Tesztek     Blog     Kapcsolat     Vásárlás     Szerviz     

Trek Dual Sport 2 Gen 4 Teszt

Trek Dual Sport 2 teszt

A 2022-es szezonra megújította népszerű Dual Sport sorozatát a Trek, ami nem a kerékpárvázán, hanem a rajta lévő technikán érhető tetten. Persze nem meglepő, hogy a vázhoz nem nyúltak hozzá, miért is kellett volna, hiszen ezt megtették nemrégiben, így most is a legmodernebb kerékpárvázak szintjén állnak a Trek Dual Sport vázai. Belső bowden és hidraulika csővezetés, előkészített hely a Bontrager DuoTrap szenzornak, szóval tényleg nem hagy kívánnivalót maga után. A geometria pedig már többször bebizonyította az elmúlt években kiválóságát, amit nem csak én magam tapasztaltam meg a korábbi tesztek folyamán, hanem a vásárlói visszajelzések is ezt támasztják alá.

A Trek cross kerékpársorozatának második tagja a Dual Sport 2-es évek óta a modellcsalád legnépszerűbb típusa, amit elsősorban a hidraulikus tárcsafékeinek és a kikapcsolható teleszkópjának köszönhet, hiszen ezekkel a tulajdonságokkal az alapmodell Dual Sport 1-es a mai napig nem rendelkezik. Az is igaz, hogy ezekre a műszaki megoldásokra nem is mindenkinek van szüksége, még akkor sem, ha egyébként szereti a kifinomult technikai megoldásokat egy biciklin.

Ez az a kerékpár kategória, amely itt térségünkben (Nyíregyháza és környéke) véleményem szerint leginkább élvezhető és leginkább kihasználható. Ezeket az elméleti gondolatokat már az első néhány kilométer után megerősítette bennem a Trek Dual Sport 2-e.

Épített úton szépen, gurul a kerékpár a Bontrager GR1-es külső gumik nem zúgnak, nem ráznak, és kellő tapadást biztosítanak még poros aszfaltfelületen is. Zavarba, pedig még akkor sem jönnek, amikor elhagyjuk a bringával a várost és a kerékpárutak helyett a természetet választva erdei, vagy földutakat kezdünk el járni. Hivatalosan „csak” 700x40-es mérettel rendelkeznek, mégis olyan ballonosak, hogy optikailag jóval nagyobbnak saccolná őket az ember, ezzel robusztusabb összbenyomást kölcsönöznek a bringának. A látvány mellett még egy nagy előnye van a ballonosságnak, mégpedig a komfort, ugyanis a Dual Sport messze nem olyan kemény, mint egy fitness kerékpár. Jóval kényelmesebb annál, persze a sebessége sem lesz akkora, de hát valamit-valamiért, ugye.

Az újkori MTB kerékpárokban lévő túlzó kormány méretekhez viszonyítva, elképesztően jól eltalált a Dual Sport szériában lévő kormány szélessége. Még arra is figyeltek az amerikaiak, hogy a vázméret növekedésével arányosan növeljék ennek méretét is. Így például a számomra megfelelő M-es vázmérethez egy mai szemmel kicsi, csinos darab lett társítva. Ez azért sem mindegy, mert a Trek az idei évtől csak egy Dual Sport szériát gyárt. Nincs megkülönböztetve női, vagy férfi modell, mint a korábbi években és hát a gömbölyded női vállak nincsenek olyan távol egymástól, mint a szögletes férfi vállak, nekik eleve nagyon kényelmetlen a túl széles kormány, aminek hangot is adnak bármely 29-es MTB kerékpár próbája után. Tehát egy 164-174 cm közti testmagassággal rendelkező hölgy számára éppolyan kényelmes lesz ennek a bringának a terelgetése, mint amilyen nekem is volt.

Feltűnő volt a Trek Dual Sport 2-es fordulékonysága. Piszok jól kezelhető a bringa, hasonlót legutóbb az FX 2 Disc nyergében éreztem. Nagyon elemében volt a „tűzpiros paripa” a szűkebb erdei ösvényeken, ahol meglepő kigyorsításokat és még meglepőbb tempót lehetett vele tekerni. Komolyan mondom, hogy bármilyen hobbi kategóriába tartozó MTB bringát megszégyenítő a viselkedése, persze nem minden eleme támogatta és kedvelte az efféle bringázást.

Azt gondoltam, hogy a teleszkóp is ezek között lesz, de nem. Annak ellenére, hogy „csak” 63mm rugóúttal rendelkezik, semmivel nem nyújtott kevesebb élményt, mint pl. a nemrég tesztelt Trek Marlin szériájának belépő típusaiban használt 100mm-es szintén Sr Suntour gyártmány. Valószínűleg épp a kisebb rugóútnak köszönhetően, viszont sokkal merevebb volt, ami megint csak magyarázat a jó irányíthatóságra. Egyébként a villavállon található állíthatóság és lockout is, bár én az elmúlt napokban nem nagyon nyúltam ezekhez.

A fékekre sem lehet panasz, ebben az árkategóriában rendes kerékpárgyártó vagy az itt is alkalmazott Tektrot használja, vagy valamelyik alap Shimanot. Ezek nagy különbséget nem mutatnak, ahogy ezt már többször ki is fejtettem. A Tektro gyárilag valódi acél tárcsákat ad, hozzá illő betéttel, aminek köszönhetően nem jelentkeznek hangos, zajos, kellemetlenségek, vagyis a fékezés mindig szépen csendben megy végbe.  A fékerő jól adagolható volt. Az átmenet nagyon jól érezhető a lassítás és az állóra fékezés között. Véleményem szerint a Trek Dual Sport 2-es árszintjén ez a fék bőven rendben van és semmilyen kompromisszumra nem készteti a használóját. Egy kicsit sajnálatos, hogy ennél a kerékpár kategóriánál nem tartották meg azt a jó szokásukat, amit az MTB bringáknál már egy ideje használnak. Történetesen azt, hogy a nagyobb vázméret mellé automatikusan jár előre a nagyobb átmérőjű féktárcsa, amivel a magasabb és nehezebb bringások ugyanazt a fékerőt kapják, mint a kisebb súllyal és magassággal rendelkezők. Ezt tehát külön kell orvosolnia annak, aki elégedetlen a szériában kapott fékerővel.

Jöjjön néhány szó a 2022-es Dual Sport 2-es új hajtás rendszeréről. A hajtómű 46/30-as fogkiosztása egyértelmű hátrányt jelenthet azok számára, akik gyakran kihasználták a korábbi 48-as legnagyobb lánckerék adta plusz sebességet. Legyünk őszinték, azért ez nem igazán életszerű, hiszen egy cross kerékpár nem feltétlenül az elérhető maximális sebességről kell, hogy szóljon, még akkor sem, ha az történetesen támogatja a tempós haladást. Az együtt töltött idő megerősítette bennem ezt az érzést, hiszen a gyakorlatban semmi hátrányát nem éreztem a leheletnyivel kisebb végáttételnek. Akinek ettől több kell, az szerintem vegyen magának egy országúti kerékpárt.

A hátsó váltótól már nem voltam annyira elalélva. Nem lett a kedvencem a 9 sebességes M2000-es Altus, bár a társai, a szintén 9 sebességes Acera és Alivio sem villantott korábban nagyot. Olyannyira nem, hogy szerintem ember nincs a talpán, aki menet közben megmondaná, hogy a három típus közül éppen melyik van a bringán. Tök ugyanúgy viselkednek. Furcsa, de a 8 sebességes Altus sokkal határozottabb érzést nyújt. Valójában nincs gond ezzel sem, mert pontos és teszi a láncot oda ahová kérjük, de valahogy a váltás érzete nem olyan, mint akár az olcsóbb 8-as rendszer esetében. Az első váltóval szemben nem volt semmilyen rossz érzésem, pedig az erdei szakaszokon igen sokszor használtam. Teljesen jól pakolta a láncot mindkét fogaskerékre.

Az anatómiailag formázott Bontrager Sport nyereg egy imádni való darab, amit már több teszt alkalmával megjegyeztem. Nagyon kényelmes, a lágyrészeket kíméli és az ülőfelület kialakítása annyira jól sikerült, hogy még 70km után is fitten pattan le az ember róla. A markolat választását viszont nem igazán értem. A Trek Marlin családján található Bontrager Endurance tenyértámaszos markolata sokkal jobban illene a Dual Sport kerékpárokhoz, mint ez a Satelite névre hallgató típus. Ráadásul manapság már egy ilyen értékű kerékpáron szerintem alapelvárás lenne az, hogy a markolat rögzíthető legyen, ne kelljen már azzal szembesülni, hogy elforog a kormányon. Tudom, hogy ez is orvosolható és viszonylag olcsón, de akkor is bosszantó, hogy ez nem fért bele. Az ilyen apróságok nagyon sokat tesznek hozzá ahhoz, hogy tökéletesnek érzünk-e egy kerékpárt, vagy sem.

A tesztnapok után végül arra jutottam, hogy jó irányba indultak el a 2022-es fejlesztésekkel a Treknél. A 2x9-es hajtásrendszer valóban nagyon jól élhető, könnyed és megfelelő áttételeket nyújt minden körülmények között. A hátsó váltó olyan amilyen, de ezt persze a Shimano szemére kell vetni, nem a bringa hibája és simán össze lehet vele szokni, mert nagy kompromisszumra azért nem készteti a használóját. Az biztos, hogy a gyári markolatot az első pillanatban dobnám és egy jó rögzíthető kivitelűre cserélném, de ennyi. A többi úgy jó, ahogy van.

A Trek Dual Sport 2-es kerékpárokat minden olyan embernek tudom ajánlani, akik szeretnek épített úton tekeregni, de nem szeppennek meg a nagyobb erdei kalandoktól sem, sőt ez a bringa sárvédővel, csomagtartóval felvértezve kiváló társ lehet a túrák szerelmeseinek, vagy a napi ingázóknak munkába járáshoz is. Azok számára pedig, akik soha nem mennek kemény terepre, egyértelműen a legjobb választás egy MTB kerékpár helyett.

 

 

2022.05.18. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba

Kapcsolat

 

Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57. 

 

Telefon: +36 30 233 4808 

 

E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com

 

 

Instagram      TikTok      Google cégem

 
 
 
 
 
 
 

Közösségi oldalak