Sajnos hazánkban alig-alig ismert kerékpár márka a Winora, pedig nem kis múltú és méretű cégről van szó. A német vállalat 1914 óta gyárt kerékpárokat igen magas minőségi szinten, sőt korunk egyik legnagyobb "hülyesége" (ez a személyes véleményem) az elektromos rásegítésű, vagy más szóval pedelec kerékpárok terén egyenesen piacvezető szerepet tölt be a világban a hozzájuk tartozó Haibike márkával együtt.
A Q1 KERÉKPÁRSZALON-ban lassan már 6 éve forgalmazzuk a kerékpárjaikat a Trek-ek mellett és nyugodt szívvel írom le, hogy a vásárlóink, akik az ismeretlenség ellenére mégis leteszik a voksukat valamely Winora modell mellett azok mind nagy elégedettséggel térnek vissza hozzám az üzletbe.
Nos ennyi előélet után elérkezettnek láttam az időt arra, hogy komolyabb vallatásra fogjak egy számomra kedves Winora Jamaica névre hallgató kerékpárt, melynek mind a női vázas, mind pedig a férfi vázas kivitele igen népszerű, de persze én magam ha már férfiból vagyok, így annak a teszteléséhez láttam hozzá.
Az nyilván már az első ránézésre lejön mindenkinek, hogy nem egy szedett-vetett kerékpárról van szó. A festés, a hegesztések a részletek kidolgozottsága mind arról árulkodik, hogy egy minőségi gyártó termékével állunk szemben, no de inkább pattanjunk nyeregbe!
Mivel az összes kerékpárt én szerelem össze és helyezem üzembe azt követően, hogy megérkeznek hozzánk a gyártótól, így már akkor kialakul bennem egy kép az adott modellről ahogy azt kicsomagolom. Az első benyomás igen itt is számít, és bevallom sokszor vannak negatív előítéleteim egy-egy bringával szemben, de a Winora Jamaica soha nem tartozott közéjük. Ez egy tökös trekking kerékpár azzal a klasszikus megjelenéssel, amit még a nagypapáink is kerékpárként azonosítanának, nos ez azért ne tévesszen meg senkit, hisz ez a bringa éppúgy hordozza magán a legújabb technikát, mint a klasszikus értékeket.
Az első kilométerek után megálltam és egy kicsit magamhoz igazítottam a dolgokat. Kezdtem a kormánnyal, melynek a magasságát igen tág határok között lehet változtatni, majd de az állítható kormányszár révén a távolságot is ideálisra lehet szabni. Pár perc állítgatás után haladtam tovább és gyönyörködtem a tájban, utam a forgalomtól szinte teljesen mentes eldugottabb vidéki részeken át vezetett ahol autóval is gyakran megfordulok, de így bringával teljesen más érzés volt, olyan dolgokra lettem figyelmes, amit addig észre sem vettem.
Egy óra tekerés után tűnt fel egy jó dolog, nem zsibbadtak a kezeim. Sport kerékpáron általában egy fél óra után elkezdenek zsiborogni a pracliaim, de itt semmi! Ekkor kezdtem el igazán figyelni a bringára. A beépített agydinamóra amitől tartottam, mert bármilyen jó is a szerkezet elég nagy plusz súlyt és elég nagy plusz ellenállást jelent amit le kell küzdeni. Ezek a trekking kerékpárok egyébként sem valami könnyű darabok, hiszen 17-18kg. körül mozog a tömegük. Ez az ára a teljes felszereltségnek, a sárvédők, csomagtartó, agydinamó, világítás, teleszkóp...
Na, ehhez képest amikor lendületbe jön a járgány meglepően jól siklik, semmit nem érezni az előbb említett nagy tömegből, vagy az agydinamóból. Tudom ezek a bringák nem a száguldozásra születtek, de a dinamikus haladás nincs ellenükre ami dicséretes, hogy se ilyenkor, se rossz úton haladva nem zörögnek a sárvédők, nem nyekeg semmi. Az összeszerelés minősége több, mint korrekt. Persze a haladás után meg is kell állni, nos a Jamaicára szerelt Magura hidraulikus felnifékekkel ez semmilyen körülmények között nem jelenthet gondot. Tudom, hogy most a tárcsafék hódít, de higgyétek el nekem egy ilyen trekking bringára már csak a megjelenése miatt is sokkal jobban illik ez a rendszer. Az erejéről és az adagolhatóságáról csak annyit mondanék, hogy próbálj ki egyszer egy ilyet és szerintem sutba dobod a tárcsafékes ötletet.
A válókról nem igazán tudok mit mondani, teszik a dolgukat (Shimano Altus 24 fokozat), de ebben a kategóriában nem is igazán jönne ki az előnye egy sokkal jobb szerkezetnek sem, hiszen ha megnézzük, hogy a németek hova szánják ezeket a kerékpárokat akkor egyértelmű, hogy a hosszú aszfaltos túrák lesznek a legfőbb felhasználási területei ezeknek a bringáknak.
Az este közeledtével már csak az foglalkoztatott, hogy volt-e értelme annak, hogy egész nap magammal "cipeltem" az agydinamót-nem mintha lenne más választása bárkinek is, aki ilyen stílusú trekking kerékpárt vásárol. A hátsó lámpa állófénnyel is rendelkezik, így ha megállunk egy kereszteződéshez érve, akkor is láthatóak maradunk ami mindenképpen megnyugtató. Az első lámpánál tetszett, hogy amint elindultam a bringával egyenletes fényerőt kaptam, nem érvényes rá a gyermekkorunkban tapasztalt hagyományos dinamóval szerelt elv, miszerint tekerjünk gyorsan, hogy legyen fényünk. A ledes fényforrás nemcsak távolra, de igen jó fénnyel világít. Szerintem simán veri a Bontrager Ion 120-as típusát, ami pedig egy igen jó lámpa.
Hazatérve a legfeltűnőbb az volt számomra, hogy mennyire nem tépázta meg az út a testemet, nem voltam kifacsarva, nem zsibbadtam, igazán nagy kényelemben tekertem le azt a nem kevés (110km) távot, bár a nyereg komfortosnak tűnik és azért a bringás nadrágomban vágtam neki a túrának, így arról nem tudok sokat mondani, de ez amúgy is egyénfüggő.
Összegezve az utamat, egy nagyon kényelmes túrakerékpárt ismertem meg a Winora Jamaica "személyében". Azoknak tudom ajánlani elsősorban akik gyakran mennek hosszabb utakra, fontos számukra a kényelem, az egyenes üléspozíció és a konszolidált megjelenés.
2018 július 28. Q1 KERÉKPÁRSZALON, Csaba
Kapcsolat
Cím: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor utca 57.
Telefon: +36 30 233 4808
E-mail: q1kerekparszalon@gmail.com