Tesztek     Blog     Kapcsolat     Vásárlás     Szerviz     

Trek Dual Sport 1 Teszt

Trek Dual Sport 1 teszt

Mondhatni forgatókönyv szerint alakultak a cross kerékpárok iránti igények a 2020-as szezonban, sőt talán még egy kicsit az elvárásokon felül is teljesítettek ezek a biciklik ami nem olyan meglepő, sőt egy kicsit azért erre számítani is lehetett. Persze a jövőbe én sem látok, ha látnék akkor már biztos egy pár Lottó 5-ös boldog tulaja lennék. A cross kerékpárok másodvirágzása a 29-es mtb bringákon megjelent és egyre inkább terjedőben lévő hajtásrendszerek reformjának lett köszönhető. Az új mtb kerékpárok áttétele most már szinte kizárólag a hegyi kerékpározást támogatja, így az elmúlt néhány évben általánossá vált szokás, miszerint egy 29-es terepbringával elszaladgál mindenhol, sőt akár hosszabb távú aszfaltos (kerékpárúton történő) túrákra is ideálisnak tartott mindenesként használta azt sok ember mostanra megszűnni látszik.

Véleményem szerint ez nem baj, mert eddig is azt a nótát fújtuk itt az üzletben a vásárlás előtt álló emberek fülébe, hogy biciklit a kerékpározási szokások figyelembe vételével kell vásárolni. Egy cross kerékpár, pedig sokkal jobb választás minden olyan bringás számára aki szeret hosszabb túrákat tenni, akár földúton, erdei ösvényeken bringázni, de durva, vagy kemény terep közelébe sohasem merészkedik.  

A Tek Dual Sport kerékpárok nagy népszerűségnek örvendenek ebben a kategóriában és úgy gondolom nem véletlenül. Több típushoz is volt már szerencsém, melyeken szerzett tapasztalataimat meg is osztottam korábban, így mondhatom bátran, hogy elég sok kilométert tettem már meg ilyen cross bringával, legutóbb épp egy Dual Sport 2-t vallattam.

A belépő szintet képviselő Dual Sport 1-es valahogy sose került a látókörömbe, így most amikor megérkeztek a legújabb 2021-es darabok, gondoltam egyet és vallatóra fogtam a cross sorozat nyitódarabját. Egyébként az új évjárat a színeken kívül semmilyen változást nem hozott magával, tehát a kerékpárok mind váz, mind felszereltség tekintetében megegyeznek a 2020-as gyártásúakal.

A műszaki eltérések a Dual Sport 2-hez képest már az első szemrevételezés után egyértelműen látszanak. Mechanikus tárcsafék, lockout nélküli teleszkóp, vékonyabb kormány és egyszerűbb váltószerkezet, ez az a tartalom ami hangosan hirdeti, hogy itt bizony az amerikai gyártó egy „alap” típusával van dolgunk. Na de mennyit lehet ebből vajon a használat során érezni és ha lehet akkor milyen hátrányokat szenved el használója a drágább Dual Sport 2-hez képest? Ezekre a kérdésekre kerestem a választ kerékpározás közben.

Azon a szokásos tesztkörön kezdtem a vallatást amelyen általában a cross és trekking kerékpárokkal szoktam tekerni. Ez az út nagyjából 30km hosszú és tartalmaz kerékpárutat, erdei túraösvényt kisebb-nagyobb dombokkal, valamint egy jó 4km-es elhagyatott országutat, tehát épp a cross kerékpárok számára lett kitalálva.

Ahogy az összes eddigi Trek Dual Sport bringán, így az 1-en is nagyon hamar megtaláltam a tökéletes, kényelmes üléspozíciót. Ehhez nagyon ért a Trek ezt el kell ismerni. Az első fél óra elteltével bevallom nem éreztem semminek a hiányát, nem tűnt fel, hogy egy „alap” modellen csücsülök. Gyönyörűen futnak a kerekek a haladás alig ütközik ellenállásba a Bontrager GR1-es köpenyek szerintem rohadt jók. Ezt a mintázatot nagyon eltalálták, csendesen suhan aszfalton és kiválóan viselkedik földúton a 40-es szélességnek és a ballonosságnak köszönhetően a régebbi típusokhoz képest jóval nagyobb komfortot nyújt.

A hátsó váltó egy igénytelen szerkezet a Shimano Altus családjából az első pedig egy szinttel ez alatt van és mégse érezni rossznak őket. Itt az igénytelen nem rossz értelemben szerepel, sokkal inkább az egyszerűségére és megbízhatóságára szerettem volna utalni. Ezt már korábban is tapasztaltam és le is írtam, hogy egy cross bringára nem feltétlenül kell felső kategóriás váltó ahhoz, hogy patikaszerűen működjön, mivel az igénybevétel is más, mint egy keményvonalas mtb kerékpáron, vagy egy versenyre szánt országútin. A váltások egyébként teljesen pontosak és a gyorsaságukkal sincs gond, egyedül zajosabb működésük jelzi, hogy itt nem egy felső kategóriáról van szó. Az áttételezéssel nekem nem volt gondom, pedig kíváncsian figyeltem, hogy a nagyobb tesókhoz képest hátul 14-34-es fogaskeréksor okoz-e majd valami hátrányt a korábban tesztelt Dual Sport kerékpárokon lévő 11-32-es áttételhez képest, de ezen a tesztkörön az égvilágon semmi negatívum nem jött ki ezzel kapcsolatban.

Egyébként az összes alkatrészen a már említett „igénytelenséget” lehet érezni. Ott van például a váltó után a fékrendszer, ami manapság már szinte kihalófélben lévő mechanikus tárcsaféket jelent a Trek Dual Sport 1-es esetében. A Tektro Novel egyébként nekem személyes kedvencem, régebben még a Trek 3700-as mtb kerékpárok gurultak ki ilyennel a gyárból és rengeteg tapasztalatom lett az évek során vele kapcsolatban és ezek szinte kivétel nélkül jók. Jól adagolható, nagy fékerőre képes szerkezet aminek csak néha hangosabb, visító működése az egyetlen megszokást igénylő tulajdonsága.

Véget ért az aszfaltos szakasz és kezdődött az erdei utak meghódítása. Na itt okozta az első meglepetést számomra a Trek Dual Sport 1-es, ugyanis ezen a szinten a gyártó elspórolja a túlméretes (vatag) alumínium kormányt és helyette egy gizda acél csövet alkalmaz. Nos ez a gizdaság olyan mértékben csökkenti a stabil irányíthatóságot, hogy ezt sem lehet szavakkal mondani. Valahogy az egész olyan ingatagnak tűnik, míg a Dual Sport 2-es (vagy annál magasabb műszaki tartalmú változatai) minden körülmények között masszív, jól irányítható, robusztus kerékpár maradt. A Sr Suntour NEX telszkóp merevsége sem támogatja túlzottan az ilyesfajta tekeréseket, pedig szépen rugózik és az állíthatósága is rendben van, sőt még a lockout sem hiányzott igazán. Igyekezetem elhagyni hát a terepet és visszatértem oda ahol igazán jól érzi magát a kis 1-es, az épített útra.

Jöjjön hát az ember és gép közötti kapcsolódási pontok részletezése, ugye mindig kényes kérdés az, hogy ember feneke miként érzi magát a nyeregben. A Bontrager Sport nyerge az elmúlt két-három évben már rengeteg rajongót szerzett magának (ezek között jómagam is megtalálható), anatómiailag  tökéletesen kialakított, megfelelő méretű ülőfelülettel rendelkezik és még jól is néz ki. A prosztatával különösen óvatosan bánik, köszönhetően a középen kivágott résznek. A markolat szintén a Bontrager műhelyéből származik, mely fogásra ugyan kényelmes, de mikor tönkremegy és cserére szorul majd, akkor én biztosan egy nagyobb tenyértámasszal rendelkező, rögzíthető kivitelre váltanám.

Utam végén leszálltam a bringáról és alaposan körbejárva azon gondolkodtam, hogy kinek is ajánlanám én ezt a biciklit őszintén és nyugodt szívvel? Van ugyanis az a faramuci dolog amit vételárnak nevezünk és sosem szabad figyelmen kívül hagyni. A 2021-es Trek Dual Sport 1-es és Dual Sport 2-es között jelenleg 40 ezer forint különbség van, amiért cserébe egy „normális” kormányt, hidraulikus fékrendszert, lockoutos teleszkópot és eggyel több váltófokozatot kapunk nagyobb végáttétellel.

Az első gondolatom alapján azt kell mondanom, hogy rohadjak meg, ha nem éri meg a felárat a soron következő Dual Sport 2-es, aztán lecsillapodtam és arra jutottam, hogy valóban megvan az a réteg amely jobban jár a belépő típussal, mint a drágább kivitellel.

A Trek Dual Sport 1-es ahogy már többször is jeleztem egy „igénytelen” alkatrészekből, jól összerakott, kiváló vázra épített kerékpár és ez a lényege! Sok ember keres magának olyan kerékpárt, amely megbízhatóan működik minimális gondozás, odafigyelés mellett, akár napi ingázásról, akár hétvégi biciklizésekről is legyen szó. Ők nem akarnak a fékrendszer olajcseréjével foglalkozni, nem akarnak szervizre költeni 10 ezreket, ők csak használni akarják a bringát és élvezni azt a feelinget amit egy Trek kerékpár tud nyújtani.

Nos, a Dual Sport 1-es az Ő bringájuk!

 

 

2020.11.06. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba

Kapcsolat

 

Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57. 

 

Telefon: +36 30 233 4808 

 

E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com

 

 

Instagram      TikTok      Google cégem

 
 
 
 
 

Közösségi oldalak