Csúnya dolog az előítélet, de ne legyünk álszentek ebből a rossz jellemvonásból mindannyiunk hordoz magában valamennyit. Férfiasan bevallom, hogy a Trek Dual Sport Gen 5 modelljeit eddig én is ebből az okból kifolyólag kerültem el, mármint az előítéletem miatt és ezért nem vetettem alá egyik típusát sem egy tartósabb tesztnek. Érdekelni persze érdekelt a dolog, de úgy éreztem még várnom kell vele ahhoz, hogy objektíven tudjam tesztelni valamelyik kivitelét. Akartam tudni, hogy a Trek mérnökei mit kalapáltak össze a pokolian jó Dual Sport Gen 4 széria után, aminek valamennyi típusa megfordult nálam korábban, és amelyek közül a DS 3-as óriási kedvencem lett. Arra a felhasználásra, amire azt a bringát szánták szerintem a valaha volt egyik legjobb kerékpár. Ezért lett egy óriási érthetetlenség, düh és még megannyi negatív érzés úrrá rajtam, amikor az amerikai gyártó nagyot gondolva kukába dobta az egész koncepciót és alapjaitól tervezete újra a népszerű Cross kerékpár sorozatát. Ezzel a húzással azt a konstrukciót cserélte le a Trek, ami több évtizede határozza meg a Cross kategóriát: 28”-os kerékátmérő, túra kerékpároknál használt gumiméretekkel, teleszkóp, kényelem irányába elvitt vázgeometria, stb. Igazi mindenesek voltak ezek a gépek, mondhatni az iparág svájci bicskái.
A Dual Sport Gen 5 azonban merőben más filozófiát képvisel. Csúcsra járatott minimalizmus jellemzi. Roppant letisztult, egyszerű benyomást kelt. Merev villájával, 27,5”os kerekein, már-már mountain bike méretekkel rendelkező, roppant ballonos gumik feszülnek. Az összkép már álló helyzetben is egy sportosságot és dinamizmust sugárzó kerékpár érzetét kelti. A vázat részleteiben átnézve szembetűnő az abszolút prémium megmunkálási minőség. A homlokcsőnél a vázba vezetett bowdenek és hidraulika csövek egy új minőségi szintre emelik a Dual Sport 5-ik generációjának vázát.
Mondhatnám, hogy az összkép egy kicsit „elrontott” Fitness kerékpárra emlékeztető, mert hát végül is pont ez volt az, ami miatt nem értettem anno a Trek mérnők csapatát, és ami miatt ilyen sokáig húztam az időt ahhoz, hogy közelebbről is jobban megismerkedjek egy Dual Sport Gen 5-el. Bevallom nem láttam értelmét egy olyan modell bevezetésének, amelyik elméletben ennyire közel áll a Fitness kategóriához. Ma már tudom, hogy csak elméletben, ugyanis az új generációs Dual Sport viselkedése menet közben annyira távol áll egy Fitness bringáétól, hogy az távolabb már nem is nagyon állhatna. Elég volt néhány nap együttlét ahhoz, hogy az előd gyászidőszaka örökre homályba vesszen bennem.
Annak is megvan az oka, hogy miért épp a csúcsváltozatot kezdtem el vallatni, ráadásul több is. Először is, az előző generációból is pont ezt a verziót használtam utoljára, amit iszonyatosan szerettem. Másodszor az 1x10 sebességes hajtás nekem nagyon bejött vegyes felhasználás esetén azokkal az áttételekkel, ahogy ezeket a kerékpárokat gyártják. Végül pedig annyira tetszik ez a bronzszerű festés, amit a Trek Pennyflake néven futtat a barna oldalfalu gumikkal, hogy egyszerűen nem választhattam mást. Mostanában amúgy is jobban kedvelem az életteli színeket, mert a sok szürke, fekete és ezek árnyalatai már kezdenek az agyamra menni itt az üzletben. Persze, aki olyanra vágyik, ne aggódjon, hiszen a Trek ezt a típusát is kínálja még két konzervatívabb festéssel. No de akkor jöjjenek a tapasztalt tények!
Nincs mit szépíteni a dolgon a menetpróba első percétől érezni lehetett, hogy ez egy igazi, vérbeli sportkerékpár. Nem az a tingi-langi, öreguras Cross bringa. Nem bizony, és el kell mondjam, hogy nekem, aki még 26”-os kerékméretű Mountain Bike-on nevelkedtem, ez a bringa bizony azokat az időket idézte meg. Szögezzük le, hogy annak a korszaknak a fénykorát, amikor a műfaj a csúcsára ért. A Trek Dual Sport 3 Gen 5-ös típusa menet közben nagyon hasonlóan viselkedik, mint egy felsőkategóriás MTB keró, de úgy, hogy közben ötvözi a legjobb tulajdonságokat a mai 29”-os és a közelmúlt 26”-os MTB bringáiból.
Az üléspozíció ennek köszönhetően úgy sportos, hogy közben nem válik még hosszú távon sem kényelmetlenné. Ideális vázméret esetén nem kell ráfeküdni a kormányra, de mégsem karót nyelt, fagyizós a testtartás. A kormány méretét nem szúrták el, nincs túltolva, mint a mai 29-es MTB kerékpárok esetében, így az M-es vázméretnél, korrekt 660 mm. Ennél fogva, ha egy törékeny, hölgy veszi használatba a DS3-at, csinos, gömbölyded vállakkal, akkor számára sem lesz kényelmetlen a markolatok távolsága. Ezt azért is fontos megjegyezni, mivel a Trek nem készít külön férfiak és nők számára vázgeometriát, így mindkét nem ugyanabból a kínálatból kell, hogy találjon magának megfelelőt. Ha már a markolat szóba került, akkor essen arról is egy pár szó, mert nem keveset ad hozzá a kényelmes kerékpározás élményéhez ez az alkatrész. A Bontrager XR Endurance típusát kizárólag felsőkategóriás bringákra szereli a Trek, nyílván nem véletlenül. Hihetetlenül kényelmes fogást biztosít, mely a bilincses rögzítésnek köszönhetően mindig stabil, nem csavarodik, vagy mászkál el. A jól formázott tenyértámasznak köszönhetően még hosszú távok legyűrése sem terheli, vagy fárasztja a kezeket. Az egyszerűbb markolatoknál gyakran előforduló kézzsibbadást is elfelejthetjük.
Szűk helyeken manőverezni hatalmas élmény ezzel a bringával. Eszméletlen jól fordul és nagyon nagy kigyorsításokat lehet vele végrehajtani. A váz, a villa és a kerekek is mind pokoli merevek, erősek. Az embernek olyan érzése támad menet közben, hogy ezt a kerékpárt egy buldózerrel sem lehetne tönkretenni. A dinamikát az új Shimano CUES U6000-es váltó is támogatja. A kisebb U4000-es típusnál tapasztalt komótos váltásoknak szerencsére nyoma sincs. A fogaskeréksor 11-48-ig terjedő áttétele gyakorlatilag mindenre alkalmassá teszik a kerékpárt, és ami a legfontosabb, hogy minden körülmények között megállja a helyét és segíti a gondtalan előrejutást. Legyen szó durva hegymenetről, vagy sík talajon történő intenzív haladásról. Kevésnek nem éreztem sehol, mert az elöl 40-es fogszámmal rendelkező hajtóművel társítva ideális rendszert alkotnak.
Tudom, hogy sokakat a merev villa kontra telszkóp kérdése izgat a legjobban a Trek Dual Sport esetében, így nem húzom az időt, jöjjön akkor a személyes tapasztalatom. Azzal ugye nem árulok el nagy titkot, hogy a Cross kerékpárokban található teleszkópok túlnyomó többséges egy nagyon egyszerű spirálrugós szerkezet 50-63mm rugóúttal és meglehetősen nagy, bő 2.00 kg tömeggel. A kategóriában szinte egyeduralkodó beszállítónak számító Sr Suntour típusaihoz számtalanszor volt már szerencsém, hogy mást ne mondjak a szeretett elődben is ilyen teljesített szolgálatot, amitől már akkor sem dobtam hátast. Összegezve tehát egy ilyen teleszkóp inkább elvesz a kerékpár jó tulajdonságaiból semmint hozzáadna azokhoz bármit is. Ezt nagyon jól tudták a gyár mérnökei is, így az ötlet, hogy egy könnyű, merev, ugyanakkor rugalmas villát építsenek be helyette, egyértelműen nem elvetendő.
A karbon villa valóban jóval értékesebb konstrukció, mint az előbb taglalt teleszkópok bármelyike és nem csak forintosítva, hanem tulajdonságait tekintve is. Nem mellesleg neki is köszönhető a már említett profi irányíthatóság. Még erőltetett kanyarvételek során sem érezni rajta bizonytalanságot, vagy csavarodást, hiába dönti az ember be rendesen a bringát. Ezt a stabilitást hivatott tovább fokozni a menetesen (fixen) rögzített kerék gyorszár is. Még nagyobb távolságok megtétele után sem éreztem fárasztónak, vagy kevésbé komfortosnak a Dual Sport 3-at. A karbon villa rengeteg apró rezgést elnyel, így a ballonos 27,5x 2.00 Bontrager GR-Zero Elite gumikkal összedolgozva végképp nem érezni egy fikarcnyi hiányát sem a teleszkópnak. Még egy jó teleszkópnak sem! Se terepen, se padkákkal tűzdelt városi utakon.
Gumikra visszatérve nem csak látványosak a barna oldalfalú Bontrager köpenyek, de roppant jó a tapadásuk aszfaltozott és döngölt földúton egyaránt. Utóbbival az erdei tanösvényeken sokat találkozott és a futófelület mintázata alapján kellemes meglepetéssel szolgált, mert álmomban nem gondoltam volna a kinézete alapján, hogy ennyire helyt fog állni. Márpedig a két szélén kialakított mintázat úgy harap a laza talajban, mint kiscica a kanapé háttámlájába. Aszfalton mindvégig csendes maradt, semmi zavaró gördülési hangot nem produkál.
A Bontrager Kovee kerekek nagyon merevek, így erős igénybevétel mellett sem érezni rajta csavarodást, vagy bizonytalan érzést. Persze ebben szerepe van a 27,5”-os átmérőnek is, hiszen ekkora méretben eleve jobbat lehet alkotni a korábban használt 28”-hoz képest. Mivel TLR verzió, így akinek arra van igénye, nyugodtan átalakíthatja tömlő nélkülire.
Az már kiderült, hogy haladni nagyon tud a Trek Dual Sport 3 Gen 5, de vajon hogy áll meg? Nos, a kerékpáron használt fékrendszer nem nagy újdonság, hiszen számtalan más modellen volt már dolgom ezzel a típussal. A Shimano MT 200-as fékkar itt az U300-as féknyergekkel vannak társítva, elöl és hátul egyaránt 160 mm átmérőjű tárcsákkal. Az adagolhatóságuk rendben van, működés közben csendesen és jól érezhetően végzik a dolgukat. Én magam nem vagyok egy nehézsúlyú bringás, így nem volt kevés a fékerő semmilyen körülmények között, viszont azok, akik 180 mm-es tárcsákon edződtek, vagy eleve nagyobbak (180cm fölöttiek és ahhoz mérten nagyobb vázméret), tőlem, ők már alkalmanként kevésnek érezhetik. A modellsorozat típusaihoz viszont a Trek nem ajánlja nagyobb tárcsa felszerelését, így a tuningra nincs lehetőség.
Végül érdemes még említést tenni a nyeregről és a pedálokról. Kezdjük az előbbivel. A Bontrager Nebula Plus nyereg számomra nem újdonság, hiszen több más típuson alkalmazza a Trek. Nem is volt vele bajom, hiszen arra a felhasználásra, amire egy Dual Sport kerékpárt szánnak, valóban ideális. Nem mondom, hogy nem találnék jobbat, vagy dögösebb megjelenésűt, akár a gyártó kínálatában is, de annak is megvan a magyarázata, miért ragaszkodnak ehhez a típushoz. Ez a modell több másikkal együtt egy orvos csapat segítségével fejlesztett és anatómiailag formázott nyereg, mely egészségügyi szempontból előnyösebb sok társánál. A gyártó szerint egy ilyen kaliberű kerékpárnál ezt a szempontot előtérbe kell helyezni. Egyébként hosszabb távokon is nagyon kényelmesnek bizonyult.
A pedálról sokat nem érdemes beszélni, hiszen egy egyszerű alumínium kerettel készült kivitelről van szó, amire érthető módon a gyáriak se fordítanak túl nagy gondot, hiszen egy ilyen kvalitású bringát a vásárlók nagy része már úgyis patent pedállal fog leginkább használni. Véleményem szerint a majdani Dual Sport 3 Gen 5 tulajdonosa, ha nem is szeretne patent pedált és egy ahhoz szükséges bringás cipőt, akkor is úgy fogja gondolni előbb-utóbb, hogy ez a kerékpár sokkal többet érdemel a kapott szerkezetnél. Minimum, egy ipari csapágyas hagyományos pedált.
Akárhogy is nézem a dolgot a Trek Dual Sport 3 Gen 5 egy igazi, hamisíthatatlan élménybringa. Azt hittem az előd értékeit nem lehet felülmúlni, de rohadt nagyot tévedtem. Addig, amíg nem próbáltam ki, csak szapultam szegényt és értetlenkedtem. Most ezúton is bocsánatot kérek a típustól, meg a Trek-től, mert bizony ő lett az új kedvencem! Letisztultsága, robusztussága és élvezeti értéke megkérdőjelezhetetlen, így kérem, ne nézzenek azok se csúnyán rám majd azok, akikkel korábban negatívan beszélgettem a modellsorozatról, mert a következő időszakban biztos, hogy egy Trek Dual Sport 3 Gen 5 nyergében fognak látni…
2024.08.12. Q1 KERÉKPÁRSZALOn, Csaba
Kapcsolat
Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57.
Telefon: +36 30 233 4808
E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com