Egyértelműen kijelenthetem, hogy itt Magyarországon a Trek kínálat legkelendőbb sorozata a 29-es kerékméretű Marlin széria. Ebből a típuscsaládból talál gazdára a legtöbb példány évről-évre. Nem is kell túl sok kilométert megtenni a biciklivel ahhoz, hogy megkapjuk a válaszokat arra a kérdésre, hogy miért?
Nos, ha le akarnám egyszerűsíteni a dolgokat akkor azt is mondhatnám, hogy az ára miatt, mivel az amerikai gyártó kínálatában a Marlin nevet viselő modellek jelentik a belépő kategóriát a hegyi bringák kínálatában. Ennyi azonban nem lenne elég a sikerhez, hiszen magyar pénztárcával még az az összeg sem kevés amit egy ilyen bicikliért ott kell hagyni az üzletben, hiszen típustól függően 150-230 ezer forintig terjed az áruk.
A tesztelt kerékpár a marlin széria csúcsán található 7-es volt. Ennek a műszaki tartalma már semmilyen kompromisszumot nem követel a felhasználójától, persze csak ha nem szeretne kerékpár versenyeken rendszeresen indulni, mert arra nem való. Bevallom kíváncsi voltam a bringára, mert évek óta hallgatom a sok dicsérő szót a kényelméről, masszívságáról. Mivel a biciklik szervizelésével is én foglalkozom, így a megbízhatóság egy felesleges kérdés amit a Trek Marlin sorozattal szemben fel lehet tenni, ugyanis az elmúlt években összesen 0 darab olyan esetről tudok, amikor ezen bringák valamelyikében tönkrement volna valamilyen alkatrész.
Most a műszaki tartalomra nem térnék ki részletesen, ha valakit érdekel akkor nézze meg itt. Legyen elég annyi, hogy egy 27 fokozatú középkategóriás Shimano váltóval, Tektro hidraulikus tárcsafékekkel és egy RockShox XC 30-as teleszkóppal szerelt kerékpár. Már az első délután, ami nagyjából 35 kilométeres tekerésből állt (erdei tanösvényeken, aszfalton és murván vegyesen), úgy éreztem megkaptam a választ arra, hogy mit is szeret sok ember a Trek Marlin kerékpárokban. A vázgeometriának köszönhetően az üléspozíció maga a tökély. Egy igazi túragép, ha lehet ilyet mondani egy 29-es mtb bringára. Nekem a gerincem és a csuklóm szokott fáradni a bringázások során, de a Marlinnal ezek ismeretlen érzések maradtak. Azt hittem először, hogy a megtett táv volt kevés, de nem. A jelenleg használt bringámon már jóval hamarabb (úgy a 20.km után) jelentkeznek a tünetek, ezért folytattam a Marlin 7-es gyilkolását és az együtt töltött nagyjából 200km. után bátran kijelenthetem, hogy bár sok gyártó bicikliét próbáltam már a 29-es kerekűek között tényleg a Trek Marlin sorozata tűnt a legkényelmesebbnek szolidabb tekergőzések esetén.
Nagyon megszerettem a bringa kényelmét amihez a RockShox teleszkóp jócskán hozzátett. Nagyon szépen indul meg, ijesztő gödröket is szépen kirugózik és a lockoutnak hála aszfalton kizárva a tekerés hatékonysága sem szenved csorbát. Annak ellenére, hogy csak 30-as a becsúszószára, meglepően merev. A gyárilag szerelt Bontrager XR2-es külső gumik aszfalton zajosak egy kicsit, bár rázni ott sem ráznak. Homokos talajon viszont nagyon szépen fognak. Nekem nagyon tetszett a hajtás. A klasszikus 3x9-es rendszer segítségével minden körülmények között megtalálható az ideális áttétel azok számára is akik nem szeretnek izomból tekerni. A váltókarok nem rosszak, de 9-es rendszer esetén volt már jobbal dolgom... A váltók viszont szépen, pontosan tették a dolgukat.
A kormány szélességét, ahogy már korábban is írtam meg kell szokni, de a mai trendekkel sajnos nem lehet szembe menni egy gyártónak sem, így a Trek Marlinokban ugyanolyan böszme nagy szarvakat találunk, mint bármely más gyártó kerékpárjaiban.
És akkor most kanyarodjunk vissza a cikk elejéhez, hogy tisztázzuk a kérdést: melyik kerékpár a jobb választás?
Trek Marlin 7, vagy a Trek X-Caliber 7
A Trek X-Caliber teljesen más filozófia szerint tervezett és épített kerékpár, mint a Marlin. Felhasználási területe egyértelműen a terepkerékpározás és mindent ennek rendeltek alá. A váz geometriája, a hajtás áttételei és rendszere, a kerekek, de még a kormány és a markolat is mind arra születtek, hogy a hegyi bringázást hatékonyabbá tegyék a nyergében ülő számára.
A hajtóműnél búcsút kell intenünk a három lánckeréknek, ennél a sorozatnál szigorúan két kisebb méretűt találunk a lábunknál ami sokaknak önmagában gondot jelenthet, hiszen ennek az áttételnek sík talajkörülmények között semmilyen haszna nincs. Hátul ugyanúgy 9-es fogaskeréksor található mindkét típuson. Az X-Caliber váza kiváló társ a hegymászások, vagy az ereszkedések során, de a sik területen való bringázások alkalmával inkább fárasztó az üléspozíciója. Ott ahol a Marlinnal felüdülés a tekerés az X-Caliberrel inkább kompromisszumok sorozata.
Nagyjából meg is van a válasz a kérdésre, hiszen a két kerékpár közül attól függ, hogy melyik a jobb vétel számunkra, hogy milyen az a felhasználási terület amelyre szánjuk. Olyan ez, mint az a tény, hogy a legjobb terepjáró sem jó minden esetre, mert bár a legkeményebb terepen sem hagy cserben egy több ezer kilométeres autópályázásra még sem ez a legalkalmasabb eszköz. Bár, ha jobban meggondolom, akkor ez az utolsó bekezdés nem csak erre a két konkrét típusra igaz. Tartsuk szem előtt a vásárlás közben azt, hogy milyenek a kerékpározási szokásaink és ne érzelmi alapon döntsünk elsősorban, ha jókat szeretnék bringázni és merjük kikérni a szakember véleményét!
2019 január 16. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba
Kapcsolat
Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57.
Telefon: +36 30 233 4808
E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com