Lassan négy éve annak, hogy először nyergébe pattanhattam az akkor frissen debütált Trek Émonda SL szériájának egyik példányára, hogy Csehország hegyei között letesztelhessem az új jövevényt.
Jó pár óra mérnöki munkával tökéletesített ultrakönnyű karbonváz, full Ultegra szett, anatómiailag testreszabott nyereg, hogy csak a legfontosabbakat említsem. Aki ismer az tudja, hogy nem vagyok egy nagy Országúti bringás, valahogy a hegyekben való terepkerékpározás közelebb áll hozzám éppen ezért előítélet és nagy tapasztalat nélkül futottam neki anno a tesztelésnek.
Mivel ez az írás most egy aktuális évjáratú alumínium vázas Émonda kerékpárról szól, legyen elég a múltbéli rokonról annyi, hogy akkor életemben először éreztem vágyat arra, hogy birtokoljak egy országúti kerékpárt. Az aluvázas szériával a Trek egy évvel a karbon után jelent meg a piacon, de ahogy már azt megszokhattuk a gyártótól nem vették ezt sem félvállról. A 300-as számmal jelölt Alpha Alumínium váz igazán könnyűre és merevre sikeredett, ami pedig a legfontosabb, hogy maradéktalanul sikerült áthozni a karbonnal megkezdett (számomra) tökéletes vázgeometriát.
Amint elindultam a bringával felelevenedett bennem minden érzés, amit néhány éve a "nagytesó" nyújtott nekem. Ahogy mondtam nem vagyok egy nagy országútis, így nem biztos, hogy tudom azt mit kellene érezni egy ilyen kerékpár nyergében, de ami átjött az az, hogy iszonyatosan merev a váz aminek köszönhetően nagyon robbanékony, eszméletlenül meg lehet vele indulni. A felső vázcső nem annyira nyújtott, mint a Domane családnál és ezért meglepően fordulékony. Úgy lehet vele szűkebb helyeken is manőverezni, mint egy klasszikus 26"-os merevvázas mtb.keróval az erdei ösvényeken.
A tesztkerékpár a Shimano Tiagra családjával volt felszerelve, mint minden ALR4-es típus, hátul 10-es sor elöl pedig a Tiagra compact hajtóműve feszül 50/34-es kiosztással. A sík terepen nem igen volt szükség arra, hogy elöl kipróbáljam a kisebbik áttételt, hiszen sokszor még az elinduláshoz sem kellett elöl leváltani, így leginkább a hátsó váltót dolgoztattam ami igazán szépen, csendesen és gyorsan tette a dolgát.
A versenyző cimborám a kerékszettet cserélte volna kapásból ki egy jobbra, de szerintem nála ez valami beidegződés, mert még a 600 ezer forintos kerekeivel sem elégedett maradéktalanul. Nekem nem volt vele bajom, szerintem piszok szépen és selymesen gurult a kis Émonda a gyári papucsokon, melyeken a Bontrager R1-es külső gumija feszült 700x25-ös méretben. Ez nyílván nem versenyzésre lett fejlesztve, de mivel én sem arra használtam én nem éreztem rossznak őket. Sokkal komfortosabb volt, mint a korábban próbált 23-as méretű és a tapadását sem éreztem rossznak, pedig mentem vele nagyon ocsmány poros útfelületen is.
A Tiagra fékekről nehéz nyilatkoznom, mert a 2,20-as mtb kerekek hidraulikus tárcsafékekkel elkényeztetnek engem a kerékpározásaim során és tudom, hogy semmi köze a kettőnek egymáshoz, de más összehasonlítási alapom nincs, nos ahhoz képest ez életveszély! Persze nem a fék teljesítményével van baj, hanem a tapadási felülettel, hiszen egy negyed akkora felület tart kapcsolatot az aszfalttal, mint egy mtb kerékpár esetében.
A nagy távok legyűrésében ismét kiváló partnernek bizonyult a Bontrager Montrose Comp nyereg, amivel az Émonda ALR4-es típust gyárilag szerelik. A nyereg általában kényes pont szokott lenni, nem csak számomra, de úgy látom az üzletbe hozzám betérő kerékpározni szerető emberek számára is. Nekik is azt tudom javasolni, hogy próbáljanak ki egy Montrose nyerget, mert szerintem nagyon jól megtervezett darab, három különböző szélességgel gyártja a Bontrager, melyek közül a 138mm-es volt a kerékpáron és nekem ez pont megfelelőnek bizonyult, de ha valakinek az ülőgumói távolabb helyezkednek el egymástól, akkor ez biztosan nyomni fogja. Érdemes letesztelni a méretet.
Ja még valami! A karbon villa óriási teljesítményre képes, ha rezgéscsillapításról van szó, néha nem el sem akartam hinni azt mi van a kerék alatt...
Az együtt töltött kilométerek után csak még erősebb lett bennem az az érzés, hogy az országúti kerékpározás élménye valahol ott kezdődik a Trek Émonda ALR4-es típusánál.
2018 július 10. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba
Kapcsolat
Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57.
Telefon: +36 30 233 4808
E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com