Tesztek     Blog     Kapcsolat     Vásárlás     Szerviz     

Trek X-Caliber 8, 2020 Teszt

 

Trek X Caliber 8, 2020Az új váz mellett teljesen új technikával lépett színre idén a Trek X-Caliber 8. A korábban alkalmazott 2x10 sebességes Shimano hajtást dobták és helyette az 1x12 sebességes Sram  SX Eagle családját vetették be. Igen, mostanra bizony már itt tartunk! Egy a Trek merev vázas mtb kerékpár kínálatának közepén helyezkedő bicikli is a legfelső kategóriára jellemző hajtással érhető el. Persze a csúcskategória kerékpárjai nem pusztán az 1x12-es hajtástól lesznek profi versenygépek, hiszen ott azért a váz, teleszkóp, fékrendszer egyszóval minden jobb az itt alkalmazottaknál, de ez azért nem vesz el abból, hogy az elődhöz képest sokat fejlődött az X-Caliber 8.

Kicsit nehéz elvonatkoztatni a korábbi modelltől, hiszen azzal viszonylag sokáig éltem együtt és annak megfelelően sokféle terepen megfordultam vele, de mivel most nem a két típust szeretném összehasonlítani, így több szót nem is fecsérelnék a régi X-Caliber 8-ra, akit érdekel az akkor szerzett tapasztalatom az nyugodtan olvassa el itt.

Az aktuális X-Caliber váz roppant igényes lett, végre eltüntették a vázban az összes csövet, bowdent, így egy sallangmentes, letisztult kerékpár született. A festés és a megmunkálási minőség az amerikai Trek-től elvárható magas színvonalat hozza. Sehol egy kis hiba, szépek a hegesztési varratok, dögös a felső vázcső íve, a homlokcső tapered rendszerhez igazítottan lefelé szélesedik. Az egész bicikli roppant robosztus benyomást kelt, amihez a matt fekete/fehér festés is hozzájárul.

Na de elég a külsőségekből, nézzük milyen lett az új Trek X-Caliber 8! Első utam csak az összeszokásról szólt, nem feszültünk neki durva terepnek,  gondoltam jobb kiismerni előbb a kicsikét. Nagyon régen volt már, hogy ilyen hamar megtaláljam egy kerékpáron az ideális beállításokat. Annyira jó lett az új vázgeometria, bevallom nem tudom, hogy mely csöveken és szögeken változtattak, de az biztos, hogy pokolian jól sikerült az egész.

A kerékpáron roppant jó az üléspozíció még sík terepen is kényelmes, ugye a gyártók sokszor kompromisszumot kötnek, így egy biciklivel vagy mászni jó nagyon és zúzni lefelé, vagy síkon viselkedik jobban az előzőek kárára. A Trek Marlin sorozata például ez utóbbiban jeleskedik, ezért is szeretik annyira a hobbi bringások. Az X-Caliber viszont mindig is a sportosabb tábor oszlopos tagja volt, ezzel viszont most nagyon nagy „kényelemben” lehet korzózni is, vagyis lehetne, ha a hajtás is támogatná ezt. Na ezzel el is árultam a lényeget, ugye?

A hegyi próba igaz most csak kisebb-nagyobb dombokból állt, azért volt köztük olyan siratófal is ahol a gigantikus hátsó fogaskeréksor nagyobb tagjait is próbára lehetett tenni. Minden egyes emelkedőn ki lehetett érezni, hogy hova is szánta gyártója az X-Calibert. Pontosan ide, terepre. Az első hajtómű 30-as fogszáma amúgy sem biztosít  éppen ideális tempót a már említett síkon történő dinamikus haladáshoz, hiába a jól eltalált vázgeometria és az általa nyújtott kényelem ez a bringa bizony terepre való és ott érzi magát jól.

A Sram váltó rohadt jól teszi a dolgát, nyers, de mindig pontosan teszi a láncot a kívánt fogaskerékre. A gyorsaságára sem lehet panasz és meglepően jól tolerálja az erőltetett menetben történő váltásokat is. Sokan vannak akik csak a Shimano rendszereiben tudnak gondolkodni, nekik üzenem, hogy ne tegyék! Adjanak egyszer esélyt a Sramnak, mert tényleg nagy élmény a használata. A váltókar direktebb működése, sokkal közvetlenebb érzést nyújt japán riválisánál.

A RockShox 30 Silver teleszkóp semmilyen kívánnivalót nem hagy maga után, nagyon szépen mozog, finoman indul meg és nagyon jól állítható. Nagyon fontos azonban a levegős telók esetében a megfelelő nyomás beállítása, erre érdemes odafigyelni, mert úgy hozza a legjobb formáját a csillapítás. Nekem személy szerint nem hiányzik a kormányon elhelyezett lockout, de tudom , hogy sokan arra gerjednek.

A fék terén érezni egy kis spórolást, hiszen a Shimano MT200-as szerkezet nem túl combos. Nem azt mondom, hogy nem lehet vele megállni, de aki már hozzászokott korábban egy jobbhoz, annak ezt nem lesz könnyű megszoknia. Nyílván az is hozzátesz a dologhoz, hogy még nem volt rendesen összekopva a betét a tárcsával, no meg az sem segített, hogy gyárilag elöl, hátul 160mm-es tárcsákkal szereli a Trek, legalábbis az én méretemben, ugyanis az L-es vázmérettől már elöl megkapja a 180mm-es tárcsát. Azzal már érezhetően jobb a teljesítménye. Ennyi tuningon érdemes elgondolkodni annak aki már ennyit rászán egy ilyen biciklire és netán „csak” olyan magasra nőtt, mint jómagam, hogy M-es vázméretű bringa kell neki.

Ami még nagyon tetszett az az új gumiválasztás. Szerintem jó dobás volt a Trek-től, hogy nem a korábbi XR2-es szériával, hanem az XR3-as Comp abroncsokkal szereli fel az új X-Caliber 8-at. Lényegesen szebben gördül, jobban tapad és a súlya sem elhanyagolhatóan könnyebb,

A markolat és a nyereg már régi ismerős, így azokról nem is kell sokat beszélni, ahogy korábban, úgy most is csak azt tudom róluk mondani, hogy kényelmesek és esztétikusak.

Összegezve a tapasztaltakat azt tudom elmondani az új Trek X-Caliber 8-ról, hogy minden porcikáján tetten érhető a fejlődés, teljes mértékben megfelel a mai elvárásoknak. A váza roppant merev, semmi jele bizonytalanságnak még erőltetett igénybevétel mellett sem. Azoknak tudom őszintén ajánlani akik egy nagyon jó mtb kerékpárra vágynak,szeretnék valóban arra használni a biciklit amire azt szánták, de nem ragaszkodnak a papírformailag „legjobb” teleszkóphoz, „legjobb” fékhez, „legkönnyebb” stb…  Nos ők hosszú távon örömüket fogják lelni benne, mert egy nagyon jól összerakott, masszív és tartós benyomást keltő bringa ez.

Mostanra már azt is lehet tudni, hogy a Trek a színen és a teleszkópon  kívül semmit nem változtat a 2021-es X-Caliber 8-on, bár ez utóbbi is sokkal inkább tűnik átnevezésnek a RockShox részéről, mint valós változtatásnak.

 

 

2020 augusztus 04. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba

Kapcsolat

 

Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57. 

 

Telefon: +36 30 233 4808 

 

E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com

 

 

Instagram      TikTok      Google cégem

 
 
 

Közösségi oldalak