Tesztek     Blog     Kapcsolat     Vásárlás     Szerviz     

Trek Marlin 5 Gen 2 Teszt

Trek Marlin 5 teszt

A teszt valódi apropóját az adta, hogy a Trek nyilvánosságra hozta a tényt, miszerint a jelenlegi Marlin sorozat több tagja, így az 5-ös is változtatás nélkül megy neki a 2023-as modellévnek. Annyira nem nyúlnak hozzá a típushoz, hogy még a színekben sem történik frissítés. Ez aztán lendületet adott annak, hogy vallassuk egy kicsit a bringát, még akkor is, ha a korábbi évjáratú Marlin 6-os (amely technikailag egyezik a mostani 5-el) akkoriban már járt nálunk egy kiadós próbán. Adódik a kérdés, hogy akkor meg minek ez a teszt, nos azért, mert ahhoz a bringához képest nagyon sok finomítást végzett el az amerikai gyártó az idei és egyben 2023-as modellen, és mert akkor egy másik bringával összehasonlítva számoltattuk el tudásáról. Most tehát itt az ideje egy önálló tesztnek.

Ahogy a sorozat összes tagjára, úgy a Trek Marlin 5-ösre is igaz, hogy a nyergében elhelyezkedve néhány méter után olyan érzése támad az embernek, mintha ezt a bringát személy szerint neki gyártották volna le. Teljesen rászabták (persze ez is csak úgy igaz, ha megfelelő vázméretet választ magának az ember, de ez minden kerékpár vásárlásánál az egyik legfontosabb szempont kell, hogy legyen). A vázgeometria tökéletesen támogatja a kényelmes, hobbi szintű mtb bringázást. A felső vázcső erőteljes ívben tart a nyereg vázcső irányába, a kormány pedig magasabban helyezkedik el ugyanazon vázméret esetében, mint a konkurensek nagy részénél ez által nem kell annyira előre és mélyre hajolni a markolásához.

Egy olyan kategóriájú MTB kerékpár, mint amilyen ez a Trek Marlin 5-ös is, alapvetően nem kemény terepre való és nem is versenyzésre. Ahhoz sokkal komolyabb technika szükséges, éppen ezért a tesztkörülményeket is annak megfelelően állítottam össze. Voltak napok, amikor szinte csak épített úton tekertem és volt, amikor csak erdei tanösvényeken kisebb-nagyobb emelkedőkkel fűszerezve. Ezek során viszont nagyon kellemes mászási képességekről tett tanúbizonyságot a kis Marlin 5.

Ilyen talajviszonyok mellett jelesre vizsgázott a már sokszor bizonyított Bontrager XR2-es külső gumi, annak ellenére nagyon jó gördülési ellenállással rendelkezik, hogy nem kicsi 29x2.20. A gyártó elhagyta a korábbi szokását, ami szerint hátulra keskenyebb köpenyeket szerel, így a mostani Marlin kerékpárok már mind egyforma gumikon gurulnak, elöl és hátul egyaránt. Aszfalton sem ráz és a hangja is elég visszafogott, földúton, terepen meg egyenesen szuper. Határozottan fogja a bringát, tapadása minden körülmények között meggyőző. Egy hátránya van szegénynek, amire viszont nem ez a teszt világított rá, hanem a sok-sok Trek kerékpár felhasználó, történetesen az, hogy az aszfalt nagyon gyorsan elkoptatja.

A Shimano Altus váltóra lehet sok mindent mondani, de tény, hogy szépen pontosan teszi a láncot a kívánt fokozatra, a gyorsasága ezen az árszinten, több mint kielégítő. Persze sosem lesz, olyan kifinomul és csendes, mint a Trek Marlin 6-os (Marlin 7-es) Deore váltója, és az erőltetett menet közbeni váltásokat sem fogja tolerálni, de tisztába kell lenni azzal, hogy mit várhatunk el egy adott műszaki szinten álló szerkezettől. Aki ezeket elfogadja, az nagyon fogja szeretni, mert roppant tartós, nagyon kevés gondozást igényel, és ahogy a teszt alatt is tapasztalható volt mindvégig, nagyon szépen működik. A váltókart használni kifejezetten jó érzés, határozottan működik, és nem igényel nagy erőkifejtést.

A 2x8 sebességes hajtás áttétele még éppen ideális ahhoz, hogy akár huzamosabb ideig használjuk a Trek Marlint hegyektől távol sík területen. A hajtómű nagyobbik lánckereke 36 foggal rendelkezik, így a dinamikus haladás lehetősége is benne van, ellentétben az 1x10-es (1x11,1x 12-es) rendszerekkel.

A Tektro hidraulikus tárcsafékek csendesen tették a dolgukat, nincs hangos üvöltés, mint egyik-másik Shimano esetében. Az adagolhatóság korrekt, a fékerő az összekopást követően teljesen jó, bár ezen is lehetne javítani egy nagyobb féktárcsával. A 160mm-es első tárcsákat egyébként a nagyobb vázméretnél (19,5"/L) már elhagyja a Trek és a markánsabb fékerővel rendelkező 180mm-es mérettel szereli gyárilag a kerékpárokat, feltételezve, hogy egy magasabb embernek a súlya is nagyobb.

A SR Suntour XCT 30-as teleszkóphoz már sokszor volt szerencsém, és mint mindig, most is csak azt tudom mondani róla, hogy teljesen rendben van, és jól teszi a dolgát. A feszesség mértéke állítható, és amikor szükséges ki is kapcsolható. A fontosabb rész számomra persze az, hogy jóval merevebb, mint a Trek Marlin 4-ben található 28-as becsúszó szárral gyártott gizda kis öccse (amit korábban már szintén teszteltünk), persze azért még ezt is lehet fokozni. Nem véletlenül gyártják a 32-es sorozatot a Sr Suntour-nál…

Ami részleteket illeti, kicsit vegyesek az érzésem. Az ergonómiailag formázott és rögzíthető Bontrager markolat nagyon kényelmes és még hosszabb távon is pihentető fogást biztosít. A szintén Bontrager nyereg az MTB kerékpárok között valóban kényelmes. A 720-as szélességgel bíró kormányt egy M-es vázméretű bringában kissé túlzónak találom, pláne úgy, hogy már nincs külön női és férfi MTB kínálata a Trek-nek. Ezek szerint az amerikaiak úgy gondolják, hogy egy 167cm-es, 55kg-os hölgy akkora vállakkal rendelkezik, mint egy volt NDK-s úszónő… Persze lehet levágni belőle, de a gyártás ezen részében akkor sincs logika.

A váz makulátlan pontossággal van legyártva, az alkatrészek nagyon szépen illeszkednek a helyükre. A bowdenek minden esetben a vázon belül vannak elhelyezve, egyedül a túl látványosra sikeredett hegesztési varratok rontják az összképet. Szerintem így 2023 táján már máképpen kellene ezt csinálni egy prémium kerékpár márkának, na de lehet, hogy ennyi belefér, az amúgy minden téren sokat nyújtó Trek Marlin 5-be.

Ez a bicikli nyugodt szívvel ajánlható azok számára, akik egy tartós, kevés gondozást igénylő robusztus technikával szerelt, kényelmes, de mégis vagány megjelenésű kerékpárra vágynak. Szeretnek erdei utakon kisebb-nagyobb hegyeket meghódítva két keréken túrázni abban a tudatban, hogy mindezt egy patináns márkájú, értékálló kétkerekű nyergében teszik.

 

2022.08.12. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba

 

 

 

Kapcsolat

 

Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57. 

 

Telefon: +36 30 233 4808 

 

E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com

 

 

Instagram      TikTok      Google cégem

 
 
 
 
 
 
 

Közösségi oldalak