tartunk, akkor talán kezdeném is azzal a tapasztaltakat, hogy a Domane Al 2-es bringán található Bontrager Arvada Comp egy ilyen bringán tökéletesen megállja a helyét, de... Az amerikaiak ezt a nyerget használják a 2019-es mtb kerékpárjaik egy részénél is, így ezzel a típussal már korábban volt szerencsém közelebbről megismerkedni a Trek Marlin 5-ös által. Különbség azért van és nem a nyereg miatt, hanem az üléspozíció miatt, ami az országúti kerékpárok esetében teljesen más, mint egy 29-es mtb bringán. Talán ebből adódott az a de. Itt bizony én nem voltam vele annyira kibékülve, számomra a házon belül más modelleknél alkalmazott Bontrager Montrose nagyságrendekkel jobb menetkomfortot biztosít.
Az üléspozíció, amit a Trek vázgeometriája biztosít, továbbra is olyan szinten van amit nagyon sok konkurens a mai napig nem tud. A váz kellően merev és ezen a műszaki szinten a súlya is tökéletesen rendben van a maga 9,7kg-val (56cm vázméret). Természetesen már ezen a szinten is karbonból készült első villát alkalmaz a gyártó, melynek nagy szerepe van a menetkomfort növelésében is. A komforthoz még egy dolog járul hozzá erősen ez pedig az érzésre kiváló minőségű és fogású bandázs a kormányon, melyen érezhetően nem spórolt a Trek. Belendülve sikerült vallatni a Shimano Claris szettet, amivel a Domane Al 2-es fel lett vértezve. Dicséretes, hogy sok más gyártóhoz viszonyítva nem spóroltak el fontos alkatrészeket a hajtásban, így az első és hátsó váltók mellett a hajtómű és természetesen a fékváltókarok is ebből a családból származnak.
A Claris váltók kissé nyersen, de pontosan és elég gyorsan teszik a láncot egyik fokozatról a másikra. A compact hajtómű szokásos 50/34-es fogkiosztása nekem sosem tűnt kevésnek és a hátul használt 8-as sor is elégnek bizonyult itt a sík vidéken, de abban biztos vagyok, ha valaki változatosabb domborzati viszonyok között szeretne egy jót országútizni annak lesznek gondjai a hátsó fogaskoszorú kiosztásával. Egy 10-es Tiagra szett jóval több lehetőséget nyújt olyan területen bringázva.
No, de a Trek Domane AL 2-es se makulátlan gép, legalábbis a felszereltség tisztaságát nézve, hiszen a fékek már nem a Shimano Claris logóval ellátott típusok, hanem egy sima alu Dual Pivot fékek. A fékerővel és az adagolhatósággal nem volt gond, inkább pszichésen zavart, hogy nem egységes a gép, de aki nem érzékeny erre annak nem lesz vele baja, mert ahogy mondtam szépen működnek. A Bontrager felnik nagyon szép és merev aero küllökkel vannak befűzve, bár a használt kerékagyak nincsenek túlbonyolítva egészen szépen és rezzenéstelenül gurultak.
Szerintem jó dolog, hogy a gyártók szépen lassan áttértek a 700x25-ös gumiméretre a korábban alkalmazott 23-as helyett. A komfort érezhetően javult anélkül, hogy a sebesség számottevően csökkent volna. A Bontrager R1 abroncsok jó tapadást biztosítottak a helyenként vizes aszfalton is, bár erről sokkal többet nem tudok mondani, mert ahhoz nem volt elég tartós és hosszú a teszt.
Végezetül jöjjön az ár/érték arány ami számomra nagy meglepetést okozott. A bringa listaára 229 900.-Ft. amit a konkurensekkel összehasonlítva rádöbbentett arra, hogy piszkosul jónak mondható, hiszen elég csak a Kelly's ARC 10-es típusát nézni, ami műszaki paramétereiben megegyezik a Trek Domane AL 2-vel és láthatjuk, hogy annak ellenére olcsóbb 30 ezer forinttal annál, hogy az országúti kategóriában jóval nagyobb nevet szerzett magának az említett márkánál és a garanciális háttere is jobb. Élettartam vázgaranciával és 2 év teljes körű garanciával nyugtatja vásárlót az amerikai gyár a mai napig.
A tapasztaltak alapján bátran mondhatom, hogy ha egy jól összerakott, strapabíró országúti kerékpárt keresel, de nem igényled a magas felszereltséget a hajtás tekintetében akkor a Trek Domane AL 2-es modellel érdemes számolni és egy próbát tenni, mert nagyon rendben van. Akinek pedig kevés lenne a nyitódarab az nyugodtan nézzen szét a gyártó kínálatában, mert határ a csillagos ég!
2019 június 01. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba
Kapcsolat
Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57.
Telefon: +36 30 233 4808
E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com