Tesztek     Blog     Kapcsolat     Vásárlás     Szerviz     

Winora Domingo 21 Teszt

Winora Domingo 21 kerékpár teszt

Az ember ne legyen hülye, ha ölébe hullik egy lehetőség, akkor igenis éljen vele, még akkor is, ha épp teljesen más tervei voltak! Valami ilyesmi történ velem is, mert bevallom őszintén meg nem fordult a fejemben, hogy egy Winora Domingo 21 típusú kerékpárt leteszteljek. No, nem azért, mert nekem nem derogál egy belépő szintű trekking kerékpárral biciklizni, hanem mert nem régiben vallattam szintén a Domingo sorozatból a 24-es típust. Azzal maradéktalanul elégedett voltam és egy-két alkatrésztől eltekintve nem igazán jelentős a különbség a két típus között. Ráadásul, ha a listaárakat nézi az ember, akkor kétségtelenül jobb ár/érték aránnyal rendelkezik a drágább modell.

Aztán pont az én testmagasságomhoz megfelelő 48-as vázméretben felajánlottak egy tetszetős, matt gesztenye színű példányt egy heti használatra. Mivel én magam télen-nyáron kerékpárral közlekedek a városban, így természetesen nem esett nehezemre a „szolgálati” bringámat félre tenni erre az időre, hogy közelebbi ismeretségbe lépjek az általunk forgalmazott német kétkerekűvel.

A kormány dőlésszöge ugyan nem, csak a magassága állítható ezen a kerékpáron, mégsem okozott semmiféle nehézséget az ideális és kényelmes üléspozíció beállítása. Azt gondoltam nagyobb jelentőséggel bír majd ennek a lehetőségnek a hiánya a nagyobb tesóhoz képest a komfort terén, de abszolút nem így volt. Nem érezni a hiányát. A többi fricska pedig haladás közben érkezett. Hol is kezdjem a pofára eséseim sorát?

Talán most kezdeném a fékekkel, hiszen ez a legszembetűnőbb alkatrész, amiben „kevesebbet” nyújt a belépő modell a Winora Domingo 24-nél. Tudom, manapság sokan gondolják úgy, hogy egy kerékpárra hagyományos fékeket szerelni tárcsafék helyett az maga a szentségtörés, de azok valószínűleg nem használtak mostanában JÓ V’ féket. A Domingo 21-es pedig azzal van ellátva, mégpedig nagyon jóval! Az adagolhatósága és a fékereje messze hozza a Shimano, vagy Tektro alap hidraulikus tárcsafékeinek szintjét. Amiben eltér azoktól az a fékkar működtetésének erőszükséglete, hisz egy mechanikus szerkezet soha nem tudja elérni a hidraulikus fékek okozta finom érzetet. Viszont van egy nem elhanyagolandó tulajdonsága ennek a rendszernek a hidraulikussal szemben, de ezekről bővebben, majd a végén beszélnék.

A teleszkóp volt a másik olyan alkatrész, amitől nem vártam sokat, mivel a Sr Suntour CR 7V, 40mm rugóúttal köztudottan nem egy nagy zsonglőr, de belépő szinten minden kerékpárgyártó ezt használja a bringáiba, nyílván a kedvezőbb ára miatt. Kövezzenek meg a következő sorokért, de én akkor is ideírom! A felhasználás módja számomra kimerült a napi ingázásba (ilyet a Domigo 24-el is csináltam), amely során vesszek meg, de semmilyen hátrányt, vagy különbséget nem tapasztaltam a drágább modellben alkalmazott Sr Suntour NEX 63-as típusával szemben. A bringázásaim szigorúan kerékpárúton történek, így el tudom képzelni, hogy egy földutas, vagy nagyon rossz minőségű aszfaltos tekerés során már kiadja azt a pluszt a drágább szerkezet, ami elméletileg benne van, de ilyen körülmények között ez nem jött elő.

A 3x7 sebességes Shimano Tourney váltók és a hajtás is a japán gyártó „alap csomagja”, de ahogy már többször vallottam róla elismerően, úgy most is csak azt tudom tenni. A váltások megfelelően gyorsak és nagyon pontosak. Annyira, hogy ilyet évekkel ezelőtt csak egy abszolút felsőkategóriás váltó tudott. A végáttétel a 7 sebességes fogaskoszorúnak köszönhetően kisebb, mint a 8, vagy 9 fokozatú rendszerek esetében, de ez egy városi ingázás során nem tud probléma lenni. Sőt, szerintem azon túl sem, mert ahhoz, hogy valakinek ez kevés legyen, igen emberes tempót kell diktálnia, mégpedig tartósan… Az első váltó érzékeny egy kicsit, így igényli a megfelelő pedálfordulat elérését ahhoz, hogy megfelelően tegye át a láncot egyik fogaskerékről a másikra.

Mivel a teszt során keményen benne voltunk a télbe, így a munka utáni hazajutás természetesen mindig sötétben történt, így az agydinamóval megtámogatott led lámpák megmutathatták valódi képességüket. Ahogy a nagy testvér Domingo 24 esetében is nagyon elégedett voltam az AXA által gyártott szerkezetekkel, így most is, hiszen a két kerékpármodell esetében a világítás is teljesen megegyezik. Bizony több manapság oly divatos akkumulátoros társát is lepipálja. Közvilágítás mellett és a nélkül is bőven adtak fényt. Nemcsak látszani lehet az első lámpával, de látni is. Korrekt vetítési képet ad a bringa előtti sávban, így jól láthatóak még a kisebb úthibák is annak ellenére, hogy korom sötétben tekerünk. A hátsó lámpa állófénye igen hosszan tart. A méréseim alapján elmondható róla, hogy bő 5 percig világít a megállást követően, mielőtt lekapcsolódna automatikusan.

A Winora Domingo 21 nagyon szépen gurul, teszi ezt annak ellenére, hogy a hátsó kerékagya nem kazettás, hanem menetes rendszerű. Ez persze sokkal inkább a hosszú távú tartósságában fog majd hátrányt jelenteni. A felniken viszont nem spórolt a német gyártó, mind háromkamrás és duplafalú alumínium, így a terhelhetőséggel sincs gond. Gyermekülés, vagy hatalmas túrapakk nyugodtan kerülhet rá. A kerekek mellett a gumikra is adott a Winora és sok más gyártóval ellentétben nem spóroltak ezen az alkatrészen sem. A Continental Ride Tour meglepően csendben fut, jól gördül és a nyirkos csúszós aszfalton is határozottan tapadt.

A napi ingázásaim kényelmét szolgálta a Selle Royal gel nyereg, ami megfelelő formázásnak köszönhetően nem terhelte a lágy részeket, így aki erre érzékenyebb, annak sem valószínű, hogy gondja támadna ezzel a jól sikerült alkatrésszel. A markolatot megint nem érheti kritika, legalábbis a formáját illetően, mert a tenyértámaszos kialakítás valóban jó fogást biztosít. A keménysége és a rögzíthetőség hiánya már nem nyerte el a tetszésemet, bár tudom ez a drágább Domingo 24-en sem volt meg és azt is tudom, hogy nem egy fájdalmas dolog, ha mégis le szeretné cserélni az ember.

Az egy heti használat alatt sok gondolat cikázott a fejemben, amiket most ki kell írnom magamból. Az már biztos, hogy a Winora Domingo 21 nagyon jól össze van rakva, mert még a fagyos úton sem zörgött, nyekegett rajta semmi. A sárvédők meglétéről, csak az árulkodik, hogy tiszták és szárazok maradunk, nem lifeg, nem hangoskodik. Minden precízen és jól működik, mondhatni kellő finomsággal. Bevallom addig, amíg nem használtam ezt a típust egyértelműen úgy gondoltam, hogy a Winora trekking kínálatát a tárcsafékes Domingo 24-es típusától kell figyelembe venni, mert egyértelműen az a jobb választás az ár/érték arány tekintetében. Aztán jött a mostoha időjárási körülmények közötti használat és a matek.

Listaáron a Domingo 24 és Domingo 21 között mindössze 40 000.-Forint különbség van. Ez elég kevés ahhoz, hogy ne érje meg a felárat a drágább modell, mert az alkatrészek közötti árkülönbség jóval több, ennél az összegnél. Jelenleg azonban kedvezmény van a belépő modellre, amelynek köszönhetően már elég jelentős felárról kell beszélnünk, ha a drágább kivitelt választanánk. Most pedig had fejtsem ki a fék ismertetésénél tett megjegyzésemet néhány mondatban. Mindenképp erősen mérlegelni és átgondolni vásárlás előtt, hogy milyen típusra is van szükségünk, mert bármilyen furán hangzik a jó döntés nem egyértelmű.

A Winora Domingo 21 egy nagyon olcsón fenntartható és üzemeltethető robusztus trekking kerékpár, melynek se a kopó alkatrészei, sem az esetlegesen (akár egy borulásból, vagy egyéb behatásból adódóan) cserére szoruló alkatrészei nem fogják a pénztárcánkat megterhelni. És ez itt a lényeg, ugyanis a csúszós úton elég egy kis baleset és máris megsérülhet a hidraulikus tárcsafék karja, ami kapásból több tízezer forintos kiadást jelenthet. A komfort, a minőség és az élmény sem marad el a drágább kivitelhez képest, tehát aki valóban a mindennapos ingázáshoz keres egy hűséges partnert magának és nem megrögzött tárcsafék rajongó, annak egyértelműen ez a típus a legjobb választás, ráadásul bátran indulhat vele akár hosszabb túrákra is, mert ott sem fog csalódást okozni…

 

2024.01.22. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba

Kapcsolat

 

Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57. 

 

Telefon: +36 30 233 4808 

 

E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com

 

 

Instagram      TikTok      Google cégem

 
 
 
 
 

Közösségi oldalak